عروس هلندی

عروس هلندی با اسم علمی ‏Genus Nyphicus بومی استرالیا است و با نام انگلیسی ‏‎ cockatielشناخته می‌شود. این پرنده به دلیل خصوصیات جذابش بسیار خواهان دارد.‏

تغذیه عروس هلندی

تنوع در غذای پرنده، کلید یک رژیم سالم برای هر طوطی از جمله عروس هلندی است. دانه‌ها، برای یک وعده غذایی مغذی، مناسب هستند اما به دلیل چربی زیاد دانه‌ها، در استفاده از آن نباید زیاده روی کرد. همچنین در این رابطه برخی از کارشناسان تغذیه پرندگان توصیه می‌کنند که بیش از 30 درصد از غذای روزانه پرنده نباید دانه ها تشکیل دهند.

برای سالم نگه داشتن پرنده خود و اطمینان از اینکه پرنده شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می‌کند، انواع سبزیجات و میوه‌های تازه را به عنوان غذا به پرنده بدهید. پروتئین‌هایی مانند تخم مرغ، حبوبات و گوشت‌های پخته شده را می‌توان به میزان متوسط ​​در برنامه غذایی عروس هلندی گنجاند.

برای تنوع بخشیدن به غذای پرندگان، استفاده از دانه‌های جوانه زده یک روش عالی است. غذاهایی که از‌ مخلوط دانه‌ها باشد، اغلب گزینهه مناسبی برای پرندگان است؛ زیرا از نظر تغذیه‌ای متعادل بوده و پرندگان نمی‌توانند بذرهای مورد علاقه خود را انتخاب کرده و بقیه را کنار بگذارد.

به طور کلی، عروس هلندی روزانه حدود 1 قاشق غذاخوری غذا می‌خورد. به همین دلیل است که آنچه در آن قاشق غذاخوری قرار می‌گیرد بسیار مهم است. برای اطمینان بیشتر دربحث تغذیه ی پرندگان میتوانید از محصولات پت شاپ آنلاین میگ میگ پت استفاده کنید.

برای جلوگیری از بروز مشکلات تغذیه ای برای پرنده نظیر مسمومیت های غذایی پرنده میتوانید مقالات دیگر مارا در این زمینه مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید:

تأثیر تغذیه مناسب در طول عمر پرنده

دلایل بی اشتهایی و بی حالی در پرندگان 

10 خوراکی که باعث مسمومیت غذایی پرنده میشود

راه های انتخاب قفس عروس هلندی

قفس مناسب عروس هلندی

برخلاف طوطی‌های بزرگتر، عروس هلندی‌ها فعال و بازیگوش هستند و بیشتر وقت خود را در قفس می‌گذرانند. بنابراین قفس این پرنده باید جادار، راحت و امن باشد. نظرات در مورد اندازه قفس متفاوت است، اما یک قانون اساسی وجود دارد که اندازه‌ برای یک قفس و یک پرنده حداقل ″ طول۱۸ اینچ یا به عبارتی ۴۶ سانتی متر و  عرض 24 اینچ و به عبارت دیگر ۷۰ سانتی متری″  مناسب است.

برای مشاهده سایز های استاندارد برای پرندگان مختلف مقاله چگونگی انتخاب قفس مناسب را مطالعه فرمایید.

عروس هلندی به فضای بیشتری برای پرواز نیاز دارد. قفسی با دربی بزرگ که از روبرو باز شود ایده آل این پرنده است، زیرا بازگشتش به قفسش را آسان‌تر می‌کند.

 فاصله میله‌های قفس نباید بیشتر از ۵/۶ میل باشد. هرچه فاصله‌ بین میله‌ها بیشتر باشد، احتمال خطر هم بیشتر است. اگر میله‌های قفس افقی باشد بهترین فرصت برای پرنده است که ورزش کند. مانند هر طوطی دیگر، ورزش باعث می‌شود که یک عروس هلندی خوشحال باشد و به حفظ سلامت جسمی و روحی او کمک کند. در قفسی با میله‌های افقی می‌توانید چند نشیمنگاه مختلف بگذارید تا پرنده به راحتی راه برود. گذاشتن نشیمنگاه‌هایی با شکل، اندازه و بافت‌های مختلف، به شکل مناسب پنجه‌های عروس هلندی کمک می‌کند.

از قرار دادن قفس پرنده در نقاط پررفت و آمد یا جایی که در معرض بخارهای پخت و پز؛ بخصوص بخار غذاهایی که با ظروف تفلونی پخته می‌شود، خودداری کنید زیرا باعث بیماری عروس هلندی می‌شود.

برای مشاده و خرید قفس محکم و با دوام گروه تولیدی میگ میگ پت میتوانید به قسمت لانه و قفس ئر پت شاپ آنلاین ما مراجعه کنید.

شخصیت عروس هلندی

شخصیت و رفتار عروس هلندی

 این پرندگان؛ کوچک، آرام و مهربان هستند که غالباً دوست دارند نوازششان کنید. آن‌ها لذت می‌برند که در نزدیکی شما باشند و از دیدن شما بسیار خوشحال خواهند شد. عروس هلندی‌ها معمولاً رفتار دوستانه دارند، با این حال، یک پرنده رام نشده ممکن است رفتار مناسبی نداشته باشد و شما می‌توانید با نادیده گرفتن رفتارهای بد این پرنده از عادت‌های بدش جلوگیری کنید و هرگز پرنده را سرزنش نکنید.

تاج عروس هلندی می‌تواند وضعیت احساسی پرنده را به شما بگوید. زمانی که این پرنده وحشت زده یا بسیار کنجکاو بوده؛ تاجش به سمت بالا می‌باشد. وقتی آرام هست؛ تاجش کمی مایل و مواقعی که عصبانی باشد؛ تاجش صاف است.

عروس هلندی نر اغلب به دنبال آینه و سایر موارد بازتابنده می‌رود تا سوت بزند. این پرنده ممکن است تمایل داشته باشد به سمت پایین پرواز کند، بنابراین هرگاه پرنده خود را از قفس خارج کردید، بسیار احتیاط کنید تا پای خود را روی آن نگذارید و سایر حیوانات خانگی مانند گربه‌ها یا سگ‌ها نتوانند آن‌ها را اذیت کنند.

عروس هلندی ماده ممکن است به دنبال یک منطقه تاریک و محصور برای قایم شدن مانند؛ گوشه کابینت یا پشت مبلمان (حتی اگر عروس هلندی نر هم نباشد) باشد، در صورت امکان این مناطق را از دسترس خارج کنید.

آموزش صحبت کردن عروس هلندی

عروس هلندی‌ها می‌توانند حیوانات خانگی بسیار خوبی باشند و آموزش گفتگو به آن‌ها راهی مناسب برای یک ارتباط عالی با این پرنده است. صحبت‌های این پرنده هرگز به اندازه صحبت‌های طوطی واضح نخواهد بود، اما با برخی کارها باید بتوانید کلماتی را که به شما می‌‌گوید درک کنید. برای اینکه با شما صحبت کند، ابتدا باید کلمات را به او بیاموزید و سپس برای تقویت و گسترش واژه‌ها با پرنده کار کنید.

آموزش جوجه عروس هلندی بسیار آسان تر و سریعتر از پرنده بالغ است. سه تا چهار ماهگی سن خوبی برای شروع آموزش سوت زدن یا صحبت هست. هشت ماه میانگین سنی بوده که برای شروع آموزش صحبت کردن عروس هلندی مناسب است. در حالی که می‌توان به پرندگان مسن گفتگو یا سوت زدن را یاد داد، اما وقت بیشتر و صبر لازم دارد.

پرنده را در مکانی آرام آموزش دهید: این روش به شما این امکان را می‌دهد که پرنده روی کلمات تمرکز کند. اگر پرنده شما به راحتی حواسش پرت می‌شود، می‌توانید در حالی که قفس آن پوشیده است با او صحبت کنید. با این کار حواس پرتی از نظر بینایی از بین می‌رود.

هربار یک کلمه به پرنده یاد بدهید: عروس هلندی می‌تواند کلمات را با جلسات تمرینی منظم و تکرار مثبت، درست مثل طوطی‌های بزرگتر یاد بگیرد. با مجازات یا سرزنش کردن این پرنده برای یاد نگرفتن کلمه نتیجه خوبی نخواهید گرفت. بنابراین جلسات آموزشی را برای دوست پرنده خود خوب و سرگرم کننده کنید.

کلمه‌ای که انتخاب می‌کنید آسان و کوتاه باشد؛ به عنوان مثال نام پرنده.اگر ‌خواهید چیزی غیر از نامش را به آن بیاموزید، به یاد داشته باشید که این عبارت باید ساده باشد، حاوی یک یا دو کلمه باشد.

روی کلماتی تمرکز کنید که پرنده شما آن‌ها را دوست دارد. خوب به عروس هلندی نگاه کنید. آیا با تکرار کلمه خاصی چشمان آن خیره می‌شود؟ آیا تاج پرنده برای نشان دادن هیجان یا علاقه بالا می‌رود؟ اگر هیچکدام را نمی‌بینید، این کلمه را به پرنده یاد ندهید. عروس هلندی ممکن است به دلایل دیگری عبارت شما را تکرار نکند. به عنوان مثال، ممکن است پرنده از نظر جسمی قادر به گفتن آن نباشد.

در صورت تکرار درست کلمه، تشویقی به پرنده بدهید.هر زمان که پرنده، کلمه‌ای را به درستی گفت به او توجه کرده و تشویقی بدهید. بعضی از پرندگان غذای انسان و بعضی دیگر غذای مخصوص پرنده را ممکن است دوست داشته باشند. پس هنگام دادن تشویقی به عروس هلندی خود توجه داشته باشید که به چه چیزی علاقه دارد.

کلمات را تکرار کنید. با صبر و حوصله کلمات را برای پرنده خود تکرار کنید. اگر صبر کافی نداشته باشید پرنده از شما ترسیده و تمام پیشرفتی که برای یاددادن کلمات داشته‌اید از دست خواهید داد.

با مرور زمان کلمات را بیشتر کنید.

پس برای یک آموزش مؤثر باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • قبل از شروع آموزش با پرنده خود یک ارتباط خوب برقرار کرده باشید.
  • مکانی آرام را برای آموزش انتخاب کنید.
  • هر روز جلسات آموزشی ۱۰ دقیقه‌ایی برگزار کنید.
  • یک کلمه انتخاب کنید و آن را بارها تکرار کنید.
  • با تکرار یک کلمه در هر بار، بیشترین موفقیت را خواهید داشت که حتماً تشویقی پرنده را فراموش نکنید
  • سعی نکنید کلمات پیچیده یا جملات طولانی را به آن‌ها بیاموزید. اگر روی یک کلمه تمرکز کرده‌اید، فقط مدت کوتاهی از آن استفاده کنید و آن را پس از مدتی تغییر دهید.

تقلید صدا

عروس هلندی بیشتر از حرف زدن تمایل به سوت زدن دارد. عروس هلندی‌های نر بیشتر از ماده‌ها صحبت می‌کنند و برخی از آن‌ها می‌توانند چند کلمه یا عبارت را یاد بگیرند. عروس هلندی، نسبتاً صدای کمتری دارد و باعث می‌شود حیوان خانگی خوبی برای آپارتمان باشد.

آموزش صحبت کردن عروس هلندی

مراقبت از عروس هلندی

عروس هلندی‌ها عاشق بازی هستند. آنها عاشق تعامل با صاحبانشان هستند. همچنین می‌توانند با استفاده از اسباب بازی‌ها خود را در داخل قفس سرگرم کنند.

حداقل 1 ساعت در روز را صرف نگه داشتن یا بازی با عروس هلندی خود کنید.

عروس هلندی‌ها عاشق این هستند که از قفس‌های خود بیرون بیایند و روی یک پا بنشینند.

پرنده خود را با 2 یا 3 اسباب بازی در داخل قفس خوشحال نگه دارید.

2 یا 3 بار در هفته، یک کاسه آب گرم برای این پرنده آماده کنید تا از آن به عنوان حمام استفاده کند. یا حیوان خانگی خود را با یک بطری آب گرم به صورت اسپری تمیز کنید.

مراقبت‌های پیشگیرانه از عروس هلندی

  • معاینه بدنی هر 6-12 ماه یکبار
  • در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی در مورد سلامتی پرنده خود، با یک دامپزشک با تجربه در زمینه پزشکی پرندگان مشورت کنید.
  • معاینه سالانه مدفوع برای انگلی، مخمر و باکتری‌ها
  • طبق دستور دامپزشک، واکسیناسیون برای ویروس Polyomavirus انجام شود
  • برش بال و کوتاهی ناخن در صورت لزوم

همانطور که در انواع طوطی ها مشاهده می‌شود، پرندگان با پرهای رنگارنگ و روشن، از آب و هوای گرم / گرمسیری نشأت می‌گیرند.

عروس هلندی‌ها بومی استرالیا هستند که در درجه اول در مناطقی مانند تالاب‌های استرالیا، مناطق باتلاقی و بوته‌زارها یافت می‌شوند.

 عروس هلندی باید در دمای نسبتاً ثابت زندگی کند، زیرا در هنگام تغییر دمای محیط قادر به سازگاری و تنظیم گرمای بدن نیست. در حالت ایده آل، دمای محیط این پرنده باید بین ۲۱ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد باشد.

اختلالات شایع پزشکی

  • مشکلات زایمان (تخمگذاری بیش از حد، اتصال تخم مرغ، آمبولی زرده)
  • بیماری کبد
  • بیماری کلیوی
  • انگلی
  • عفونت‌های باکتریایی و مخمری
  • چاقی
  • کندن پر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه