سگ کاردیگان ولش کورگی

آشنایی با سگ کاردیگان ولش کورگی

این روزها در کل جهان مردم تمایل زیادی دارند که حیوان خانگی داشته باشند. در بین حیوانات خانگی سگ ها محبوبیت بیشتری دارند.
انواع مختلفی از سگ های پا کوتاه وجود دارد از جمله: سگ پاکوتاه معروف و سوسیسی، سگ باست هوند یا سگ پاکوتاه خوابالو، سگ کاردیگان ولش کورگی، سگ اسپانیل تبتی، سگ صومعه و … . در این مطلب از وبلاگ میگ میگ پت به بررسی خصوصیات و ویژگی های سگ کاردیگان ولش کورگی می پردازیم.

تاریخ پیدایش سگ کاردیگان ولش کورگی باز می گردد به ۳۰۰۰ سال پیش که در شهر ولز مشاهده شد. عده ای معتقدند فنلاندی ها در مهاجرتشان به ولز انها را همراه خود اوردند چون سگ کاردیگان ولش کورگی راهبران و  نگهبانان خوبی برای گله های گاو و گوسفندانشان بودند. انها با خیال راحت گوسفندان و گاوهای خود را به چرا می بردند چون ولش کورگی ها راه را به درستی می شناختند و گله را هدایت می کردند و همچنین با روحیه تهاجمی که دارند از انها محافظت می کردند.

جالب اینجاست که نژاد سگ های باست هوند و داشهوند، جزء اجداد سگ کاردیگان ولش کورگی هستند.

اولین جفت سگ کاردیگان ولش کورگی را خانم BP به ایالات متحده اورد و در سال ۱۹۳۵ به رسمیت شناخته شدند.  معروف ترین طرفدار سگ ولش کورگی ملکه سلطنتی بریتانیا یعنی الیزابت دوم است که نام اولین سگ خود را “Dookie” نام نهاد.

 

ویژگی های ظاهری سگ کاردیگان ولش کورگی:

سگ کاریگان ولش کورگی و پمبروک ولش کورگی

 

سگ کاردیگان ولش کورگی از بین سگ های پا کوتاه محبوبیت بیشتری پیدا کرده است چون خصوصیات ظاهری خاصی دارند.
گوش های افراشته شده و صورتی رنگ سگ کاردیگان ولش ‌کورگی شباهت زیادی به روباه دارد. آنها دارای فک قوی و محکمی هستند و پاهای کوتاه ولی در عین حال عضلانی و قدرتمند دارند

سگ نژاد کاردیگان ولش کورگی از نوع سگ های کاری هستند که بلندی ان ها به ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر میرسد. وزنشان بین ۱۱ تا ۱۴ کیلو و مقدار عمر انها ۱۲ تا ۱۵ سال است.

سگ کاردیگان ولش کورگی دارای رنگ های متفاوتی هستند از قبیل قهوه ای، سرخ، سفید، سیاه و… که رنگ سگ پمبروک روشن تر است نسبت به کاردیگان.

سگ های ولش کورگی دارای دو نوع نژاد مختلف هستند:

۱) پمبروک(pembroke): این نژاد از ولش کورگی فاقد دم هستند و چشم و بینی انها تیره است. نژاد سگ پمبروک در سال ۱۰۰۰ بعد از میلاد با وایکینگ‌ها به سرزمین ویلز امدند.

۲)کاردیگان(cardigan): این نزاد ولش کورگی دم بلند و پر پشتی دارند و رنگ چشم و بینی انها روشن تر است. این نژاد ولش گورگی در سال ۱۲۰۰ قبل از میلاد همراه با نژاد سلت‌ها (celts) به سرزمین ویلز وارد شدند و  نژاد قدیمی تر از نوع نژاد سگ کاردیگان ولش کورگی است.

 

ویژگی های رفتاری سگ کاردیگان ولش کورگی

سگ کاردیگان ولش کورگی از نژاد سگ هایی است که دارای هوش وافر است، حالت تدافعی به خود میگیرند و فداکار و سرسخت هستند. میانه خوبی با مهمان ندارند و ممکن است کمی حالت تهاجمی به خود بگیرند و گاهی حتی ترس هم داشته باشند. بهتر است از کودکی ان ها را اجتماعی کنید تا بهتر با بقیه کنار بیایند. به هر حال حالت تهاجمی نسبت به غریبه ها جزء خوی انهاست ولی قابل درمان است.

سگ کاردیگان ولش کورگی علی رقم حالت تهاجمی که دارد، خیلی رابطه ی خوبی با کودکان بر قرار می کند و همراه و همقدم مناسبی برای خانواده است. او شخصیتبی مسئول دارد و مراقب خوبی برای کودکانتان هستند چون نژاد سگ نگهبان را دارند.

سگ کاردیگان ولش کورگی بدلیل داشتن انرژی بالا همراه ورزشی و هم بازی خوبی برای خانواده ها است. انها سگ هایی ارام و بازیگوش و در عین حال تند پا نام گرفتند. وقتی ولش کورگی را همراه خودتان به ورزش و پیاده روی می برید حتما اب خنک و تازه داشته باشید چون از تغییر دما حس خوبی ندارند.

این سگ های دوست داشتنی دارای خوی اجتماعی بالایی هستند و با تربیت کردنشان یکی از وفادارترین همراهان زندگیتان می شوند. همچنین همراهان خوبی برای دیدن فیلم و سریال مورد علاقه تان هستند که حتی از پاپ کورن خوردن با شما لذت می برند.

 

سگ پا کوتاه،سگ خانگی،سگ کاردیگان ولش کورگی

غذای سگ کاردیگان ولش کورگی 

سگ کاردیگان ولش کورگی از نوع سگ های پر خور هستند و باید مراقب تغذیه انها باشید، تا عمر طولانی تری داشته باشند. برای تشخیص اضافه وزن آنها باید بتوانید استخوان کمرشان را حس کنید اگر نتوانید حس کنید دچار اضافه وزن شده اند و باید تحت رژیم تغذیه ای مناسب قرار بگیرند.

بهتر است غذای سگ شامل پروتئین و چربی مورد نیازش باشد. با توجه به جثه و وزن سگ ولش کورگی به انها غذا بدهید اصولا سگ بالغ به دو وعده و نوزادان به سه وعده غذا نیاز دارند.

 

مراقبت و نگهداری از سگ کاردیگان ولش کورگی

سگ کاردیگان ولش کورگی همانند سگ های دیگر دارای مشکلات و بیماری های حاد نمی باشند ولی بیماری جزئی در انها دیده می شود و به راحتی قابل درمان هستند. انها بیشتر دچار پارگی دیسک کمر می شوند بدلیل بلند بودن پشتشان و گاهی دچار مشکل در بینایی می شوند. اول شب کوری می گیرند و با پیشرفت بیماری بینایی خود را از دست می دهند.

به خاطر کوتاه بودن پاهایشان ممکن است خیلی زود دچار اسیب شوند به خصوص اگر اسکلت انها کامل نشده باشد. این سگ ها ممکن است موقع بالا و پایین پریدن یا بالا و پایین رفتن از پله ها دچار مشکل شوند .

مانند بقیه نژادها باید گوش های سگ کاردیگان ولش کورگی را هر هفته از نظر عفونت کنترل کنید. به نظافت دندان هایشان اهمیت بدهید و ناخن هایشان را زود به زود کوتاه کنید. بهتر است با مشاهده کوچکترین نشانه پیگیر بیماری انها شوید و زودتربه دامپزشک مراجعه کنید تا درمان شوند.

سگ نژاد کاردیگان ولش کورگی دارای دو لایه پوشش مو هستند، زبر و نرم و موی انها زیاد بلند نیست. این سگ ها ریزش موی ازاردهنده ندارند و در سال فقط در فصل بهار و پاییز موی انها ریزش پیدا می کند که با حمام بردن یا اسپری کردن اب روی بدنشان و شانه کشیدن می توانید زودتر ریزش موی انها را کنترل کنید. فقط توجه داشته باشید به گونه ای شانه بکشید که موهای ریخته را به کل بدنشان پخش نکنید.

سگ کاردیگان ولش کورگی در برابر سرما و خیسی بدنشان مقاوم هستند، بخاطر پوشش مویی مناسبی که دارند. البته با این حال نمی توانند بیرون از خانه زیاد دوام بیاورند و در کل سعی کنید زیاد در مقابل سرما و گرمای مستقیم و طولانی نباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه