آشنایی با دنیای شگفت انگیز پرنده سهره

سهره چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

سهره از جمله پرندگان گیاه خوار با جثه ای کوچک و منقاری کوتاه است. سهره یک پرنده زینتی رنگارنگ و زیباست که به عنوان پرنده خانگی نگهداری می‌شود. نگهداری از این پرنده راحتتر از نگهداری طوطی سانان است. گونه نر و ماده سهره شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. اما پرهای پرنده نر جلای بیشتری دارد. 

پرنده سهره با نام علمی carduelis صدای دلنشینی دارد و به خانواده فنچ ها تعلق دارد. این پرنده آوازهای متنوع و زیبایی دارد که هر شنونده ای را به خود علاقه مند می کند. از مطرح ترین سبک های آوازی این پرنده در ایران می توان به آواز قوم لر، سیوندی و ارجستانی اشاره کرد. اگر به نگهداری از پرنده سهره در خانه علاقه دارید با ما در میگ میگ پت همراه باشید تا سری به دنیای شگفت انگیز ابن پرنده بزنیم. 

محل زندگی پرنده سهره

پرنده سهره گونه های مختلفی دارد که برخی از آنها بومی مناطق استرالیایی هستند. همچنین در اروپا، آسیا و آمریکا نیز گونه‌هایی از این پرنده یافت می‌شود. زیستگاه طبیعی سهره مناطق کوهستانی، نقاط جنگلی و مناطق سرسبز است.‌ جالب است بدانید که سهره ها به زندگی دسته جمعی علاقه زیادی دارند و از جمله پرنده های اجتماعی به حساب می آید. 

بال سرخ، جنگلی، دمگاه زرد، دمگاه سفید، زرد، سبز، معمولی، بلوطی، آوازه خوان و مغولی نمونه‌هایی از گونه‌های مختلف سهره‌ها هستند.  همانطور که گفته شد این پرنده به دلیل تولید اصوات زیبا و رنگ‌های متنوع و جذاب بسیار محبوب است و طرفدارن بسیاری دارد. 

 

ویژگی های ظاهری و رفتاری سهره

سهره،فنچ،پرنده سهره

 

سهره ها پرندگان حشره خوار و دانه خواری هستند که منقار کوتاه و مخروطی شکل و پرهای رنگارنگی دارند. این پرندگان زیبا به زندگی گروهی علاقه بسیاری دارند و معمولا در پاییز و زمستان به صورت جمعی و در بهار و تابستان به صورت تک یا جفت و یا با خانواده زندگی میکنند. 

پرنده سهره چهره قرمز رنگ و سری به رنگ مشکی و سفید دارد؛ همچنین در برخی از گونه های این پرنده روی بال هایشان یک نوار زرد رنگی وجود دارد که زیبایی آن ها را دو چندان میکند. طول سهره ها بین 12 تا 13.5 سانتی متر بوده و بال های آن ها 21 تا 25.5 سانتی متر هستند. وزن پرنده سهره معمولا بین 14 تا 19 گرم متغیر است.

به ظاهر و در نگاه اول سهره نر و ماده بسیار به یکدیگر شبیه هستند ولی نوک سهره ماده نسبت به نر کوتاه تر است و پرهای آنها نیز جلای کمتری دارد. جوجه های این پرنده تا قبل از بلوغ رنگ خاکستری یکنواختی داشته و سر آن ها فاقد رنگ قرمز، مشکی و سفید است.

همانطور که گفته شد سهره‌ها پرندگانی بسیار اجتماعی هستند. همه پرندگان خانگی که در قفس زندگی میکنند برای رشد و شکوفایی به معاشرت با انسان ها نیاز دارند ولی سهره ها بیشتر علاقه دارند با همنوع خود زندگی و معاشرت کنند. به همین دلیل اگر دوست دارید پرنده سهره شما همیشه مست باشد و برایتان آواز بخواند حتما برایش جفت بگیرید. 

از دیگر ویژگی های رفتاری سهره ها که آنها را از سایر پرندگان متمایز میکند این است که این پرندگان زیبا علاقه ای به لمس و نوازش شدن ندارند و برخلاف طوطی سانان دوست ندارند کسی به آن ها دست بزند چون با این کار دچار ترس و استرس می شوند.

تغدیه سهره چیست؟

تغذیه سهره معمولا دانه‌ها، حشرات و سبزیجات تازه است. یکی از بهترین دانه‌هایی که می‌توان برای غذای سهره در نظر گرفت، شاه دانه است. البته سهره‌ها به خوردن تمام دانه‌ها علاقه دارند. اما در این میان شاه دانه را از دیگر دانه‌ها بیشتر دوست دارند. تخم ارزن، تخم کاهو، تخم شلغم، تخم آفتاب گردان و بسیاری دیگر نیز برای تغذیه سهره مناسب هستند.

بهتر است بدانید که غذای سهره در هر فصل از سال متفاوت بوده و در طول سال تغییر می کند. تغذیه مناسب این پرنده در فصل بهار شاهدانه، برگ تربچه، برگ گشنیز و هویج و در فصل تابستان ترکیب تخم کتان و شاهدانه است که در کنار آن میتوانید هفته ای یک بار تخم کاهو و یا کمی خیار نیز به غذای او اضافه کنید. البته توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه تخم کتان منجر به افزایش پربی در بدن سهره می شود. 

برای فصل پاییز بهتر است از شاهدانه، برگ گشنیز، برگ تربچه و تخم کتان و هفته ای یک بار سیب استفاده کنید. در زمستان نیز علاوه بر شاهدانه و سبزیجات هفته ای یک بار هفت تخم را به عنوان مکمل غذایی به سهره خود بدهید.

برخی تخم‌ها مانند شاه دانه طبیعت گرمی دارند به همین دیلیل در فصل تابستان می‌توانید این دانه را با تخم کاهو مخلوط کنید. برخی از افراد از تخم مرغ آبپز نیز برای غذای سهره استفاده میکنند که این کار اشتباه است و فقط برای زمان جفت گیری میتوانید از تخم مرغ آبپز استفاده کنید، در غیر این صورت بیشتر از ماهی یکبار توصیه نمی‌شود.

شما می توانید در تمام چهار فصل سال به منظور تامین مواد معدنی مورد نیاز سهره از ماسه ساحلی و کف دریا استفاده کنید. سیستم گوارش همه پرندگان به گونه ای است که برای هضم بهتر غذای خود به این مواد نیاز دارند و از آن جا که دارای سنگدان هستند، مشکلی برای آن ها ایجاد نمی شود. کف دریا حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم بوده و برای تراکم استخوانی سهره مفید است.

 

نگهداری و آموزش سهره

نگهداری از سهره،تغذیه سهره،سهره چیست

 

برای نگهداری سهره در منزل باید حواستون به دمای محیط باشد. دمای محیط نگهداری از این پرنده زیبا معمولا یاید بین 10 تا 25 درجه سانتی گراد باشد ولی اگر برای تغدیه او فقط از تخم کاهو استفاده میکنید، دما باید بالای 23 درجه باشد و اگر غذای سهره فقط تخم کتان است دما باید بالای 20 درجه باشد. در صورتی که این پرنده تنها از شاهدانه تغذیه می کند، دمای محیط نگهداری آن باید بالای 10 درجه باشد. 

تمام این شرایط برای زمانی است که سهره در شرایط عادی و ایده آل قرار دارد. اما اگر این پرنده ضعیف بود، دما باید بالای 17 درجه باشد تا دوباره به شرایط نرمال برگردد. در صورتی که سهره شما سرماخورده یا بیمار باشد، دمای محیط نگهداری آن باید بالای 23 درجه باشد.

 

سهره ها صدای بسیار زیبایی دارند و از جمله پرندگان باهوشی هستند که خیلی سریع میتوانند آوازهای مختلف را یاد بگیرند اما برای آموزش آنها یک زمان طلایی وجود دارد که باید حتما آن را در نظر بگیرید. تا زمانی که جوجه سهره کمتر از 40 روز سن دارد، می توانید هر گونه آوازی که می خواهید را به آن آموزش دهید. این پرنده از 20 روزگی به بعد در طبیعت آواز خواندن را می آموزد، ولی نمی تواند آن را در حافظه خود نگه دارد؛ اما اگر آموزش نبیند، همان آوازهایی که یاد گرفته است را در حافظه خود ذخیره می کند.

برای تشخیص سن سهره باید بدانید که جوجه هایی که نوک شان به رنگ مشکی بوده و انتها نوک آن ها زرد رنگ است، کم تر از 30 روز سن دارند و می توانید آواز خواندن را به آن ها آموزش دهید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که هنگام آموزش آواز به جوجه سهره نباید سهره دیگری در آن فضا باشد و سهره شما نباید سهره دیگری را ببیند یا صدایش را بشنود.

 

رام و اهلی کردن سهره

دو تا سه ماه اول باید پرنده سهره خود را در کوچک ترین قفس نگهداری کنید. تا چند ماه ابتدایی قفس پرنده را در جای شلوغ و پر رفت و آمدی قرار دهید که پرنده متوجه شود انسان ها قصد آزار رساندن به آن را ندارند. روزانه حدود 40 دقیقه با سهره خود بازی کنید تا زودتر رام شود. از ضربه زدن بر روی قفس سهره خودداری کنید؛ زیرا این کار موجب ترسیدن پرنده تان می شود. نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که هرگز قفس سهره را در جایی که محل عبور سایر حیوانات خانگی به ویژه گربه است قرار ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه