اهمیت واکسن سگ چیست؟

اهمیت استفاده از واکسن سگ

هنگامی که شما از یک حیوان حانگی مانند سگ نگهداری میکنید پس در مقابل سلامت آن حیوان و اعضای خانواده خود مسئول هستید. برای حفظ سلامتی سگ خود باید اطلاعات کافی در مورد بیماری های حیوان، راههای انتقال آن به انسان و همچنین روش های جلوگیری و درمان آن بیماری داشته باشید.

استفاده از واکسن سگ یکی از رایج ترین روش ها برای جلوگیری از ابتلای آنها به انواع بیماری هاست. همانطور که میدانید واکسیناسیون سگ ها اهمیت ویژه ای دارد زیرا انها را در برابر بیماریها و ویروس های خطرناک و کشنده محافطت می کند. دقت داشته باشید که واکسن سگ ها دارای برنامه منظم و مرتبی می باشد و باید تکرار شود و برای اثر بخش بودن واکسن سگ نیاز به چند روز تا چند هفته فرجه می باشد.

اگر اهمیت زدن واکسن سگ ها را نادیده بگیریم، انها در برابر بیماریها اسیب جدی خواهند دید و با مبتلا شدن به یکی از بیماریها ممکن است جان خودشان را از دست بدهند. از طرفی چون در زندگی شما هستند ممکن است اعضای خانواده را هم درگیر بیماری کنند و باعث ناراحتی شما شوند. پس حتما واکسن سگ تان را تزریق کنید تا اعضای خانواده تان نیز ایمن باشند.

در این مقاله از میگ میگ پت با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در مورد واکسن سگ ها به دست آورید.

چرا باید به سگ خود واکسن بزنیم؟

واکسن ها دارای انتی ژل می باشند که بیماری خفیفی در سگ ها بوجود می اورند (ورود این بیماری خطرناک و کشنده نمی باشد) واکسن سگ بدن انها را در برابر ویروس های این بیماری ها مقاوم می کند. با تزریق واکسن به سگ بدنشان با ویروس اشنا شده و هنگامی که دچار بیماری شوند بدلیل امادگی بدنشان مبارزه با بیماری و  ویروس برای انان راحت تر می باشد.

واکسن سگ،واکسیناسیون سگ،اهمیت واکسن سگ

 

انواع واکسن سگ:

انواع مختلفی از واکسن برای سگ ها وجود دارد که برخی از آنها ضروری و برخی غیر ضروری هستند.

– واکسن های ضروری سگ:

1) واکسن ویروس پاروو:

ویروس پاروو جزء شایع ترین و مقاوم ترین نوع ویروس ها می باشد و دارای انواع گوناگونی است. طبق تحقیقات در ۸۰ درصد موارد این ویروس میتواند باعث مرگ سگ ها شود و خطر ان برای توله سگ ها بیشتر است.

 2) واکسن سگ دیستمپر :

ویروس دیستمپر میتواند سبستم عصبی، ریه و روده سگ را درگیر کند. از آنجایی که این ویروس قابل انتقال و کشنده است، استفاده از این واکسن برای حیوان دوست داشتنی شما الزامی است. خطر این ویروس برای سگ های جوان بیشتر می باشد.

3) واکسن سگ پارا آنفولانزا:

این ویروس به مویرگ های ریه سگ وارد شده و سگ دچار سرفه، آبریزش بینی، تب و حتی سرفه ی خونی می شود. برای جلوگیری از ابتلای سگ خود به این ویروس حتما باید واکسن آن را تزریق نمایید.

4) واکسن هپاتیت:

این بیماری نیز واگیردار می باشد و به دستگاه گوارش سگ وارد می شود و طحال، کبد، کلیه و ریه سگ را تخریب می کند. حیوان مبتلا به این ویروس دچار علائمی مثل تب، افسردگی و ذات الریه می شود.

5) واکسن سگ لپتوسپیروز:

این ویروس نوعی باکتری است و از ادرار دفع می شود. ویروس لیتوسپیروز به تمام بدن سگ وارد شده و باعث می شود کلیه و کبد دچار اختلال شوند و در اخر منجر به مرگشان می شود. ابتلا به این بیماری اصولا علائمی ندارد ولی قابل انتقال است. گاهی نیز علائمی مثل تب، بی حالی، اسهال، بی اشتهایی، سرفه و عطسه را در سگ ناقل مشاهده می کنید.

6) واکسن کرونا ویروس:

وارد سیستم تنفسی سگ ها شده و سیستم تنفسی را از کار می اندازد. اصولا با سرفه، تب و ذات الریه خود را نشان می دهد.

– واکسن های غیر ضروری سگ:

۱) بوردتلا : باکتری که باعث سرفه سگ می شود.

۲)لپتوسپیروز: عفونت باکتری مجاری ادرار است.

۳)بیماری لایم: این باکتری عفونی روی اکثر دستگاه ها بویژه مفاصل موثر می باشد.

۴)تراکئوبرونشیت: یک جزء از بیماری کنل کاف(سرفه سگدانی) می باشد.

بهترین زمان برای واکسیناسیون سگ چه موقع است؟

بهترین زمان برای زدن واکسن سگ از 6 تا 8 هفتگی است و بعد از ان هر ۳ هفته یکبار باید واکسن سگ مجددا تزریق شود تا زمانی که سگ به سن ۴ ماهگی برسد. توجه داشته باشید که اگر سگ مادرکامل واکسینه شده باشد و توله سگ از شیر مادرش تغذیه کند، می تواند انتی بادی را از شیر مادر تهیه کند و تا زمانی که شیر می خورد نیاز به واکسیناسیون نیست اما بعد از گرفته شدن از شیر مادر باید تزریق واکسن توله سگ شروع شود.

واکسیناسیون سگ،برنامه واکسیناسیون سگ،واکسن سگ

 

برنامه تزریق واکسن سگ ها:

اصولا واکسیناسیون سگ ها به صورت زیر انجام می شود؛

  • واکسن دیستمپر، هپاتیت، پارو ویروس، پارا انفولانزا و کنل کاف در ۶ الی ۱۰ هفتگی تزریق می شود.
  • واکسن دیستمپر، هپاتیت، پارو ویروس، پارا آنفولانزا، کنل کاف، لپتوسپیروز و آنفولانزای سگ سانان در هفته ی ۱۱ الی ۱۴ ماهگی تزریق می شود.
  • واکسن دیستمپر، هپاتیت، پارو ویروس، پارا آنفولانزا و کنل کاف، لپتوسپیروز، آنفولانزای سگ سانان و هاری در هفته ۱۵ الی ۱۶ ماهگی تزریق می شود.

رعایت برنامه واکسن سگ ها خیلی مهم می باشد باید به صورت منظم و در زمان معین تزریق شود و رعایت آن مسئولیت پذیری شما نسبت به انها را نشان می دهد.

واکسیناسیون علیه آنوفلانزای سگ سانان از آن دسته واکسن هایی است که باید بر اساس سبک زندگی سگ ها تصمیم به تزریق آن گرفته شود.

سگ های بالغ حتی اگر کامل واکسیناسیون انجام داده باشند با توجه به نظر دامپزشک می توانند برنامه منظم برای یاد اوری و تکرار واکسن را  دریافت کنند.

عوارض جانبی واکسیناسیون سگ ها:

ضعف، تب، کاهش اشتها، نفس نفس زدن یا عرق کردن، استفراغ، اسهال، درد و… از جمله عوارض جانبی واکسیناسیون سگ ها است که بهتر است برای جلوگیری ار خطرات احتمالی به مدت 24 ساعت حیوان خود را تحت نظر داشته باشید. این نکته را باید در نظر داشته باشید که فواید و مزایای واکسن سگ خیلی بیشتر از عوارض آن است و نباید از آنها چشم پوشی شود.

نکات مهم برای تزریق واکسن سگ ها:

۱) قبل از زدن واکسن سگ باید سلامت حیوان توسط دامپزشک تایید شود و بنا به تشخیص ان تزریق شود

۲) چون احتمال حساسیت به واکسن سگ امکان پذیر است پس باید حتما تحت نظر دامپزشک تزریق انجام شود.

۳) به تاریخ انقضای واکسن سگ ها حتما دقت فرمایید.

۴) تزریق واکسن سگ کرونا ویروس کاملا اختیاری است و بسیاری از کتاب های دامپزشکی تزریق این نوع واکسن سگ را پیشنهاد نمی دهند.

۵) قبل از تزریق اولین واکسن سگ سعی کنید سگ تان را از خانه بیرون نبرید و با سگهای دیگر در تماس نباشد

۶) به واکسن سگ هاری باید توجه ویژه ای شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه