جلبک اسپیرونیا

اسپیرولینا نوعی جلبک سبز آبی است که هم در نمک و هم در آب شیرین رشد می کند. این ماده غذایی ممکن است یکی از غنی ترین مواد مغذی روی زمین باشد.

به طور خلاصه می‌توان گفت جلبک اسپیرولینا:

  • نوعی سیانو باکتری است که خانواده ای از میکروب های تک سلولی بوده که غالباً به آنها جلبک های سبز آبی گفته می شود.
  • درست مثل گیاهان، سیانوباکتری ها می توانند از طریق فرایند به نام فتوسنتز از نور خورشید انرژی تولید کنند.
  • اسپیرولینا توسط آزتک باستان مصرف شده بود اما دوباره محبوب شد، زمانی که ناسا پیشنهاد کرد که می توان آن را در فضا برای استفاده توسط فضانوردان رشد داد.
  • یک دوز استاندارد روزانه جلبک اسپیرولینا 1-3 گرم بوده اما؛ دوزهای حداکثر ۱۰ گرمدر روز به طور موثر استفاده شده است.

خواص جلبک اسپیرونیا

خواص جلبک اسپیرولینا:

این جلبک کوچک پر از مواد مغذی است که یک قاشق غذاخوری (7 گرم) پودر اسپیرولینا خشک حاوی:

  • پروتئین:    4 گرم
  • چربی         0.54  گرم
  • ویتامین B1 (تیامین):   11٪ از RDA
  • کلسیم       8 میلی گرم
  • ویتامین B2  (ریبوفلاوین):   15٪ از RDA
  • منیزیم      14  میلی گرم
  • ویتامین B3  (نیاسین):   4٪ از RDA
  • فسفر          8  میلی گرم
  • مس:   21٪ از RDA
  • پتاسیم       95 میلی گرم
  • آهن:   11٪ از RDA
  • ویتامینC      میلی گرم0.7
  • پروتئین     02/4  گرم
  • سدیم        73  میلی گرم
  • کربوهیدرات 1.67  گرم
  • کالری ۲۰

یک قاشق غذاخوری (7 گرم) جلبک اسپیرولینا مقدار کمی چربی (حدود 1 گرم) و از جمله اسیدهای چرب امگا۶ و امگا ۳ را به نسبت تقریبی ۵/۱- ۰/۱ تأمین می کند.

کیفیت پروتئین موجود در جلبک اسپیرولینا عالی بوده و قابل مقایسه با تخم مرغ است همچنین همه اسیدهای آمینه ضروری را که لازم هست را تأمین می کند.

کاربرد جلبک اسپرولینا در محصولات حیوانات خانگی

کاربرد اسپیرولینا در محصولات حیوانات خانگی

اسپیرولینا (Arthrospira) یک جلبک سبز آبی میکروسکوپی است و به عنوان یکی از غنی ترین منابع مواد مغذی آلی در نظر گرفته می شود که آن را به عنوان یک مکمل غذایی مناسب برای خوراک حیوانات در سراسر جهان در آورده است.

جلبک  اسپیرولینا علاوه بر طیف گسترده ای از مواد گیاهی کاروتن طبیعی و گزانتوفیل حاوی پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی با کیفیت خوب است. از جلبک اسپیرولینا به دلیل ترکیبات مغذی منحصر به فرد و چشمگیر که دارد نه تنها برای افزایش کیفیت تغذیه ای بلکه برای اهداف درمانی به عنوان یک ماده غذایی در مقیاس وسیعی از محصولات غذایی استفاده می شود.

از این رو بسیاری از محققان اثرات مفید جلبک اسپیرولینا را مطالعه کرده و پتانسیل تقویت آن را بر عملکرد تولید و تولید مثل گزارش دادند که به بهبود سلامت عمومی و همچنین کاهش مشکلات بیماری های مختلف حیوانات مانند آرتروز، دیابت، کم خونی، فشار خون بالا و اختلالات قلبی عروقی کمک می‌کند.

در مطالعات دیگر مشخص شده که جلبک اسپیرولینا دارای برخی از فعالیت‌های بیولوژیکی امیدوار کننده مانند اثرات ضد توموری، ضد میکروبی، ضد ویروسی، ضد التهابی و هیپوکلسترولمیک را دارد. این خواص دارویی جلبک اسپیرولینا را می توان به برخی از ترکیبات طبیعی مانند فایکوسیانین، کاروتن، توکوفرول‌ها، اسید لینولنیک و ترکیبات فنلی نسبت داد که نشان داده شده است دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی و فعالیت های مهارکنندگی قوی در برابر اکسیژن واکنش پذیر (ROS) مانند سوپراکسید و آب اکسیژنه است و این بررسی اثرات مفید Arthrospira بر روی طیور و حیوانات را نشان می دهد.

خواص جلبک اسپرونیا برای سگ و گربه

خواص جلبک اسپیرولینا برای سگ ها و گربه ها

ریز جلبک های اسپیرولینا به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای حیوانات خانگی مشخص شده است. جلبک اسپیرولینا سیستم ایمنی بدن حیوانات را تقویت می کند. ثابت شده است که در سگ ها و گربه ها سیستم ایمنی بدن بهبود یافته و همچنین به زیبایی پوست و مو کمک می‌کند. این جلبک آبی به حیواناتی که دارای کک و خارش پوست دارند به میزان قابل توجهی کمک می‌کند زیرا اسپیرولینا به سیستم ایمنی بدن کمک کرده تا واکنش پوستی آلرژیک ناشی از کنه و کک را کنترل شود.

اسپیرولینا بسیار غلیظ است و سگ‌هایی به اندازه گلدن ریتریور ممکن است فقط به یک یا دو قاشق چای خوری در روز همراه غذا نیاز داشته باشند. مصرف اسپیرولینا برای گربه ها به این صورت بوده که ۸/۱ قاشق چایخوری یا ۳/۱ قاشق غذاخوری در روز کافی است.

مکمل سگ و گربه حاوی جلبک برند subashi کد DF101 از فرمولی خاص درست شده است که تأثیر بسزایی در سلامتی و رشد حیوانات خانگی اثبات شده است. این مکمل یکی از به روزترین مکمل های تقویتی گربه و سگ بوده که طبق آخرین استانداردهای به روز دنیا در کشور ایران تولید شده است. مکمل سگ و گربه حاوی جلبک برند subashi که به صورت قرص است را می توانید در پت شاپ آنلاین میگ میگ پت به صورت بسته بندی‌های ۲۵۰ گرمی تهیه کنید. برند سوباشی از سال ۱۳۹۶ در زمینه جلبک های اسپیرولینا به تولید محصولات در حوزه حیوانات فعالیت خود را آغاز نمود.

جلبک اسپیرولینا مملو از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین های A ، B و E است و به طور باورنکردنی از نظر مواد مغذی کامل است. اسپیرولینا همچنین از اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب ضروری تشکیل شده است.

سگ و گربه‌هایی که دارای سیستم ایمنی حساس یا ضعیف هستند اغلب می توانند خسته و انرژی کمی داشته باشند، اسپیرولینا می تواند به تعادل و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و توانایی بدن در ایجاد آنتی بادی های جدید مانند سلول های خونی را افزایش دهد. این ماده حاوی مواد مغذی گیاهی (مواد مغذی موجود در میوه ها و سبزیجات رنگارنگ) است که به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان و خاصیت ضد التهابی در سلامت کلی نقش دارد این بدان معنی است که مکمل سگ و گربه حاوی جلبک برند subashi کد DF101نقش به سزایی در بهبود سلامت سیستم ایمنی سگ و گربه شما در مبارزه با بیماری و عفونت دارد.

خواص جلبک اسپیرولینا برای پرندگان

جلبک اسپیرولینا یک مکمل محبوب و یک غذای کاربردی امن و غنی از بتاکاروتن و سایر رنگدانه های طبیعی برای پرندگان است زیرا پرهای آن‌ها را روشن می کند و می تواند در باروری به آن‌ها کمک کند و به ویژه برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن پرندگان عالی است. مصرف اسپیرولینا برای پرندگان به این صورت بوده که در مقادیر بسیار کم (1٪ از رژیم روزانه) کافی است.

پودر اسپیرولینا را می‌توان روی غذای نرم پاشیده، در فرمول‌های تغذیه دستی مخلوط شود و یا در نان ذرت برای پرندگان پخته شود. به طور معمول برای طوطی‌ها، کوکتل‌ها، جوانه‌ها ، فنچ ها ، قرقاول‌ها، شترمرغ و بسیاری از گونه های دیگر می‌توان این جلبک سبزآبی را استفاده کرد.

غذا و مکمل پرندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه