تب برفکی در دام

بیماری ویروسی که در بین دام‌های سبک بسیار شایع می‌شود بیماری تب برفکی است. این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد میکند و سپس تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.

راه های انتقال تب برفکی

این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه و لباس های آلوده موجب گسترش بیماری می‌شوند. تب برفکی به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود. کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم نمودن میلیون‌ها راس دام است.

تب برفکی به عنوان یک بیماری بسیار مسری خطرناک در همه جای دنیا توجه خاصی به آن می‌شود، بر این اساس اگر کشوری در زمینه تولید واکسن تب برفکی عقب بماند با خسارت جبران ناپذیری مواجه می‌شود.

نقش پرنده در انتقال تب برفکی

در منابــع مختلف از نقش پرنــدگان به عنوان عامــل انتقال ویروس تب برفکی یاد شــده است. مطالعات متعددی نشان می دهد که  پرنــدگان اهلی (ماکیان، بوقلمون، مرغ گینه ای، غــاز و اردک) با برخی از ســویه های ویروس تب برفکی عفونی شــده و ضایعات تاولی را روی تاج، ریش، پلک و پاها نشــان می دهند.

از آنجاییکه پرندگان تا حدودی مدفوع خوارند، به نظر می رســد آلودگــی را از طریق خوراکی یــا آلودگی پرها در مناطق آلوده اخذ می کنند. بنابراین پرندگان اهلی می توانند به عنوان ناقل ویروس به حساب بیایند. 

علایم بیماری تب برفکی

تب بالا، کاهش شدید تولید شیر بی اشتهایی و افسردگی شدید تشکیل وزیکولهای حاوی مایع سروزی و شفاف در مخاط دهان زبان و بالشتک دندانی و همچنین ناحیه تاج سم و فضای بین انگشتی می‌باشد.

تب برفکی چیست

این وزیکولها به راحتی پاره می‌شود و ناحیه زخمی بر جای می‌گذارد که اگر در ناحیه پا باشد منجر به لنگش شدید و اگر در ناحیه دهان باشد منجر به ریزش شدید بزاق و اشکال در تغذیه در نتیجه کاهش شدید وزن حیوان و کاهش شدید تولید شیر می‌گردد. این زخمها در مدت یک هفته رو به بهبودی می‌روند. در گوسفند و بز نیز علایم مشابه گاو است ولی شدت علایم خفیف تر بوده و فقط ضایعات شدید در ناحیه پا منجر به لنگش حیوان می‌شود.

عوارض بیماری تب برفکی

تب برفکی و علائم آن

از عوارضی که پس از ابتلای به تب برفکی بر جای می‌ماند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سقط جنین
  2. ورم پستان
  3. اختلال تنفسی همراه به له له زدن
  4. رشد بی از حد پوشش بدن
  5. کاهش تحمل به گرما
  6. دیابت ملیتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه