۹ دلیل کاهش وزن گربه

بسیاری از مردم نگران چاق شدن گربه‌های خود هستند؛ اما کاهش وزن گربه که به طور ناخواسته باشد یک مسئله جدی است و احتمال دارد نشانه‌ی یک مشکل اساسی در سلامتی گربه باشد.

با توجه به دلیل کاهش وزن گربه ممکن است متوجه شوید که اشتهای گربه شما کم یا به طور کامل از بین رفته است که این بیماری به عنوان بی اشتهایی گربه شناخته می‌شود و برای گربه‌ها خطرناک است زیرا آن‌ها مستعد ابتلا به نام لیپدوز کبدی یا سندروم کبد چرب می‌باشند که یک بیماری تهدید کننده زندگی برای همه گربه‌ها هست و می‌تواند در شرایطی بوجود آید که کبد برای تأمین انرژی بدن باید مقدار زیادی چربی ذخیره شده را پردازش کند.

 اگر مطمئن نیستید وزن ایده آل گربه شما چقدر باید باشد از دامپزشک کمک بگیرید تا هم وزن مناسب و هم برای تأمین نیازهای غذایی گربه، شما را راهنمایی و یک رژیم پیشنهادی تغذیه را به شما بدهد.

اما شرایط مختلفی وجود دارد که باعث لاغر شدن گربه شما می شود، حتی اگر آنها مقدار طبیعی غذای خود را مصرف کنند باز این مشکل هست در ادامه می‌توانید دلایل کاهش وزن گربه را مطالعه کنید.

دلایل کاهش وزن گربه

دلایل کاهش وزن گربه

 

۱- اضطراب، استرس یا افسردگی: گربه ها می توانند اضطراب، استرس و افسردگی شدیدی را تحت فشار روانی تجربه کنند و این مشکلات روانی ممکن است باعث شود گربه‌ها غذا نخورند و در نتیجه باعث کاهش وزن گربه ها شوند. موقعیت‌هایی که احتمال دارد گربه شما را ناراحت کند مانند: سرو صدای بیش از حد، بودن سایر حیوانات در وقت غذا خوردن، ظروف کثیف غذا یا نزدیک بودن ظرف غذا به جعبه بستر باشد. شما باید این دلایل اضطراب، استرس یا افسردگی را کم کنید.

۲- سرطان: تقریباً هر نقطه از بدن گربه می‌تواند به سرطان مبتلا شود. سرطان ممکن است به شکل تومور دیده شود و لنفوم یکی از سرطان های شایع است که در گربه ها دیده می شود و می تواند در دستگاه گوارش، دهان، سیستم لنفاوی و موارد دیگر بوجود آید. اکثر اشکال سرطان در نهایت باعث بیماری عمومی، بی حالی، درد، کاهش اشتها و کاهش وزن گربه می‌شوند.

۳-  دیابت: این بیماری به دلیل عدم تولید هورمون انسولین یا اختلال در توانایی پاسخ به آن ایجاد می‌شود و باعث تغییر اشتها شده و در نتیجه با کاهش وزن گربه مواجه می‌شوید. گربه های مبتلا به دیابت ممکن است مقدار زیادی آب بنوشند، بیش از حد معمول ادرار کنند و دچار عفونت ادراری شوند که علائم دیابت در گربه ها می‌باشد.

۴- مشکلات دستگاه گوارش: هر مسئله ای در دستگاه گوارش می تواند بر کاهش وزن گربه تأثیر بگذارد. مشکلات دستگاه گوارش می تواند اشتها را کاهش دهد، از هضم مناسب غذا و جذب مواد مغذی جلوگیری کرده و منجر به کاهش وزن گربه شود. برخی از مشکلات دستگاه گوارش که در گربه ها دیده می شود شامل: انگلهای روده، بیماری التهابی روده، پانکراتیت و سایر مشکلات لوزالمعده و حتی سرطان های دستگاه گوارش است.

۵- انگل روده: انگل‌های روده‌ای که به عنوان کرم شناخته می شوند ممکن است دلیل لاغری ناخواسته گربه شما باشند اگرچه علائم همیشه وجود انگل همیشه قابل مشاهده نیست؛ اما این انگل‌ها ممکن است باعث اسهال، نفخ، استفراغ و تنفس شوند.

غذای خشک گربه- کنسرو گربه- مکمل گربه

‎۶- نارسایی عضو: بیشتر در گربه های سالخورده هست و به عنوان عارضه جانبی نارسایی اندام سبب کاهش وزن ‏گربه می‌شودکه ‎این وضعیت از طریق آزمایش خون و ادرار قابل شناسایی می‌باشد.

۷- پرکاری تیروئید: گربه شما ممکن است اشتهای خوبی داشته باشد، آنها ممکن است بیش از حد معمول هم حتی غذا بخورند؛ اما هنوز در حال کم کردن وزن باشند. پرکاری تیروئید از یک تومورتولید کننده هورمون خوش خیم در غده تیروئید ناشی می شود که سطح هورمون تیروئید را بالا می برد. علاوه بر کم شدن وزن، پرکاری تیروئید ممکن است باعث افزایش نوشیدن و دفع ادرار بیشتر، افزایش فعالیت، استفراغ، اسهال و تحلیل رفتن عضلات شود و با پیشرفت بیماری حتی ممکن است منجر به مشکلات قلبی یا مرگ شود. گربه‌های مسن بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

۸- بیماری کلیه گربه: بیماری کلیه در گربه‌ها می تواند منجر به کاهش وزن گربه شما شود. برای تعیین اینکه آیا بیماری کلیوی دلیل کاهش وزن گربه شماست دامپزشک آزمایش خون و آزمایش ادرار را انجام می دهد. برای درمان این بیماری دامپزشک رژیم غذایی، دارو و حتی مایعات استریل را تجویز می‌کند.

۹- دندان درد: اگر گربه شما ناگهان غذا خوردن را متوقف کرد و وزنش رو به کاهش رفت؛ اما به نظر می رسد سالم است این می‌تواند به سادگی نشان از دندان درد باشد که مسائل دهان و دندان می تواند باعث ایجاد درد شدید، کاهش اشتها و کاهش وزن گربه شود. مشکلات شایع دندانپزشکی در گربه‌ها شامل بیماری پریودنتال، ضایعات تجدید پذیر و شکستگی دندان است که برخی از گربه ها دچار ورم دهان، التهاب دردناک دهان و لثه‌ می‌شوند.

نشانه های مشکلات دندان عبارتند از: بوی بد دهان، گذاشتن پا در دهان، یا حتی خونریزی دهان باشد. اولین مرحله برای درمان دندان درد این است که دامپزشک گربه را تحت بیهوشی قرار داده و در مرحله دوم در صورت نیاز جراحی دهان، دندان و یا کشیدن دندان را انجام دهد.

پیشگیری از کاهش وزن گربه

پیشگیری از کاهش وزن گربه

شما می توانید با کنترل منظم وضعیت بدن گربه و مراجعه منظم به دامپزشک برای معاینات سلامتی از کاهش وزن در گربه خود جلوگیری کنید. گربه ها در پنهان کردن بیماری ها و جراحات متخصص هستند؛ اما دامپزشک ممکن است بتواند مشکلی را قبل از کنترل آن تشخیص دهد. حتماً هرگونه تغییر در رفتار گربه خود را فوراً به دامپزشك گزارش دهید زیرا درمان یک مشکل در مراحل اولیه بسیار آسان تر است.

درمان کاهش وزن گربه

درمان کاهش وزن گربه

  • درمان کاهش وزن گربه به علت آن بستگی دارد اگر متوجه شدید گربه شما لاغر می شود اولین اقدام شما باید تعیین وقت ملاقات با دامپزشک باشد. دامپزشک ابتدا یک معاینه بدنی انجام می‌دهد و در مرحله بعدی در صورت نیاز برای تعیین مشکل، آزمایشات آزمایشگاهی و یا اشعه ایکس را سفارش کند و بر اساس نتایج دامپزشک دارو، تغییر رژیم غذایی، جراحی یا سایر روش های درمانی را توصیه می‌کند.
  • با ایجاد تغییرات مناسب در رژیم غذایی گربه، کاهش وزن ناشی از مشکلات دستگاه گوارش به طور کامل یا جزئی رفع می‌شود.
  • اگر گربه از بیماری التهابی روده رنج می‌برد یا شرایط دیگری دارد که جذب غذا را دشوار می‌کند می‌توان آن را با تغذیه مناسب حل کرد.
  • گربه هایی که به دلیل آلرژی غذایی لاغر می شوند با حذف مواد غذایی متخلف از رژیم غذایی کاملاً بهبود می‌یابند.
  • در شرایطی که کمبود اشتها به کاهش وزن گربه کمک می کند، از داروهای محرک اشتها یا سرنگ‌های تغذیه ای (برای غذا دادن به گربه) جهت حفظ مواد مغذی و غذای کافی در بدن گربه استفاده می‌شود و همین حال علت بی اشتهایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

دیابت گربه: علائم و درمان دیابت گربه

انگل روده گربه: علائم، پیشگیری و درمان

چگونه غذای گربه سالم تهیه کنیم؟

دلایل کاهش وزن در گربه ها چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه