دستی کردن همستر یا رام کردن همستر

همسترها بسیار زیبا هستند و حیوانات خانگی عالی می‌توانند برای شما باشند. اگر می‌خواهید همستر خود را رام کنید باید کمی وقت بگذارید و خود را آهسته به آن معرفی کنید و اجازه دهید به حضور و بوی شما عادت کند. با قرار دادن یک مکان راحت برای زندگی همستر و ایجاد احساس آرامش به او کمک کنید تا با شما آشنا شود.

رام کردن همستر

دستی کردن همستر

برای دستی کردن همستر خود باید زمانی که او جوان است این کار را شروع کنید. زمان ایده آل برای دستی کردن همستر زمانی است که او  ۳ الی ۴ هفته است. اگر در سن جوانی به سراغ آن‌ها بروید راحت تر می‌توانید آن‌ها رام کنید. این بدان معنا نیست که یک همستر با سن بالاتر را نمی‌توان رام کرد، فقط اینکه همسترهای جوان انعطاف پذیری بیشتری دارند.

تعامل‌های خود را با همستر از برخوردهای بسیار کوتاه آغاز کنید این تعاملات باید به گونه‌ای باشد که به هیچ وجه همستر دچار استرس نشود به این صورت که شما باید آرام و با لحنی ملایم با او صحبت کنید. هدف کلی جلب اعتماد همستر شما هست که باید به آرامی و اعتماد به نفس بیشتر صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید:

نکات جالب خرید همستر

شناخت زمان مناسب برای دستی کردن همستر

قبل از تصمیم به انجام جلسات آموزشی باید رفتار همستر خود را مشاهده کنید برای اینکه؛ بتوانید همستر خود را به بهترین وجه رام کرده باید فقط در زمان‌هایی که همستر تمایل به تعاملات دارد این کار را انجام دهید.

  • در هنگام نگاه کردن به همستر اگر به نظر می‌رسد همستر عصبی است، استرس دارد باید از دست زدن به آن جلوگیری کنید.
  • اگر به پشت خوابیده و دندان‌هایش را نشان می‌دهد یا در حالت جویدن است این نشانه‌ایی است که زمان مناسبی برای دستی کردن همستر نیست.
  • همستر طبیعتاً روزها می‌خوابد و شبها فعال است بنابراین در طول روز هرگز او را برای رام کردن بیدار نکنید زیرا؛ اگر ناگهان یک همستر را در خواب عمیق بیدار کنید او حالت دفاعی پیدا می‌کند و می‌تواند شما را گاز بگیرد حتی اگر همستر شما در طول روز بیدار باشد فقط برای استفاده از دستشویی یا یک میان وعده است.
  • برای آموزش همستر خود اوایل صبح یا عصر را انتخاب کنید، با این حال زمان قابل قبول برای آموزش و دستی کردن همستر در هنگامی است که مشاهده می‌کنید در حال بازی، غذا خوردن، نظافت، کشش است وقتی این نوع رفتارها را مشاهده کردید می‌توانید آموزش خود را برای دستی کردن همستر شروع کنید.

راه های دستی کردن همستر

مراحل دستی کردن همستر

در مراحل آموزش دستی کردن همستر باید روشی نسبتاً بدون عارضه را انتخاب کنید که این راه کمی زمان بر است و در صورت نیاز به تکرار آموزش به آهستگی و آرامش این کار را انجام دهید.

مرحله اول :

همستر خود را به بو و صدای خود عادت دهید. بینایی همستر خیلی خوب نیست از این رو؛ برای جلب اعتماد همستر به خود باید به حس بویایی و شنوایی همستر اطمینان کنید. به طوری که شما باید آرام با آن صحبت کنید و بگذارید دستانتان را بو کند و شما را از طریق بو کردن بشناسد حتی می‌توانید بدون استفاده از دستکش لباس یا ملافه همستر را مرتب کنید تا بوی دستان شما را بگیرد تا به شما عادت کند. در این مرحله رام کردن همستر با تغذیه از طریق فاصله بین میله‌های قفس شروع کنید.

مرحله دوم :

همستر را به دست خود عادت دهید. هنگامی که همستر غذا را از دستان شما پذیرفت می‌توانید دست خود را درون قفس قرار دهید به یاد داشته باشید که حتماً دستان خود را با صابون بدون بو شستشو دهید تا دستان شما عاری از هرگونه بو باشد. دست خود را داخل قفس ببرید تا همستر به سمت شما بیاید و دست شما را بو کند. به هیچ وجه همستر را با دست تعقیب نکنید و انگشتان خود را تکان ندهید به این دلیل که اگر آماده باشد به سمت دست شما می‌آید.

بیشتر بخوانید:

خصوصیات غذای همستر باید چگونه باشد؟

مرحله سوم :

غذا را در کف دست خود قرار دهید. در مرحله سوم رام کردن همستر، اگر همستر دست شما را قبول کرده مقداری غذا در کف دست خود قرار دهید و به آرامی دست خود را در قفس ببرید و با یکی از انگشتان بدن همستر را نوازش کنید و از نوازش ناحیه سر در روزهای اول خودداری کرده تا همستر را عصبی نکنید. اجازه دهید از کف دست شما غذا بخورد حتی ممکن است در این مرحله بر روی دست شما بالا بروند اما تا زمانی که کاملاً با شما راحت نباشد از بلند کردن همستر خودداری کنید. این مرحله را چندین بار تکرار کنید تا به همستر کمک کند احساس راحتی با شما داشته باشد.

طریقه نگه داشتن همستر

مرحله چهارم:

همستر خود را نگه دارید. بعد از اینکه مرحله سوم را چند بار با موفقیت انجام دادید مقداری غذا کف دست خود بگذارید وقتی همستر کف دست شما آمد می‌توانید دست خود را به آرامی به حالت فنجان درآورید و  سپس دست دیگر خود را به آرامی اما؛ محکم بالای آن قرار دهید تا یک غار دستی درست کنید(مانند عکس بالا) و اجازه بدهید سرش را از دستان شما خارج کند. این مرحله را چندبار در حالی که هنوز در قفس همستر قرار دارد و کمی بالاتر از سطح نگه دارید و تکرا کنید.

مرحله پنجم:

همستر خود را به بیرون از قفس عادت بدهید. اگرچه ممکن است همستر شما از اینکه آن را به بیرون از قفس برده اید خوشحال باشد اما؛ زمان می‌برد تا به همه مناظر و صداهای خارج از قفس عادت کند. به یاد داشته باشید که همه چیز را به آرامی انجام بدهید و به همستر خود برای رفتار خوبش پاداش بدهید. اگر احساس می‌کنید که همستر شما دچار استرس شده و در دست شما ادرار کرد اشکالی ندارد آن را رها نکنید فقط به این معنی است که همستر شما کمی عصبی است یا احساس ناراحتی می‌کند به آرامی آن را در قفس قرار دهید و بعداً دوباره امتحان کنید.

مدت زمان اهلی شدن  همستر بستگی به شما دارد، برخی از همسترها خیلی سریع رام  می‌شوند در حالی که یادگیری بعضی دیگر همسترها ممکن است خیلی بیشتر طول بکشد. صبر، روتین و نرمش رمز موفقیت هنگام آموزش همستر شما خواهد بود.

بیشتربخوانید:

چگونه با همستر خود راه برویم؟

 

غذای جوندگان

3 دیدگاه برای “۵ مرحله مهم دستی کردن همستر یا رام کردن همستر”

  1. سلام خوبید لطفا جواب منو بدید من سه تا همستر داشتم دوتا نر یک ماده
    و یک نرو ماده با هم بودن اون یکی جدا یه روز خونه نبودم براشون آب و غذای کافی گذاشتم وقتی برگشتم دیدم این یکی نر از قفسش اومده بیرون رفته اون یکی نرو کشته یه روز بعدش همسترم زایمان کرد ۵ تا بچه آورد و بلافاصله نر و ازش جدا کردم بعد از یه هفته وقتی بچه هاش یکم بزرگتر شدن دیدم ۴ تاش شبیه مامانن و مادن و یکی شبیه باباعه نر بود
    بعد دو هفته همستر مادر بچش که نر بود رو کشت
    و الان همستر مادر را جدا کردم انداختم پیش جفت خودش کنار نمیاد باهاش و حس میکنم باز حامله س جداشون کردم یعنی ممکنه اون بچه ایی که نر بود باردارش کرده باشه ؟؟؟

    • سلام دوست عزیز
      خیر امکان نداره که بچش باردارش کرده باشه و زمانی که پوشال برای همستر کم باشه حس ناامنی پیدا میکنه و این باعث میشه بچه هاشو بکشه و اون یکی نر رو که کشته بخاطر حس قلمروطلبی بوده که داشته حتی ممکن بوده ماده هم اگه بود بکشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه