ساخت دانخوری پرنده

دانخوری های پرنده روشی عالی برای جذب پرندگان به سمت باغ شما هستند، تا شما با خیالی آسوده به تماشای پرندگان بنشینید. در حالی که می توانید دانخوری پرنده دست ساز یا مصنوعی خریداری کنید، تهیه دانخوری از مواد بازیافتی بسیار آسان و ارزان است. از بطری های پلاستیکی برای ایجاد دانخوری پرنده با پرچ های متعدد برای جذب پرندگان کوچک استفاده کنید. کارتن های شیر استفاده شده را برای ساختن دانخوری پرنده مورد استفاده قرار دهید  و…

روش اول: بطری های پلاستیکی استفاده شده

ساخت دانخوری پرنده

1. بطری را آماده کنید. آن را بشویید و هرگونه برچسب را بردارید. برای این کار از هر بطری پلاستیکی با هر اندازه متفاوت می توانید استفاده کنید تا زمانی که هنوز درب آن وجود دارد. بطری را با آب صابون گرم بشویید. برچسب را از قسمت خارج بطری برداشته و هر نوع چسب باقیمانده را از بین ببرید. قبل از شروع کار بگذارید بطری کاملاً خشک شود. اگر بطری خشک نباشد ، رطوبت می تواند باعث شود دان خوری پرنده کپک زده شود.

2. برای ایجاد 2 سوراخ در نزدیکی پایه بطری از یک پونز استفاده کنید. سوراخ ها را روبروی یکدیگر حدود 1 اینچ (2.5 سانتی متر) از پایین قرار دهید. به سختی روی پونز را فشار دهید تا پلاستیک به طور کامل سوراخ شود. این 2 سوراخ باعث می شود تا فضایی برای نشستن به وجود آید.

3. سوراخ ها را با قیچی عریض تر کنید. نوک قیچی را درون هر سوراخ قرار دهید و آنها را پیچانده تا سوراخ ها را گسترده تر کنید. اگر شما از مدادها ، میله های رولپلاک یا هر چوب دیگری استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که جای نشیمن می تواند دقیقا درون سوراخ قرار بگیرد. از زیاد گسترده تر کردن سوراخ ها خودداری کنید زیرا هنگام استفاده، از جای خود خارج می شود.

4. دریچه ای برای پرندگان ایجاد کنید. بعد از ایجاد و گسترش سوراخ ها، میله رولپلاک، مداد یا چیزهای مشابه را بگیرید و آن را از طریق هر دو سوراخ فشار دهید. این اولین نشیمن را در دان خوری پرنده شما ایجاد می کند. هر دو طرف نشیمن را به یک اندازه درست کنید تا غذاخوری پرنده متعادل شود. قلاب های چوبی برای این بخش از پروژه به خوبی کار می کنند.

5. یک نشیمن 2 به 3 اینچ (5.1 تا 7.6 سانتی متر) بالاتر از حالت اول اضافه کنید. سوراخ های بعدی را در حالت 90 درجه نسبت به حالت اول قرار دهید ، به گونه ای که شکل صلیبی تشکیل دهد. پونز را فشار داده و سوراخ ها را با قیچی گسترده کنید. رولپلاک را درج کنید تا نشیمن دوم ایجاد شود. اگر از یک بطری بزرگ استفاده می کنید ، 2 تا 3 قوطی دیگر اضافه کنید. فقط مطمئن شوید که زاویه ها را به طور متناوب تغییر دهید تا فضای کافی برای دان خوری پرندگان وجود داشته باشد.

6. در سوراخ ها زهکشی قرار دهید. کف بطری را 3 تا 4 بار با پونز سوراخ کنید تا آب از ظرف خارج شود. پس از چسباندن  پونز به داخل، آن را بچرخانید تا سوراخ آن بزرگتر شود. از زیاد بزرگ ساختن سوراخ های زهکشی خودداری کنید زیرا ممکن است پرنده از درون حفره ها فرو رود.

ساخت دانخوری پرنده

  7. سوراخ های تغذیه ای پرندگان را برای دسترسی به خوراک برش کنید. حدود 1 تا 2 اینچ (1.3 تا .2.5 سانتی متر) بالاتر از    هر پونز، از قیچی استفاده کنید تا عرض سوراخ را به اندازه  2/1 تا 1 اینچ (1.3 تا 2.5 سانتی متر) برش دهید. بسته به    اندازه بطری و اندازه دانخوری پرنده ، شما ممکن است این سوراخ ها را کمی بزرگتر کنید.  اگر حلقه‌ها کامل نیستند، اشکالی   ندارد. کافی است آنها را به اندازه کافی برای منقار پرنده و نگه داشتن خوراک پرندگان درآورید.

8. دو سوراخ در گردن بطری ایجاد کنید. سوراخ ها را روبروی یکدیگر با استفاده از پونز قرار دهید. با قیچی سوراخ ها را کمی عریض کنید تا ریسمان بتواند از میان آنها عبور کند. با یک بطری بزرگ ، 4 سوراخ درست کنید تا ریسمان اضافی برای آویزان کردن بطری استفاده شود.

9. آویز را درست کنید. 2 فوت (0.61 متر) از ریسمان را از طریق سوراخ ها بالا بکشید. سپس ، انتهای آن را به هم گره بزنید. از هر چیزی که بتواند وزن دانخوری پرنده را تحمل کند می تواند به جای ریسمان استفاده شود.

 10. بطری را با غذای پرنده پر کنید. لازم نیست بطری را به طور کامل پر کنید، اما آن را آن قدری پر کنید تا بالاترین سوراخ ها پوشانده شوند. درپوش را روی بطری نگه دارید تا از چسبیدن سر پرنده به داخل جلوگیری شود. دانخوری را از یک شاخه با ارتفاع متوسط آویزان کنید. شما می توانید این دانخوری ها را به خانه خود نزدیکتر کنید تا منظره خوبی از پرندگان در حال تغذیه داشته باشید. اگر حیاط ندارید ، می توانید یک دانخوری پرنده را بیرون بگذارید. به سادگی آن را از قلاب بیرون پنجره آویزان کنید تا از تماشای پرندگان لذت ببرید.

ساخت دانخوری پرنده

روش دوم: ساخت دانخوری پرنده با کارتن شیر یا آبمیوه

ساخت دانخوری پرنده

1. برای ساخت دانخوری پرنده یک کارتن شیر انتخاب کنید. یک حوله کاغذی را مرطوب کنید و قسمت بیرونی کارتن شیر را پاک کنید. کارتن را تا حدی با آب گرم پر کنید و به خوبی تکان دهید تا شیرهای باقی مانده را تمیز کنید. مقدار زیادی آب از داخل آن بریزید و قسمت بیرونی کارتن را خشک کنید. اگر کارتن شیر ندارید می توانید از کارتن آب استفاده کنید.

2. قبل از تزئین کارتن شیر را به رنگ سفید رنگ آمیزی کنید. این یک مرحله اختیاری است – ضروری نیست آن را رنگ نکنید. اگر این کار را انجام دهید، رنگ آمیزی کارتن شیر با رنگ سفید، پس زمینه ای زیبا و تمیز به آن می بخشد. از رنگ اکریلیک غیر سمی استفاده کنید. کل کارتن را به رنگ آغشته کرده و اجازه دهید 20 دقیقه قبل از حرکت به سمت مرحله بعدی خشک شود. بسته به کارهایی که می خواهید انجام دهید می توانید کارتن را به رنگ دیگری رنگ آمیزی کنید. یک ایده این است که برای پوشاندن برچسب اصلی، یک غشای پایه به کارتن اضافه کنید.

3. مربعی از جلوی کارتن شیر برش بزنید. از چاقوی X-ACTO یا چاقوی صنایع دستی مشابه استفاده کنید. یک خط موازی حدود 2 اینچ (5.1 سانتی متر) از پایه کارتن برش دهید. بعد مربع 4 در 5 اینچ (10 تا 13 سانتی متر) برش دهید،یک فضای 1 در 2.5 سانتی متر در سمت چپ و راست بگذارید. بالای مربع می تواند یک خط مستقیم باشد، یا می توانید آن را مانند یک قوس در ورودی شکل دهید. اگر با بچه ها کار می کنید، این قسمت از پروژه را برای آنها تکمیل کنید تا آنها با ابزارهای تیز کار نکنند.

دانخوری پرنده

4. لانه دانخوری پرنده را با استفاده از رنگ ها طراحی کنید. برای رنگ آمیزی دانخوری پرنده خود از هر رنگ دلخواه استفاده کنید. پنجره ایجاد کنید و با رنگ سفید لبه اطراف درب را ایجاد کنید. با رنگ مشکی ، پنجره ها و درها را رنگ آمیزی و جزئیات جالبی مانند دود دودکش یا شماره خانه اضافه کنید. با این فرآیند خلاق باشید! اشکالی ندارد اگر دانخوری پرنده شما تا وقتی که زمان خوبی برای ساختن آن ندارید، مانند خانه به نظر نمی رسد.

5. یک لبه ایجاد کنید. کارتن را روی پشت آن تنظیم کنید تا بتوانید به راحتی به قسمت زیرین دسترسی پیدا کنید. چسب داغ چوبی در امتداد پایین می تواند یک لبه با انتهای 2 تا 3 اینچ (5.1-7.6 سانتی متر) در جلوی “درب” ایجاد کند. چوبها را نزدیک نگه دارید تا هیچ شکافی بین آنها وجود نداشته باشد. میله های چوبی کاردستی را در فروشگاه صنایع دستی محلی خود خریداری کنید.

6. آویز ایجاد کنید. سوراخ را در وسط لبه قرار دهید تا دانخوری پرنده به طور مساوی آویزان شود. از چاقو استفاده کنید تا سوراخ به اندازه کافی گسترده باشد و ریسمان به راحتی عبور کند. 2 پا (0.61 متر) از ریسمان برداشته و آن را از طریق سوراخ ببندید و انتهای آن را به هم بچسبانید. پس از ایجاد سوراخ با چاقو، از قیچی برای بزرگتر کردن سوراخ استفاده کنید. کافی است نوک قیچی را درون سوراخ قرار دهید و آنها را به جلو و عقب پیچانده تا سوراخ بزرگتر شود.

ساخت دانخوری پرنده

7. کارتن را با دانه پرنده پر کنید تا به انتهای سوراخ برسد. برای جذب پرندگان کوچکتر، مخلوط یا دانه هایی مانند دانه آفتابگردان، دانه های نایژه، دانه ارزن و تخم گلرنگ را انتخاب کنید. برای جذب پرندگان بزرگتر، به دنبال مخلوط های حاوی ذرت یا دانه میلو باشید. غذای پرنده را بگیرید و آن را درون کارتن شیر بریزید. هنگامی که دانخوری پرنده به کف “درب” رسید، دیگر آن را پر نکنید. شما می توانید غذای پرندگان را بصورت آنلاین، فروشگاه لوازم حیوانات خانگی سفارش دهید.

8. اکنون ساخت دانخوری پرنده به اتمام رسید. آن را در فضای بیرون آویزان کنید و لذت ببرید! برای پرندگان کوچکتر، دانخوری را از یک شاخه با ارتفاع متوسط آویزان کنید. برای پرندگان بزرگتر، آن را از یک شاخه کم ارتفاع تر آویزان کنید، یا آن را کنار درخت قرار دهید. خطر اصلی این است که موجوداتی مانند سنجاب ها می توانند وارد دانخوری شوند. اگر درختی ندارید که دانخوری را آویزان کنید، از قلاب در قسمت خارج پنجره استفاده کنید.

روش سوم: ایجاد دانخوری پرنده با پیه در توری

1. پیه را با غذای پرنده مخلوط کنید تا یک غذای خوشمزه برای پرندگان ایجاد کند. از 1 فنجان (125 گرم) پیه و 1 فنجان (135 گرم) غذای پرنده مخلوط استفاده کنید. آنها را در یک کاسه ترکیب کنید تا تمام غذای پرنده در داخل ست قرار بگیرد. پیه چربی سخت سفید است که در گوشت حیوانات یافت می شود. از آن برای تهیه شیرینی و پودینگ استفاده می شود، اما این ماده غذایی سالم و مقوی برای پرندگان نیز هست. می توایند از پت شاپ آنلاین آن را تهیه کنید، یا از قصاب محلی خود در صورت وجود استفاده کنید. می توانید از کیک های مناسب برای استفاده در تورهای خانگی تهیه کنید.

2.پیه را داخل یک شبکه ای توری قرار دهید. هر وقت از بقالی فروشی گذشتید، از توری های تولید شده حاوی لیم ، پرتقال، سیب زمینی ، پیاز و سایر موارد مشابه می توانید استفاده کنید. مخلوط پیه و غذای پرنده را برداشته و درون توری قرار دهید. اشکالی ندارد اگر کمی سست باشد – سوراخ های مشبک به اندازه کافی کوچک هستند که از بین آنها عبور نکند.

ساخت دانخوری پرنده

3. آویز ایجاد کنید. 2 فوت (0.61 متر) ریسمان را از طریق چندین سوراخ حلقه کنید، یا به سادگی ریسمان را بچرخانید و در قسمت بالای تور قرار دهید. اگر نخ ریسی ندارید، از چیزی استفاده کنید که به راحتی خراب نشود.

4. دانخوری پرنده را از یک شاخه آویزان کنید. مکانی برای قرار دادن مناسب آن پیدا کنید. باید از سطح زمین ارتفاع داشته باشد تا حیواناتی مانند سگها نتوانند به آن برسند. آن را روی یک شاخه محکم روی درخت قرار دهید تا پرندگان هنگام غذا خوردن ، جایی برای نشستن داشته باشند. پیه می تواند حیواناتی مانند سگ ، گربه و سایر موجودات را به خود جلب کند ، بنابراین بالا نگه داشتن آن در سطح زمین آن را ایمن نگه می دارد.

5. وقتی خالی شد ، آن را دوباره پر کنید ، یا با یک توری دیگر یک دانخوری جدید تهیه کنید. بسته به شرایط توری ، می توانید آن را با یک پیه جدید دوباره پر کنید ، یا آن را دور ریخته و یک دانخوری جدید درست کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه