قفس پرندگان 1

اندازه مناسب قفس پرنده

به طور کلی حیوانات خانگی مانند انسان‌ها به یک سرپناه نیاز دارند که هم بتوانند در آن به راحتی زندگی و تفریح کنند، به خصوص پرندگان که حیوانات بازیگوشی هستند. نکته‌ای که بسیاری از افراد در نظر نمی‌گیرند این است که فکر می‌کنند چون جثه پرنده کوچک است، قفس آن‌ها هم باید کوچک باشد، که این طرز تفکر بسیار اشتباه است. مهم‌ترین نکته در انتخاب قفس پرندگان، اندازه مناسب آن می‌باشد. به همین منظور سعی می‌کنیم در این مقاله، شما را با خصوصیات قفس پرنده آشنا کنیم تا بتوانید پس از مطالعه این بخش به راحتی قفس مورد علاقه خود و پرنده را انتخاب کنید.

اندازه‌های استاندارد قفس پرنده

به طور کلی هرچه قفس پرنده بزرگتر و فاصله میله‌ها از یکدیگر کم‌تر باشد، آسیب دیدگی پرنده به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. فاصله میله‌ها باید به گونه‌ای باشد که سر پرنده از قفس بیرون نیاید. در این قسمت اندازه‌های مناسب برای انواع پرنده را برای شما بیان می‌کنیم.

نام پرنده طول-عرض-ارتفاع(سانتی متر) فاصله میله(سانتی متر)
عروس هلندی 50*50*60 1.5
مرغ عشق 45*45*60 1.4
قناری 45*60*45 0.5-1.5
فنج 45*75*45 0.5-1.5
طوطی عشق 60*60*60 1.5
طوطی کاکادو 90*120*120 2
کبوتر 60*90*60 1.5

 

اندازه‌هایی که در بالا ذکر کردیم برای نهایتا یک جفت از پرندگان مناسب است و اگر بخواهید تعداد بیشتری از پرنده را نگه‌داری کنید مجبور هستید اندازه‌های ذکر شده در بالا را به نسبت افزایش دهید. همچنین باید فضای لازم برای دانخوری و آبخوری پرنده را در نظر بگیرید. اگر علاقه‌مند به استفاده از اسباب بازی پرنده هستید، باید فضای آن‌ها را هم در نظر بگیرید. ممکن است پرنده شما بسیار بازیگوش باشد و لازم باشد از اسباب‌بازی های مختلف استفاده کنید آنوقت مجبور هستید فضای آن را به اندازه‌های ذکر شده اضافه کنید.

جنس قفس

بهترین نوع جنس قفس، قفس فلزی ساخته شده از فولاد ضدزنگ است،زیرا علاوه بر تمیزکردن آسان، در مقابل ضربه‌های پرنده هم مستحکم است. البته قفس‌هایی که از جنس پلاستیک فشرده و یا سرامیکی هستند هم مناسب پرندگان می‌باشد ولی نسبت به قفس فلزی گران قیمت هستند و توجیه اقتصادی ندارد.

کفی قفس باید از سینی‌های کشویی استفاده کنید تا به راحتی بتوانید آن را از قفس جدا کنید و پس از شست و شو، مجدد در جای خود قرار دهید. اندازه سینی کف قفس باید طوری باشد که سطح کف را به طور کامل بپوشاند و پس از برداشتن آن از قفس پرنده، اجازه فرار را به پرنده ندهد. همچنین می‌توانید از روزنامه برای کف قفس استفاده کنید ولی هرگز از براده چوب استفاده نکنید چون ممکن است برای پرنده مشکلات تنفسی ایجاد کند.

شکل ظاهری قفس پرنده

هرچه گوشه‌های قفس کم‌تر باشد، فضای بیشتری را در اختیار پرنده قرار می‌دهد. به همین منظور قفس‌های مربع و مستطیل شکل، فضای بیشتری را در اختیار پرنده شما قرار می‌دهد. همچنین این نوع قفس‌ها به راحتی تمیز و شسته می‌شوند به همین دلیل اکثر قفس‌های پرنده موجود در بازار به شکل مربع یا مستطیل هستند. یک علت دیگر مزیت این نوع قفس‌ها این است که چون پرندگان علاقه خاصی به قرار گرفتن در گوشه‌های اتاق دارند، می‌توانید به راحتی قفس را در گوشه نصب کنید.

 

قفس پرنده

 

  انتخاب مکان مناسب

این انتخاب بر اساس قد شما باید تعیین شود. یعنی باید قفس در جایی نصب شود که کف آن دقیقا در مقابل سینه شما قرار گیرد. اگر پایین تر از این مقدار باشد، موجب افسردگی و اضطراب پرنده می‌شود و اگر بالاتر باشد، پرنده حس برتری نسبت به شما پیدا می‌کند و ممکن است در نوع رابطه شما با پرنده اخلال ایجاد گردد. از لحاظ محیطی، باید جایی را انتخاب کنید که نور کافی به پرنده برسد و اگر پرنده شما بسیار اجتماعی است، سعی کنید در مکان‌های پر رفت و آمد قفس را نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه