آلرژی به سویا

آلرژی آلرژی به سویا در سگ‌ ها  گاها دیده میشود. به نظر می‌رسد محصولات سویا تقریباً در همه جا وجود دارد، از جمله در غذاهای سگ اما آیا سویا برای سگ شما مفید است؟ آیا غذاهای پایه سویا برای سگ بی‌خطر است؟ 

آیا خوردن سویا برای سگ بی‌خطر است؟

بسیاری از غذاهای سگ حاوی سویا بوده که به عنوان منبع اصلی پروتئین هستند. پروتئین گیاهی به طور قابل توجهی ارزان‌تر از گوشت و تخم مرغ است، بنابراین برای شرکت‌هایی که غذای سگ تولید می‌کنند و می‌خواهند کالای کم هزینه تری برای مصرف کنندگان آماده کنند، ایده‌آل است. سگ شما ممکن است از قبل سویا مصرف کرده باشد و شما حتی از آن آگاهی نداشته باشید!

محصولات سویا با نام‌های مختلفی در لیست مواد تشکیل دهنده غذاهای سگ وجود دارد. از جمله نام‌های موجود در غذاهای تجاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنجاله سویا و کنجاله جوانه
  • آرد سویا
  • غلات سویا
  • کنسانتره پروتئین سویایا پروتين گیاهی
  • لسیتین (از دانه‌های سویا)

مزایا و معایب سویا چیست؟

حساسیت غذایی سگ به سویا

سویا می‌تواند برای سگ‌هایی که آلرژی غذایی خاصی دارند بسیار مفید باشد. اما برای سگ هایی که به سویا حساسیت دارند بسیار مضر و خطرناک است.

آلرژی به سویا در سگ‌ها می‌تواند به صورت گاز و نفخ معده، سنگ کلیه و آسیب تیروئید خود را نشان دهد. نفخ شکم، به عنوان گشاد شدن معده – ولولوس (GDV) شناخته می‌شود، که یک مورد حاد پزشکی است و عمل جراحی جدی را برای سگ‌ها به همراه خواهد داشت. معده با هوا پر شده و تولید فشار می‌نماید، و در نتیجه خون در پاهای عقب و شکم نمی‌تواند به قلب برسد.

مشخص شده است که غذاهای سگی که سرشار از سویا هستند خطر ابتلا به GDV را چهار برابر افزایش می‌دهند. در سال‌های اخیر، بیشتر مصرف کنندگان خواستار غذاهای بدون سویا و بدون دانه هستند. برای خرید غذای سگ با کیفیت به پت شاپ آنلاین ما مراجعه کنید.

علائم آلرژی به سویا در سگ‌

عکس سگ بیمار

شایع‌ترین علائم آلرژی به سویا در سگ‌ خارش پوست است. خراش و آسیب دیدگی ناشی از خارش پوست اغلب منجر به عفونت‌های ثانویه مکرر می‌شود. این علائم شامل:

  • خارش عمومی و غیر فصلی که اغلب مقاوم به کورتیکوئید(نوعی دارو هستند که باعث کاهش التهاب در بدن شده و فعالیت سیستم ایمنی بدن، تورم، خارش، قرمزی و واکنش های آلرژیک را تا حد زیادی کاهش می دهند) است.
  • عفونت‌های مجرای گوش (با تکان دادن سر و خراشیدن گوش مشخص می‌شود)
  • لیس وسواسی منجر به ریزش مو
  • عفونت های ثانویه گوش با باکتری یا مخمر
  • خودزنی
  • ترشح بیش از حد سبوم (معروف به سبوره(یک بیماری شایع پوستی است))
  • پیودرمی(‌عفونت چركي پوست( مکرر، که اغلب به درمان آنتی بیوتیک نیاز دارد
  • بلفاریت( التهاب پلک‌ها)
  • استفراغ و اسهال

علل آلرژی سویا در سگ‌ها

علائم، علل و درمان آلرژی به سویا در سگ‌ها

سیستم ایمنی سگ بخشی جدایی ناپذیر از سیستم دفاعی سگ است. تخمین زده می‌شود نیمی از سلول‌های سفید خون که در برابر بیماری محافظت می‌کنند، در قسمت هضم هستند. در اینجاست که پروتئین با فرایند هضم به اسیدهای آمینه تجزیه می‌شود و سپس توسط گلبول های سفید جذب می‌شود. پروتئین ها وقتی به طور مؤثر تجزیه نشوند، به عنوان آنتی‌ژن دیده می‌شوند و باعث برووز پاسخ ایمنی می‌شوند. این حمله با واسطه ایمنی با گذشت زمان شدت می‌یابد و علائم را در حیوان خانگی شما افزایش می‌دهد.

درمان آلرژی سویا در سگ‌ها

متأسفانه، هیچ درمانی برای آلرژی به سویا در سگ‌ ها وجود ندارد. با این حال، می‌توان با حذف آن از رژیم غذایی حیوانات خانگی شرایط را کنترل کرد. دامپزشک ها معمولا یک رژیم غذایی کامل و متعادل و موجود در بازار را پیشنهاد می‌کنند که فاقد پروتئین سویا می باشد.

1 1 1

رژیم غذایی

با حذف سویا از رژیم غذایی، علائم بالینی آلرژی به سویا در سگ‌ها باید طی 14 روز از بین بروند. می‌توان از رژیم غذایی استفاده نمود که  حاوی منابع دیگری از پروتئین باشد. از آنجا که آلرژی‌های غذایی جدید ممکن است به مرور زمان ایجاد شوند، برای شما حیاتی است که حیوان خانگی خود را از نظر واکنش به رژیم جدید کنترل کنید.

در صورت شروع علائم آلرژی به سویا در سگ‌ ، دامپزشک می‌تواند یک رژیم غذایی چرخشی با پروتئین‌های مختلف را برای سگ شما برنامه‌ریزی کند.

دارو

عفونت‌های ثانویه ناشی از مخمر و باکتری‌ها عفونت های شایعی هستند و ممکن است به درمان با آنتی بیوتیک یا ضد قارچ نیاز داشته باشند. دامپزشک در صورت لزوم و با توجه به شرایط پوست حیوان خانگی شما و اینکه آیا عفونت‌های ثانویه وجود دارد، دارو تجویز می‌کند.

مراقبت‌های اضافی

یکی دیگر از روش‌های درمانی که ممکن است توسط دامپزشک توصیه شود، روغن ماهی (امگا 3 ) است، که به عنوان یک داروی موثر ضد التهاب برای بیماری پوستی خارش در سگ‌ها ثابت شده است.

آلرژی به سویا در سگ‌ها امری خطرناک است، بنابراین اگر غذای فعلی سگ شما دارای محصولات پایه سویا هست، ناراحت نشوید. بعضی از سگ ها ممکن است در برابر خوردن سویا واکنش خوبی نشان دهند، اما مهم است که رژیم غذایی سگ خود را کنترل کنید. اگر به نظر می‌رسد سگ شما دارای مشکلات هاضمه است، به دنبال مواد جایگزین باشید.

مشاوره با دامپزشک بهترین راه برای اطمینان از اینکه چه رژیم غذایی برای سگ شما مناسب است می باشد. علاوه بر این، رژیم غذایی سگ خود را مراقبت کنید و هر گونه واکنش به مواد مختلف را یادداشت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه