چه غذاهایی باید به گربه خود بدهیم؟

اطلاعات زیادی در مورد تغذیه گربه و آنچه شما باید و نباید به او بدهید در اینترنت وجود دارد. در حقیقت، اطلاعات بسیار زیادی است که می‌تواند گیج کننده باشد این راهنما اطلاعاتی درباره آنچه شما باید هنگام تغذیه گربه خود بدانید را ارائه می‌دهد.

راهنمای اصولی تغذیه گربه برای افراد مبتدی

گربه‌ها چه چیزی دوست دارند؟


گربه ها گوشت خوار اجباری یا واقعی هستند، به این معنی که برای زنده ماندن به منبع پروتئین حیوانی نیاز دارند. در طبیعت گربه‌ها لاشه حیوانات طعمه‌ای را می‌خورند که از گوشت، استخوان و اندام خام تشکیل شده است؛ اما گربه‌های خانگی این امکان برایشان فراهم نیست و صاحبانشان باید یک رژیم غذایی مقوی را آماده کنند.

اطلاعات زیر توصیه کلی است؛ اما چون هر گربه شخصیت منحصر به فردی دارد از یک دامپزشک بخواهید تا در خصوص اینکه آیا گربه شما به رژیم غذایی خاصی نیاز داشته یا نسبت به یک رژیم غذایی استاندارد احتیاج دارد شما را راهنمایی کند.


اساس تغذیه گربه شما باید یک غذای گربه تجاری با کیفیت بالا و متعادل باشد که متناسب با مرحله زندگی و وضعیت سلامتی آن‌ها است. می‌توان به اطمینان گفت که غذای مرطوب به دریافت آب کافی کمک می‌کند و غذای خشک برای سلامت دهان مفید می‌باشد و تعادل غذای مرطوب و خشک در اولویت است؛ زیرا تغذیه گربه فقط با غذای خشک ممکن است منجر به چاقی شود.


برای تنوع غذایی می‌توانید برخی از غذاهای طبیعی را به گربه خود دهید، غذاهای طبیعی شامل گوشت خام تازه درجه یک به عنوان مثال (تکه‌های گوشت بره خام یا مرغ خام) و استخوان‌های گوشتی خام است. ابتدا باید با دامپزشک خود بررسی کنید که استخوان‌های گوشتی خام برای گربه خاص شما مناسب می‌باشد (به عنوان مثال: برخی از گربه‌ها دارای فک نامرتب یا بیماری دندان یا گربه‌های مسن تر می‌توانند در جویدن استخوان‌های خام مشکل داشته باشند). غذای خام ارائه شده به گربه‌ها باید همیشه تازه باشد پس در تصمیم گیری در مورد تغذیه گربه خود دقت کنید.


ما توصیه می‌کنیم فقط گوشت خام درجه یک و استخوان‌های گوشتی خام را انتخاب کنید؛ زیرا برخی از محصولات گوشت خام که به عنوان غذای حیوانات خانگی به بازار عرضه می‌شوند حاوی مواد نگهدارنده هستند تا ظاهر آنها تازه بماند.

سلامتی گربه به بسیاری از موارد ایمنی از جمله غذای این حیوان خانگی بستگی دارد، که ارتباط نزدیکی با کمبود تیامین و ویتامین B1 است و ناشی از مواد نگهدارنده سولفیت رخ می‌دهد که می‌تواند کشنده باشد. شما باید از سوسیس و گوشت های تولیدی پخته شده خودداری کنید؛ زیرا می‌توانند حاوی مواد نگهدارنده سولفیت نیز باشند. برخی از غذاهای مرطوب را به طور منظم در رژیم غذایی بگذارید؛ زیرا این امر می‌تواند به سلامت دستگاه ادراری گربه کمک کند به عنوان مثال: می‌توان به غذای کنسرو  و گوشت تازه گوسفند خام اشاره کرد.

غذای گربه بالغ چیست

گربه چه مقدار غذا نیاز دارد؟

مقدار غذای مورد نیاز به اندازه، سن و میزان فعالیت گربه شما بستگی دارد؛ اما باید مراقب باشید که بیش از حد به او غذا ندهید. دامپزشک می‌تواند گربه شما را وزن کند، وضعیت بدن گربه را ارزیابی کند و در خصوص تغذیه گربه شما مشاوره دهد.

تغذیه گربه‌ های بزرگسال

گربه‌های بزرگسال ترجیح می‌دهند چندین وعده غذایی کم حجم را در طول شبانه روز بخورند. در حالت ایده آل باید حداقل 4 تا 5 بار در روز غذا به آنها پیشنهاد دهید؛ زیرا خوردن وعده‌های غذایی مکرر کمتر سلامت دستگاه ادراری را به خطر می‌اندازد و با الگوی تغذیه طبیعی آنها سازگار است. فراهم کردن فرصت‌هایی برای تلاش و جستجوی غذا (مانند: استفاده از فیدرهای پازل و تغییر مکان تغذیه) نیز ممکن است از چاقی گربه ملوس شما جلوگیری کند.

تغذیه گربه با ماهی

ماهی‌ها مانند: ساردین قلع دار در آب چشمه، ماهی تن قلع و ماهی قزل آلا قلع (مراقبت از هر گونه استخوان ماهی) را می‌توان گاهی اوقات به عنوان یک وعده غذایی پیشنهاد کنید اما؛ لطفاً از تغذیه مداوم ماهی خودداری کنید؛ زیرا یک رژیم غذایی کامل نیست.

در تغذیه گربه هرگز از سبزیجات استفاده نکنید با این رژیم، گربه رشد نخواهند کرد. لازم به یادآوری است که گربه ها “گوشت خوار اجباری” هستند، به این معنی که در رژیم غذایی آن‌ها به گوشت نیاز دارند، بنابراین نیازهای غذایی آنها با رژیم گیاهخواری تأمین نمی‌شود.

غذای خشک گربه- کنسرو گربه

غذاهایی که نباید گربه بخورد؟

غذاهای سمی

در زیر لیستی از مواد غذایی که هرگز گربه نباید آن‌ها را مصرف کند آورده شده است:

 الکل ، پیاز، پودر پیاز، سیر، شکلات، قهوه یا محصولات کافئین، غذاهای کپک زده یا فساد یا کمپوست، آووکادو، خمیر نان، خمیر مخمر، انگور، کشمش، توت، آجیل (از جمله آجیل ماکادامیا)، هسته میوه (به عنوان مثال دانه انبه، زردآلو، آووکادو و …)، ذرت، گوجه فرنگی، قارچ، استخوان پخته شده، تکه‌های کوچک استخوان خام، غذاهای چرب، نمک و سبزیجات تقریباً خرد شده.

تغذیه گربه با استخوان‌ها

استخوان‌های گوشتی خام چندین فواید مهم برای سلامتی مانند سلامت دندان و لثه را برای گربه دارد. استخوان‌های گوشتی خام مناسب شامل مرغ خام (گردن، بال، یا کتف) و ران بره خام است و همیشه باید به گربه‌ها غذای خام (نپخته) داد. هرگز در تغذیه گربه خود از استخوان پخته شده استفاده نکنید؛ زیرا باعث آسیب دیدگی داخلی یا انسداد احتمالی می‌شود.

این نکته را در نظر داشته باشید دادن بیش از حد استخوان‌های خام ممکن است منجر به یبوست شود، به طور کلی، هفته‌ای 1 تا 2 استخوان خام با چند روز فاصله در بین هر وعده داده شود. استخوان باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا گربه نتواند کل استخوان را در دهان خود قرار دهد یا استخوان را کامل ببلعد.

همیشه وقتی گربه‌ها استخوان خام می‌خورند، نظارت داشته باشید.

نیاز غذایی بچه گربه

 

تغذیه بچه گربه

 

نیازهای تغذیه‌ای بچه گربه‌ها با گربه‌های بزرگسال(بالغ) چه تفاوتی دارد؟

وزن یک بچه گربه ممکن است در طی هفته‌های اول زندگی دو برابر یا حتی سه برابر شود. سطح فعالیت این بچه گربه به طبع بالا می‌رود و ممکن است بچه گربه شما انرژی مورد نیاز یک گربه بالغ را داشته باشد.

این نیازهای زیاد به انرژی، دریافت کالری کافی در یک وعده برای بچه گربه‌ها را دشوار می‌کند. بنابراین بیشتر بچه گربه‌ها حداقل سه یا چهار وعده غذا در روز باید غذا بخورند.

بچه گربه‌ها به پروتئین، اسیدهای آمینه و مواد معدنی و همچنین برخی ویتامین‌ها نیاز بیشتری دارند. به عنوان مثال، بچه گربه‌ها باید حدود 30٪ از انرژی خود را از پروتئین دریافت کنند.

به همین دلایل، بیشتر کارشناسان تغذیه حیوانات خانگی توصیه می‌کنند که بچه گربه خود را با غذای مخصوص بچه گربه که اختصاص تا سن 1 سالگی دارد تغذیه کنید.

گذاشتن آب شیرین در کنار غذای گربه را فراموش نکنید؛ این یک کلید مهم برای سالم نگه داشتن گربه‌ها در هر سنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه