تشخیص شپش پرنده

ما می دانیم که پرندگان مستعد ابتلا به بسیاری از مشکلات بهداشتی مشابه هستند که می تواند افراد را تحت تأثیر قرار دهد، از جمله ویروس‌ها و عفونت‌های باکتریایی.

آیا می‌دانید شپش پرنده نیز وجود دارد؟ نه تنها این بلکه انواع خاصی از شپش وجود دارد که به طور انحصاری روی طوطی‌ها تأثیر می‌گذارد.

در این مقاله درباره شپش‌ پرنده، نحوه شناسایی  و نحوه خلاص شدن از شر آن‌ها را بیاموزید. دوست پرنده و سایر اعضای خانواده خود را با یادگیری آنچه می‌توانید برای جلوگیری از شپش پرنده و سایر انگل‌های خارجی انجام دهید، سالم و بی‌خطر نگه دارید.

تشخصی شپش پرنده

وقتی که می بینید موجودات ریزی روی پرنده شما می‌خزند،  به این معنی نیست که پرنده شما شپش دارد. علاوه بر شپش، پرندگان می‌توانند به کنه‌ها یا انواع دیگر انگل‌های خارجی، آلوده  شوند.

به طور کلی، آلودگی به شپش به صورت حشرات ریز و قهوه‌ای رنگ دیده می‌شود که می‌توانند از طریق پرهای پرنده شما عبور کنند. حتی ممکن است نتوانید شپش را با چشم غیر مسلح ببینید.

در بسیاری از موارد صاحبان فقط خارش بیش از حد را در پرندگان خود مشاهده می‌کنند. به منظور شناسایی صحیح شپش یا هر انگل مهم است که در صورت مشاهده هر نوع رفتار غیرطبیعی یا خزیدن حشرات روی پرنده خود، سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید.

محافظت از سایر حیوانات خانگی

اگر در یک خانه چند پرنده زندگی می‌کند، برای شما بسیار مهم است که هر نوع آلودگی به انگل را در اسرع وقت شناسایی و درمان کنید، تا خطر در معرض قرار گرفتن سایر پرندگان خود را کاهش دهید.

 اگر در یکی از حیوانات خانگی خود انگل خارجی مشاهده کردید، سریع پرنده آسیب دیده را در یک مکان امن و دور از سایر دوستان پرنده خود قرنطینه کنید.

حتی اگر شپش یا انگل‌های دیگر را روی پرندگان دیگر خود مشاهده نکنید، اما ایده خوبی است که کل پرنده‌ها توسط دامپزشک بررسی شود تا مطمئن شوید که هر گونه آلودگی را کنترل می‌کنید.

عدم انتقال شپش از پرنده به انسان

یکی از سوالات متداول صاحبان پرندگان در مورد شپش پرنده این است که آیا حشرات می‌توانند به میزبان‌های انسانی منتقل شوند یا خیر؟

 خبر خوب این است که شپش پرندگان منحصر به پرندگان است و موهای انسان را آلوده نمی‌کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که شپش نمی‌تواند به اعضای انسان ها آسیب برساند. شپش علاوه بر توانایی ایجاد گزش دردناک و خارش برای افراد، می‌تواند انبوهی از بیماری‌ها را نیز به همراه داشته باشد. به همین دلیل، شما تماس فیزیکی با پرنده آلوده را محدود کنید تا زمانی که بتوانید از دامپزشک برای درمان مناسب کمک بگیرید.

جلوگیری از آلوده‌ شدن مجدد

هنگامی که شپش را روی پرنده خود شناسایی کردید و برای حیوان خانگی خود ویزیت دامپزشکی ترتیب دادید، کار تمام نشده است. در حالی که دامپزشک پرنده‌ی شما یک روش درمانی لذت بخش برای دوست پرنده شما ارائه می‌دهد، اما اگر شپش را به درستی از بین نبرید ممکن است به سرعت دوباره ظاهر شود.

اولین کاری که شما باید انجام دهید این که قفس پرنده خود را کاملاً تمیز کنید تا مطمئن شوید که تمام سطوح، گوشه‌ها و شکاف‌های بین میله‌ها تمیز و ضد عفونی شده است.

علاوه بر این، ممکن است لازم باشد با یک سرویس کنترل آفات خانگی حرفه‌ای تماس بگیرید تا خانه خود را برای شپش و سایر انگل‌ها ضدعفونی کند.

تصویر شپش پرنده

از درمان‌های « بدون نسخه» خودداری کنید

بین صورتحساب دامپزشکی، خدمات کنترل آفات و سایر هزینه‌ها، به راحتی می‌توان گفت که خلاص شدن از شر شپش پرندگان خانگی ارزان نیست. با این حال، لطفاً اجازه ندهید که هزینه‌های درمان موثر باعث شود شما با استفاده از محصولات فرومایه، از مراجعه به دامپزشک خودداری کنید.

 می‌توانید از فروشگاه های مورد اعتماد بیشتر مواد شیمیایی کنترل آفات “این کار را خودتان انجام دهید” را خریداری کنید. می‌تواند برای پرندگان مضر یا کشنده باشد.

 همچنین  می‌توانید از درمان‌هایی که برای از بین بردن آلودگی به شپش سر برچسب گذاری شده اند استفاده کنید.

اما به خود و پرنده خود لطف کنید و به محض مشکوک شدن از یک متخصص کمک بگیرید.

اگر شک دارید حیوان خانگی شما بیمار است ، بلافاصله با دامپزشک تماس بگیرید. برای سوالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک مشورت کنید، زیرا آنها حیوان خانگی شما را معاینه کرده‌اند، از سابقه سلامتی حیوان خانگی اطلاع دارند و می‌توانند بهترین توصیه‌ها را برای حیوان خانگی شما داشته باشند.

آیا حشرات می‌توانند به میزبان‌های انسانی منتقل شوند یا خیر؟

خبر خوب این است که شپش پرندگان منحصر به پرندگان است و موهای انسان را آلوده نمی‌کنند. با این حال، این بدان معنا نیست که شپش نمی‌تواند به اعضای انسان ها آسیب برساند. شپش علاوه بر توانایی ایجاد گزش دردناک و خارش برای افراد، می‌تواند انبوهی از بیماری‌ها را نیز به همراه داشته باشد. به همین دلیل، شما تماس فیزیکی با پرنده آلوده را محدود کنید تا زمانی که بتوانید از دامپزشک برای درمان مناسب کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه