دلیل اسهال همستر

مراقبت از همستر مستلزم شناختن جنبه های مختلف سلامتی از جمله بیماری های احتمالی و شرایطی که ممکن است در نهایت همستر دچار آن شود. اسهال فقط یکی از چندین بیماری است که امکان دارد همستر دچار آن شود؛ اما چرا همستر شما اسهال دارد و دلایل احتمالی اسهال همستر چیست؟

مدفوع یك همستر گلوله های كوچك، سفت و به رنگ تیره است؛ اما اگر اسهال داشته باشد رنگ مدفوع کم رنگ تر، نرم و آبکی خواهد بود، در صورتکی که مشکل اسهال همستر مداومت پیدا کند می‌توان گفت به خاطر یک ویروس است که علائمی مانند: کاهش وزن، بی‌اشتهایی و بی حالی را دارد.

علت اسهال همستر

علت اسهال همستر

چند دلیل احتمالی برای بروز اسهال همستر شما وجود دارد که برخی از آن‌ها جدی تر است و این دلایل عبارتند از:

  • تغییر رژیم غذایی

معمولاً اسهال می‌ تواند نتیجه تغییر ناگهانی رژیم غذایی و خوردن بیش از حد میوه یا سبزیجات تازه به ویژه میوه‌هایی با محتوای آب زیاد مانند خیار، کاهو گوجه فرنگی، پرتقال و غیره باشد. در حالی که سبزیجات تازه یک ماده غذایی عالی برای رژیم غذایی همستر است؛ ولی بهتره در کنار ترکیب غذای خشک(پلت) مقادیر کمی از این سبزیجات و میوه ها استفاده شود.

بیشتر بخوانید:

پلت چیست؟

 

  • بیماری و عفونت

یکی دیگر از دلایل اسهال همستر عفونت ها و بیماری هایی مانند: دم مرطوب، آنفلوانزا، سالمونلا است که همستر را دچار اسهال می‌کند. در میان تمام دلایل اسهال همستر، دم مرطوب یکی از خطرناک ترین دلایل اسهال همستر است؛ زیرا کشنده هست پس نیاز به درمان فوری و معاینه دامپزشک دارد.

اگر همستر به بیماری دم مرطوب مبتلا شده باشد به احتمال زیاد اسهال دارد و همانطور که از نام بیماری پیداست دم همستر مرطوب و با مدفوع پوشانده شده و با بوی بد همراه است. همسترهایی که بیماری دم خیس دارند میل به غذا ندارند، کمبود انرژی دارند، بیش از حد می‌خوابند و ممکن است با کمر خمیده راه بروند.

ویروس آنفولانزا از طریق انسان می‌تواند به همستر منتقل شود، بنابراین اگر صاحب همستر اخیراً این بیماری را داشته است این یک دلیلی هست که ممکنه همستر ویروس آنفولانزا گرفته باشد در این صورت علائم دیگری مانند: عطسه و آبریزش بینی را خواهد داشت. در مواردی که بیماری پیشرفت زیادی داشته ممکن است دچار آبریزش چشم، بی حالی، کاهش وزن و امتناع از خوردن یا نوشیدن هم کند.

سالمونلا در همستر نادر است و علاوه بر اسهال، علائم دیگری از جمله تب، بی حالی، استفراغ، ضعف بدن و از دست دادن اشتها را دارد.

درمان اسهال همستر

درمان اسهال همستر

درمان اسهال همستر به علائم و علت اسهال بستگی دارد. اگر تنها علائم همستر شما اسهال است و هیچ نشانه دیگری از بیماری وجود ندارد احتمالاً علت آن رژیم غذایی است. در این صورت موارد زیر را انجام دهید:

  • میوه و سبزیجات تازه را قطع کنید
  • فقط از غذای خشک استفاده کنید
  • مقدار زیادی آب شیرین برای همستر بگذارید
  • محیط را گرم نگه دارید

اگر رژيم غذایی دلیل اسهال همستر شما باشد طی چند روز اسهال به سرعت برطرف می‌شود.

چنانچه رژیم همستر خود را تغییر نداده اید و از میوه و سبزیجات تازه تغذیه نمی‌کند و مشکل همچنان ادامه دارد بهترین اقدام بردن همستر نزد دامپزشک است؛ زیرا سالمونلا به راحتی به انسان منتقل می شود بنابراین اگر فکر می کنید همستر شما به بیماری سالمونلا دچار شده از تماس با همستر خود خودداری کنید همچنین دم مرطوب می تواند کشنده باشد و حتی اگر شک داشته باشید بهترین کار این است که توسط دامپزشک بررسی شود.

رژیم غذایی همستری که اسهال دارد

جلوگیری از اسهال همستر

  • انتخاب غذای مناسب که محتوای آب کمتری دارد به شما کمک می کند تا از بروز اسهال در همستر جلوگیری کنید. کلم بروکلی و هویج گزینه های خوبی برای پیشگیری از اسهال همستر هستند.
  • قفس همستر را به طور منظم و کاملاً تمیز کنید تا از رشد باکتری جلوگیری شود.
  • حتماً هر روز آب شیرین برای همستر بگذارید و بطری آب را تمیز کنید تا از تجمع جلبک ها جلوگیری شود.
  • غذاهایی که زمان زیادی در قفس مانده را بیرون آورده و روزانه غذای تازه برای همستر خود بگذارید.
  • قفس همستر خود را دور از گرما، پنجره ها و درها بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه