دستشویی رفتن سگ ها 1

آموزش دستشویی رفتن به سگ

خیلی از افراد به خاطر اینکه بلد نیستند به سگشان دستشویی رفتن را آموزش بدهند آن را می فروشند یا واگذار میکنند یا اینکه اصلاً سگ نمی خرند.

1) آموزش قوانین خانه

وقتی که یک سگ را به خانه می آورید و سرپرستی آن را به عهده می گیرید باید قوانین خانه را به سگ آموزش دهید. البته این کاربه مرور صورت می‌گیرد و به یکباره شما نمی توانید سعی در تربیت کردن سگ بکنید.یکی از قوانین خانه  که برای بسیاری از صاحبان سگ مهم است محل دستشویی کردن حیوان است. برای این کارقطره ی مخصوص آموزش ادرار به کمک شما می آید که باید روی پد مخصوص دستشویی ریخته شود تا از طریق شناسایی بوی آن سگ به محل مورد نظر برود اما در بدو ورود سگ به خانه به این سادگی نیست که به یکباره با یک قطره سگ آموزش ببیند و به  درستی رفتار کند.

 2) عوامل برهم زننده ی سیکل تخلیه ی مثانه ی سگ

ضمنا توجه داشته باشید که مواردی مانند تغذیه بیش از اندازه ، استفاده از غذای نامناسب  ،تنوع غذایی زیاد، نداشتن وعده ی غذایی منظم ، غذا دادن در زمان نادرست ، تنبیه حیوان یا استفاده از غذاهای شور، استفاده از کلمات تشویقی نادرست و دسترسی به فرش یا حصیر باعث شکست آموزش شما به سگتان می‌شود.

3)  انواع راه های آموزش 

*روش اول*

برای آموزش دستشویی رفتن سگتان دو راه وجود دارد .

روش اول : با ایجاد محدودیت است. در روش اول شما برای سگتان باید یک جای پارک درست کنید. پارکی که درست می کنید فرقی ندارد که جنس آن از چه موادی باشد. این جای پارک می تواند فلزی ،چوبی ،پلاستیکی و یا از هر جنس دیگری باشد. هدف از ساخت پارک فقط محدود شدن سگ در این حالت است.

در ابتدا جای پارک تا مدتی فقط باید به صورتی باشد که پد دستشویی و یک جای خواب داشته باشد و هیچ جای اضافه تری وجود نداشته باشد.

سگ ها در جای خواب خود دستشویی نمی کنند پس مجبور هستند روی پد دستشویی کنند. این کار سگ را از لحاظ ذهنی عادت می‌دهد که با دیدن این پد بداند که اینجا محل دستشویی کردن است.

 1) کسب اطلاعات راجب زمان دستشویی رفتن سگ 

شما باید اطلاعات کسب کنید که سگ تان چه مواقعی بیشتر دستشویی میکند وقتی که از خواب بیدار می شود ؟ یا بعد از غذا خوردن ؟ یا بعد از بازی و فعالیت فیزیکی ؟ یا شبها قبل از خوابیدن ؟ و اینکه سگ شما چند بار در روز به دستشویی رفتن احتیاج دارد.

و این نکته هم لازم به ذکر است که بدانید توله سگ ها در سنین خیلی پایین مثل یک ماهگی هنوز به طور کامل تکامل پیدا نکرده اند و نمی توانند مقدار ادرار زیادی را نگه دارند برای همین یک توله سگ در طول روز بین ۳۰ تا ۴۰ بار دستشویی میرود. با بزرگتر شدن ارتباط عصبی نخاع با مثانه بهتر برقرار شده و تکامل پیدا می کند و کشیدگی ماهیچه های مثانه را به سگ اطلاع می‌دهد که زمان تخلیه مثانه فرا رسیده که این زمان از دو ماه و نیم نیمه گی  فرا می رسد و ازاین زمان شروع آموزش اینکه کجا سگ دستشویی کند برای سگ شروع خواهد شد.

 2) نکاتی برای بهبود کیفیت آموزش تان

وقتی سگ شما مدتی در وضعیت گفته شده در پارک  ماند و هنگامی که به درستی  در پارک روی پد دستشویی کرد باید به سگ جایزه تشویقی اعم از غذا و غیره داده شود و مدت کوتاهی نیز باید سگ را از پارک خارج کنید و با آن بازی کنید.

باید توجه داشته باشید که  انرژی سگ به درستی تخلیه شود وگرنه دچار بروز مشکلات رفتاری مثل سر و صدای زیاد در می آید. این بازی کردن و خوراکی تشویقی دادن به سگ باعث میشود که متوجه شود که کار درستی انجام داده.

3) نکاتی پیرامون اشتباهات سگ

اما اگر سگ به اشتباه جای دیگری غیر از جای مشخص شده دستشویی کرد باید سرش را به آرامی به سوی جایی که ادرار کرد نزدیک کنیم تا بوکند بعد با دست به سمت جایی که خراب کاری کرده اشاره کرده و می گویم نه با لحنی که متوجه شود کار نادرستی رخ داده خیلی بلند و ترسناک نباشد ولی حالت تشویقی و ملاطفت قبلی را هم نداشته باشد و همچنین با دو انگشت به آرامی به پهلوی سگ بزنید که متوجه شود از دست آن عصبانی هستید.

سپس سگ را به جای پارک منتقل می کنیم و تا یک ساعت نه با سگ بازی کنید نه حرف بزنید و نه نگاه کنید و نه به سگ غذا بدهید تا سگ متوجه شود که کار بدی انجام داده است. این پروسه بارها و بارها باید تکرار شود حواستان باشد که اگر به هر دلیلی اعم از خستگی خودتان یا دلایل دیگری مانند اینکه همه مواقع  سگستان کارش را درست انجام می داده و حالا یک بار دچار اشتباه شده از تنبیه کردن دست بکشید ممکن است شما را با مشکلات زیادی درگیر کند و شما در آموزش دستشویی رفتن سگتان به مشکل بر بخورید.

 4) تمیز کردن محل ادرار سگ

یک نکته راجب تمیز کردن محل خرابکاری سگ در نظر داشته باشید که شستشو با آب به تنهایی بوی ادرار را از بین نمیبرد و شما باید بعد از شستشوی فرش یا محل خرابکاری مقداری آب و سرکه را در محل اسپری کنید یا اینکه از محلول های از بین برنده ی بو استفاده کنید.

این کار به خاطر این صورت می گیرد که سگ ها با بو کردن ،محل ادرار شان را تعیین می کنند و اغلب جایی ادرار می کنند که قبلاً ادرار کرده بودند.

بعد از مدتی باید مقداری جای پارک را بزرگتر کرد به طوری که جای خواب سگ از پد کمی فاصله بگیرد تا سگ یاد بگیرد که که برای دستشویی کردن باید از جای خود بلند شود و روی پد دستشویی کند.

5) پایان آموزش روش اول 

بعد از گذشت چیزی حدود دو هفته جای پارک باید به سایز اصلی یعنی بزرگترین حالتی که برای آن در نظر گرفته‌اید برسد و وقتی که دیدید همه چیز طبق روال پیش می رود می توانید سگ را یک روز به صورت امتحانی آزاد بگذارید و ببینید که چه واکنشی نشان میدهد.

 *روش دوم*

روش دوم بر خلاف روش اول بر پایه آزاد گذاشتن سگ است که برای سگهای نژاد کوچک قابل استفاده میباشد . سگ های نژاد کوچک چون مدفوعشان کمتر از نژادهای بزرگ است این روش برای آنها مناسب تر است.

همانطور که گفته شد بهتر است که از دو ونیم ماهگی شروع به آموزش کنید. فقط توجه داشته باشید که این روش در خانه های خیلی بزرگ کارآمد نیست چون شما در جاهای مختلف خانه باید پد بگذارید و این کار در خانه های خیلی بزرگ مشکل است. یا اینکه مجبورید سگ را به چند نقطه از خانه محدود کنید تا بتوانید از این روش استفاده بکنید.

1) پهن کردن پد ها کف زمین

در این روش محلی که سگ شما اجازه رفت و آمد دارد را باید پد پهن  کنید بعد از گذشت چند روز سگتان چند پد (دو یا سه پد ) را انتخاب می‌کند و فقط روی آنها دستشویی میکند.

2) کم کردن پد ها

بعد از مدتی شما می‌توانید هر بار یک یا دو پد را از کف زمین جمع کنید غیر از آنهایی که  سگ رویشان دستشویی کرده است تا سگ به دستشویی روی همان پد ها عادت کند.

3) جابجا کردن پد ها

پس از گذر مدتی پد ها را در جاهای مشخصی قرار دهید تا سگ از طریق شناسایی بوی آنها به محل مورد نظر برود و روی پدهایی که به دستشویی کردن روی آنها عادت کرده است دستشویی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه