نگهداری از همستر

همسترها از چندین نژاد و گونه مختلف‌اند که از نظر اندازه و مزاج متفاوت هستند. به طور معمول همسترها تا دو سال زندگی می‌کنند ولی اگر شرایط نگهداری از همستر عالی باشد می‌تواند بیشتر هم عمر کند. یک روش کامل برای نگهداری از همستر وجود ندارد زیرا نژاد همستر و موقعیت زندگی آن متفاوت است پس در هر موقعیت باید اطمینان داشته باشید که تمام نیازهای او را برآورده می‌کنید.

نیازهای ضروری همستر

نیازهای نگهداری از همستر

مرحله اول:

در این مرحله اقدامی که برای نگهداری از همستر باید انجام دهید این است که نژاد همستر خود را بشناسید و اندازه کامل آن را بدانید تا بتوانید قفس و تجهیزات مناسب را خریداری کنید. قبل از آوردن همستر به منزل، خانه ای برای آن آماده کنید تا استرس ناشی از سازگاری با خانه جدید را به حداقل برسانید.

مرحله دوم:

همسترها به طور طبیعی شب ها بیدار هستند بنابراین برای برخی از صداها آماده باشید و قفس را در منطقه ای قرار دهید که برای شما و همسترتان مناسب است. مجموعه ایی از نیازهایی که برای یک همستر ضروری است عبارتند از: ورزش، فعالیت ذهنی، قفسی با تهویه مناسب با مکانی برای پنهان شدن نیاز دارند. برای نگهداری از همستر همچنین به یک رژیم غذایی متنوع با ترکیبی از غذاهای پلت شده و غذاهای تازه احتیاج دارد.

لوازم ضروری نگهداری از همستر

  • قفس
  • لانه
  • غذا
  • ظرف غذا
  • بطری آب
  • چرخ و فلک
  • مخفیگاه
  • اسباب بازی ها

اسباب بازی همستر

مرحله سوم:

انتخاب قفس مناسب برای نگهداری از همستر

قفسی خریداری کنید که ضد فرار، مناسب اندازه همسترتان باشد و به راحتی تمیز شود. قفس باید دارای لوازم سرگرم کننده برای همستر بوده و حواستان باشد که توانایی فرار یک همستر را هرگز دست کم نگیرید؛ زیرا می‌تواند از فضاهای بسیار کوچک هم عبور کند.

قفسی را به طول حداقل ۳۸ سانتی متر و ارتفاع ۳۰ سانتی متر خریداری کنید، اما اگر می توانید فضای بیشتری برای ورزش و کاوش به همستر خود بدهید قفس بزرگتر را خریداری کنید و  اطمینان داشته باشید که قفس ضد گریز است.

طرز تمیز نگه داشتن قفس همستر

بین تمیز و راحت بودن خانه همستر و ایجاد استرس بی دلیل با تمیز کردن بیش از حد تفاوت هایی وجود دارد شما باید به طور کلی:

  • روزانه محل توالت همستر را تمیز کنید.
  • پوشال بستر در صورت آلودگی و خیس بودن آن را در صورت لزوم تعویض دهید.
  • ظرف غذای آنها را هفتگی تمیز کنید
  • روزانه  آب را عوض کنید
  • کل قفس آنها را هفته ای یا دو بار در هفته خالی کنید و تمیز کنید.

هر هفته یا یک هفته در میان، یکبار با آب و صابون کل محل زندگی همستر را پاک کنید این مرحله اضافی فضای همستر شما را خوشبو می‌کند.

بهترین غذای همستر

مرحله چهارم:

نحوه نگهداری از همستر

محل خواب: به عنوان یک قاعده کلی بهترین و سالم ترین نوع لانه، لانه‌ایی است که از تراش چوب ساخته نشده باشد، سعی کنید لانه‌هایی که از سلولز یا الیاف کاغذی گیاهی درست شده‌اند استفاده کنید و از بستر گربه‌ها، دانه‌های ذرت، روزنامه و هر گونه وسیله معطر (که حاوی مواد شیمیایی است و باعث مشکلات تنفسی می شوند) خودداری کنید.

اسباب بازی ها: چرخ فلک برای جلوگیری از بی‌حوصلگی ضروری است و همچنین می توانید یک توپ برای همستر خود تهیه کنید تا تحت نظارت شما در داخل اتاق بدود و ورزش کند.

غذا: غذاهای با کیفیت برای نگهداری از همستر خود انتخاب کنید مانند: غذاهای پلت شده که تعادل غذایی خوبی دارند و از نظر بسیاری از همسترها گزینه خوبی نسبت به مخلوط غذاهای شل هستند. با مخلوط غذاهای شل (دانه ها و سایر موارد)، همستر شما ممکن است آنچا در غذا دوست دارد را جدا کرده و بخورد و چیزی را که دوست ندارد نخورد که این کار منجر به عدم تعادل در رژیم غذایی شده یا همستر اضافه وزن پیدا می‌کند.

به یاد داشته باشید همه میوه ها و سبزیجات برای همستر مفید نیستند و در رژیم غذایی همستر از پیاز، سیر، پیازچه، تره فرنگی، کاهو، سیب زمینی خام و پرتقال استفاده نکنید و بیشتر از کلم بروکلی، جعفری، سیب، گلابی، هویج و شلغم بهره بگیرید. از آنجا که همسترها مستعد ابتلا به دیابت هستند مصرف میوه های که مملو از قند است به میزان کم به آنها بدهید.

یک کاسه کم عمق، کوچک اما سنگین  از جنس سرامیک یا چینی برای صرف غذای همستر شما ایده آل است؛ زیرا محکم هستند و جویده نمی‌شوند. یک بطری آب آویز کوچک رایج ترین ظرف آب برای همسترها می‌باشد.

مقدار غذای همستر چه میزان است؟

  • غذای پلت شده: روزانه ۴/۳ کامل یا 75٪ تازه
  • سبزیجات: سبزیجات برگ تیره هر روز یا 15٪
  • میوه ها: سیب ، موز ، خربزه یک بار در هفته یا 5٪
  • درمان: کشمش و یونجه دو بار در هفته یا 5٪
  • آب: به صورت روزانه تمیز و شیرین باشد.

 

بیشتر بخوانید:

خصوصیات غذای همستر باید چگونه باشد؟

 مرحله پنچم:

ورزش و فعالیت همستر

ورزش و فعالیت برای نگهداری از همستر چقدر مهم است؟ همسترها عاشق دویدن هستند و به ورزش احتیاج دارند، بنابراین بزرگترین و بهترین فعالیت برای آن ها بازی کردن با چرخ و فلک است. همستر باید یک سطح مستحکم برای دویدن داشته باشد. از اینکه همسترها شب ها کار می کنند حتماً از بی صدا بودن چرخ و فلک مطمئن شوید می ‌توانید مقدار کمی روغن نباتی به محور چرخ بزنید که به ساکت ماندن چرخ کمک کند.

علاوه بر چرخ و فلک، همستر شما باید انواع مختلفی اسباب بازی ها را برای جویدن و صعود داشته باشد. همسترها به تحرک و ورزش زیادی احتیاج دارند در غیر این صورت خسته و کسل می شود. همسترهای بی حوصله شروع به تلاش برای جویدن همه چیز می کنند و نتیجه احتمالی فرار است. در فروشگاه آنلاین میگ میگ پت لوازم جانبی همستر وجود دارد یا می توانید از لوله های دستمال توالت و جعبه های دستمال سفره برای ساخت اسباب بازی برای همستر خود استفاده کنید.

 

لوازم جانبی جوندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه