گرمازدگی سگ: علائم و درمان

 

گرمازدگی سگ می‌تواند یک مسأله بحرانی باشد. برخی از سگ‌ها بیشتر در معرض گرمازدگی هستند مانند: سگ های بسیار پیر یا جوان، سگ‌هایی که موی ضخیم و زیاد دارند، سگ‌هایی با صورت صاف و بسیار کوتاه مانند انواع پاکت و بولداگ و سگ‌هایی که دارای بیماری خاصی‌اند یا در برخی دیگر که از انواع داروها استفاده می کنند بیشتر در معرض خطر هستند.

برای اطمینان از اینکه سگ شما در تابستان در امنیت و خنکی هست ادامه مطلب را بخوانید تا با  نحوه  جلوگیری، تشخیص و درمان گرمازدگی سگ آشنا شوید.

گرمازدگی سگ چیست

 گرمازدگی سگ چیست؟

گرمازدگی به درجه حرارت بالای بدن گفته می شود که ناشی از بیماری های زمینه ای نیست بلکه بیشتر در معرض عوامل محیطی، عمدتاً دمای بالا رخ می‌دهد. گرمازدگی سگ به این دلیل اتفاق می افتد که بدن سگ تنها با نفس نفس زدن قادر به پایین آوردن دما به سطح نرمال نباشد وقتی دمای بدن سگ بسیار بالا باشد و نتواند با نفس زدن دمای بدن خود را کاهش دهد دچار گرمازدگی می‌شود که می‌تواند باعث مرگش شود.

عواملی که باعث افزایش گرمازدگی سگ می شود

هر محیط گرم می تواند باعث گرمازدگی سگ شود شایع ترین علت آن اقدامات بی احتیاطی توسط صاحب حیوان خانگی می‌باشد مانند: گذاشتن سگ در اتومبیل است، حتی سگ هایی که از ورزش و بازی مداوم لذت می برند باید از نظر علائم گرمازدگی به خصوص در روزهای گرم و مرطوب تحت نظارت دقیق قرار گیرند.

مطمئناً شما می خواهید از هرگونه خطر گرمازدگی سگ جلوگیری کنید، اما برای سالم و شاد نگه داشتن سگ خود در ماه‌های تابستان به دنبال چه چیزی هستید؟ عواملی که می تواند خطر ابتلا به گرمازدگی سگ را افزایش دهد عبارتند از:

  • کمبود آب
  • فضای بسته
  • رطوبت بیش از حد
  • چاقی
  • ورزش شدید
  • کهنسالی
  • بیماری قلبی عروقی یا بیماری تنفسی
  • عدم سازگاری با محیط

 

عوامل گرما زدگی سگ

علائم گرمازدگی سگ

هر چقدر هم با احتیاط از سگ خود مراقبت کنید همیشه ممکن است اتفاقی غیر منتظره رخ دهد. در اینجا برخی از نشانه های گرمازدگی سگ آورده شده است که باید در موارد زیر باید اقدامات لازم را انجام دهید:

  1. نفس نفس زدن شدید
  2. مشکل در تنفس (به ویژه اگر سگ شما از قبل دارای مشکلات تنفسی باشد)
  3. بزاق دهان زیاد
  4. استفراغ
  5. اسهال
  6. دمای بالا (40.5 درجه سانتیگراد یا بالاتر)
  7. خون در ادرار
  8. خون دماغ (و سایر مشکلات خونریزی)

گرمازدگی سگ می تواند یک مشکل جدی پزشکی را بوجود آورد و باعث مشکلاتی شود که در دید نیست مانند: تورم مغز، نارسایی کلیه، ‏خونریزی روده‌ای و لخته شدن خون غیر طبیعی ‎به همین دلیل، مراقبت های ضروری را برای سگ خود در تابستان انجام دهید.

لوازم جانبی سگ

جلوگیری از گرمازدگی سگ

  1. هرگز سگ خود را داخل اتومبیل پارک شده نگذارید حتی برای یک دقیقه، حتی با پنجره های پایین. هر ساله صدها سگ که داخل اتومبیل های پارک شده مانده اند دچار گرمازدگی شده و مرده‌اند. به یاد داشته باشید سگ نسبت به شما و نسبت به گرما حساسیت بیشتری دارد.

در یک روز دمای داخل ماشین پارک شده 80 درجه است در عرض 10 دقیقه می تواند به 100 درجه برسد، در یک روز 90 درجه ، در 10 دقیقه می تواند به 110 درجه و در 30 دقیقه به 130 درجه برسد. این می تواند برای سگ کشنده باشد.

  1. اطمینان داشته باشید که سگ شما مدت زیادی در بیرون منزل نمی ماند. اگر سگ شما زمان زیادی را در خارج از منزل است مطمئن شوید که آب زیاد و منطقه خنک و سایه دار برای استراحت دارد و حتماً او را در ساعات اوج گرما به داخل منزل بیاورید.
  1. از پیاده روی بردن سگ در ساعات اوج دما خودداری کنید. در صورت امکان صبح یا عصر سگ خود را برای پیاده روی ببرید. در پیاده روی‌های طولانی آب به همراه داشته باشید، در صورت نیاز در مکانی که سایه است استراحت کرده، پیاده‌روی را کوتاه تر و از تپه های شیب دار یا سایر مکان‌هایی که به فعالیت بیشتری نیاز هست پرهیز کنید.
  1. خانه خود را خنک نگه دارید. بسیاری از افراد هنگام صرفه جویی در هزینه‌ها کولر خانه را خاموش می كنند؛ اما دقیقاً مانند یك ماشین پارک شده، دمای داخلی خانه شما می تواند در یك روز گرم به سرعت افزایش یابد. اگر مجبورید سگ خود را در خانه بگذارید کولر را روشن بگذارید تا از گرم شدن خانه در ساعات اوج گرما و گرمازدگی سگ جلوگیری شود.
  1. مطمئن باشید که سگ شما آب کافی دارد. سگ ها با نفس نفس زدن، استراحت و نوشیدن آب گرمای بدن خود را تنظیم می‌کنند. ظرف آب آن‌ها را همیشه پر نگه دارید.

      6. سابقه پزشکی سگ خود را در نظر داشته باشید.  اگر سگ شما پیر است یا بیماری هایی مانند: بیماری قلبی، چاقی            یا مشکلات تنفسی دارد، خنک نگه داشتن او ضروری می‌باشد.

درمان گرمازدگی سگ

درمان گرمازدگی سگ

اگر فکر می کنید سگ شما دچار گرمازدگی شده وحشت نکنید بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که با آرامش و با سرعت عمل کنید. مراحلی که باید انجام دهید عبارتند از:

  • سگ خود را از گرما به یک منطقه خنک، سایه دار یا مکانی که تهویه هوا بهتری دارد ببرید تا به خنک شدن او کمک کند.
  • آب خنک (اما نه سرد) را روی بدن سگ اسپری کنید و مطمئن شوید که آب به پوستش رسیده و فقط موی سگ خیس نشده باشد و حتماً شکم و داخل پاها را کاملاً خیس کنید.
  • پنکه روش خوب دیگری هست که می‌توانید برای کاهش دمای سگ استفاده کنید.
  • سگ را در آب سرد یا حمام یخ نبرید؛ زیرا از پایین آمدن درجه حرارت اصلی (مرکزی) او جلوگیری می‌کند.
  • پاها و بدن آن‌ها را به آرامی ماساژ دهید تا گردش خون بهبود یابد و فقط بخاطر داشته باشید حیواناتی که دچار گرمازدگی می‌شوند به راحتی بدنشان کبود می‌شود پس بهتر است احتیاط کنید.
  • اگر دمای آنها به 39.4 درجه سانتیگراد بازگشت، فرآیند خنک سازی را متوقف کنید زیرا این امر می تواند منجر به هیپوترمی شود.
  • سگ خود را با حوله و به آرامی خشک کنید؛ اگر هوشیار هستند مقدار کمی آب به او بدهید تا هیدراتاسیون آن‌ها بهتر شود.

مهمتر از همه، شما باید در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه کنید؛ زیرا گرمازدگی در سگ‌ها می‌تواند کشنده باشد. در صورت گرمازدگی سگ دامپزشک بهترین فردی است که به سگ شما می‌تواند کمک کند.

با تمام این اوصاف گرمازدگی سگ بسیار جدی است اما به راحتی می‌توانید از آن جلوگیری کنید. با مراقبت و توجه مناسب شما سگتان سالم و شاد خواهد ماند و از یک تابستان عالی و بدون مشکل در کنار شما لذت خواهد برد.

بیشتر بخوانید:

آیا هندوانه برای سگ بی خطر است؟

عوامل و علائم و درمان مسمومیت سگ

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه