چگونه سگ را بشوییم 1

میزان شستن سگ در یک بازه ی زمانی بستگی به نژاد، اندازه، نوع سگ و فعالیت های حیوان شما دارد. سگهایی که دربیرون ازخانه نگهداری میشوند ممکن است دفعات بیشتری به حمام نیازداشته باشند.
درحالیکه سگ هایی که داخل خانه نگهداری میشوند ممکن است مدت بیشتری نیازبه حمام نداشته باشند.
حمام کردن برای سگ ها ترسناک است ولی با داشتن آگاهی ازنحوه ی حمام کردن سگ خود،سگ شما میتواند تجربه ی خوبی ازحمام کردن به کمک شما داشته باشد.

1)یک مکان را انتخاب کنید

اگر سگتان کوچک است میتوانید آن را دریک تشت لباس یا سینک دستشویی بشویید. اگرسگتان بزرگ است میتوانید آن را در وان حمام بشویید.
همچنین اگردر بیرون از خانه سرد نباشد یعنی درفصول گرم یا روزهای گرم میتوانید سگتان را در بیرون ازخانه بشویید.
*اگرسگ خود را کاملا درآب فرو ببرید وغرق آب کنید کف تشت لیز  ولغزنده میشود که برای حل این مشکل وبرای کمک به آرام کردن سگ خود میتوانید یک حوله درکف وان یا سینک دستشویی پهن کنید.
همچنین از یک تشک ازجنس پلاستیک ویا پارچه ای که حالت لیزنداشته باشد میتوانید استفاده کنید.
*برای شتشوی سگ خود جایی را انتخاب کنید که بسته باشد چون ممکن است سگ شما هنگام حمام کردن دچار ترس شود و سعی کند که فرار کند. اگراز وان حمام برای شتشوی سگ خود استفاده میکنید در حمام را ببندید و اگرسگ خود را بیرون از منزل میخواهید حمام کنید حتما درجایی آن را حمام کنید که بسته ومحصور باشد تا سگتان امکان فرار نداشته باشد.

2)سگتان را قبل از شستن آماده کنید

قبل از اینکه سگ خود را حمام کنید موهای سگ خود را کامل برس بکشید. این کاروقتی اهمیت بیشتری پیدا میکند که سگ شما پوست ضخیم یا دارای دو رنگ متفاوت یا خالدار باشد.
*اگر سگ شما کنه (نوعی حشره ی کوچک) روی بدن خود دارد میتوانید برای برطرف کردن کنه ها به یک دامپزشک مراجعه کرده ویا خودتان این کار را بکنید.
*اگر یه موی بدن سگ شما مواد چسبنده ای مثل رنگ، چسب، لاک، قیر ویا آدامس چسبیده باشد میتوانید آنها را با روغن نباتی یا ژله ی نفتی مالش داده و بگذارید 24ساعت بماند وسپس آن را شستشودهید.

 

3)ناخن های سگتان را کوتاه کنید

اگر ناخن ها سگتان نیازبه کوتاهی دارد قبل از اینکه آن را حمام کنید این کاررا بکنید که اگر دچار خشم یا اضطراب شد تصادفا شما را زخمی نکند.
هشدار: ناخن های سگتان را خیلی کوتاه نکنید. درصورت بی دقتی در کوتاه کردن ناخن های سگتان امکان خون ریزی و عفونت وجود دارد. اگر مطمئن نیستید که چطور ناخن های سگتان را کوتاه کنید به دامپزشک مراجعه کنید.

 مطالب جذاب دیگر:

آموزش هایی که باید به سگ خانگی خود بدهید

4)تمام وسایل مورد نیاز حمام کردن سگتان را در نزدیکی خود بچینیید

هنگامی که حمام کردن سگتان را شروع کردید سعی کنید حوله ، توپ پنبه ای ، شامپو سگ واسفنج و…را در نزدیک خود قراردهید.
*درب شامپو یا سایر بطری ها را بلافاصله پس از استفاده ببندید که هنگام خشک کردن سگ مجبور به این کار نشوید.
*اگر سگ شما در حمام دچار اضطراب و پریشانی ناشی از ترس حمام کردن میشود بهتر است کسی برای حمام کردن به شما کمک کند و سگ را ثابت و یا آرام نگه دارید.

شستن سگ

5) پنبه را به صورت توپی در آورده ودر گوش های سگتان قرار دهید

هشدار: وقتی که گوش درونی سگ ها خیس میشود آنها را در معرض ابتلا به عفونت گوش قرار میدهد. توپ های پنبه ای مانع از ورود آب به درون گوش سگتان میشود.
هشدار: حواستان باشد پنبه های توپی درست شده را خیلی به پایین فشار ندهید فقط به اندازه ای آنها را فشار دهید که در حمام از گوش خارج نشوند یا در صورت خیس شدن بیش از حد فرونروند.

6) گردن بند یا گردن آویز سگتان را در بیاورید

اگر به گردن آویز نیاز دارید تا بتوانید سگتان را حین حمام کردن نگه دارید از گردن آویز نایلونی استفاده کنید زیرا گردن آویزهای چرمی هنگام خیس شدن کوچک میشوند و میتوانند سگ شما را خفه کنند.

1)دمای مناسب آب را تنظیم کنید. سگها همانند انسان نسبت به آب خیلی گرم یا خیلی سرد حساس هستند. پس قبل از استحمام سگتان دمای آب را بررسی کنید.
آب باید گرم باشد ولی نه خیلی داغ و آب سرد هم میتواند احساس سرما زدگی به سگ شما بدهد که برای همه ی سگ ها به ویژه توله سگ ها خطرناک است.
*اگر در سینک دستشویی یا وان حمام سگتان را میشویید ابتدا تا زانوی سگتان سینک یا وان را از آب گرم پر کنید.
2) تا جایی که امکان دارد فقط بدن سگ خود را مرطوب کنید. توصیه میکنیم سر یا صورت سگ خود را نشویید. شستن سگ و سر و صورت سگتان میتواند باعث داخل شدن اب در گوش آن شود که سبب عفونت میشود ویا اینکه داخل شدن شامپو به چشمهای سگتان میتواند سبب سوزش چشمان آن شود.
سگتان را از پشت گردن مرطوب کنید و اطمینان حاصل کنید که بدنش کاملا خیس شده.
*اگرشلنگ یا سر دوش قابل جدا شدن دارید برای حمام کردن بهتر است ولی مطمئن شوید که فشار آب خیلی زیاد نباشد که باعث ترس سگتان نشود.
*چنانچه از سطل یا پارچ برای خیس کردن سگ خود استفاده میکنید مراقب باشید اب را روی سگتان نریزید.
*برای جلوگیری از ضربه ی ناگهانی در صورتی که از دوش قابل جدا شدن استفاده میکنید میتوانید از سردوش هایی که فشار آب را ملایم میکنند استفاده کنید.

3)شامپو را بمالید

اگر خز سگ شما ضخیم باشد میتوانید شامپو را در یک فنجان با آب مخلوط کنید تا بهتر در همه ی نقاط خز آغشته شود. برای سگ هایی که خز کوتاهی دارند کافی است شامپو را روی بدن بریزید ونیازی به حل کردن در آب نیست.
*در حین شامپو زدن بهتراست از دستان خود استفاده کنید بدین ترتیب میتوانید بدن او را از نظرعلائم غیر معمول مانند برآمدگی یا التهاب بررسی کنید.
*اگر صورت سگتان کثیف است نیازی به شستشو با آب یا مواد شوینده ندارید. صورت آن را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید.
*اگر سگتان دارای خز بلند و پرپشت است در راستای رویش خز آن شامپو را ماساژ دهید. این کاراز بهم ریختگی بیش از حد خز آن جلوگیری میکند.

4) بدن سگ را بشویید به گونه ای که زیر بغل،دم،ناحیه ی کشاله ی ران و پنجه ها با شامپو کاملا شسته شود

*شامپو را تا زمانیکه شامپو خواسته است روی بدن سگ بگذارید بماند زیرا بعضی از شامپو ها حاوی موادی کشنده برای کک ها هستند پس برای اثر بخشی لازم است که مدت زمان مشخص شده طی شود.

5) صورت سگ خود را با دستمال مرطوب کنید

ولی از دستمال مرطوب برای تمیز کردن گوش های سگتان استفاده نکنید زیرا امکان بروز عفونت را بالا میبرد.
*بعضی از سگ ها روی پوست خود عفونت پوستی به نام گونالون دارند که به صورت جوش های کوچک یا برجستگی های قرمزبه نظرمیرسد. اگر این علائم را در سگ خود دیدید باید با دامپزشک مشورت کنید تا ببینید موقع حمام کردن چگونه به درستی این نقاط را تمیز کنید.
دامپزشک ممکن است شامپو یا پماد ضد عفونی کننده به شما پیشنهاد دهد.
*اگر این نقاط قرمز رنگ روی پوست صورت سگ شما ظاهرشده در صورت استفاده از تمیز کننده سعی کنید روی نقاط قرمز رنگ تمیز کننده مالیده نشود.

6) شستن سگ قبل ازاینکه شامپو روی خز آن خشک شود

مهم است که تمام مانده های شامپو از روی خز بدن سگتان شسته شود. این کار کمی سخت میشود اگر خز سگ شما ضخیم یا پرپشت باشد. شستشوی مناسب خز سگتان باعث تحریک پوست وتعادل پی اچ آن میشود.
*سگتان را خشک کنید. ازحوله های جاذب برای خشک کردن استفاده کنید تا روند خشک کردن سریع تر انجام شود. با این حال یک حوله ی حمام معولی نیز کار آمد خواهد بود. حوله را روی خز سگ خود نکشید زیرا این امر میتواند باعث ایجاد الکتریسیته خصوصا در نژادهای مو بلند شود. به یاد داشته باشید که غریزه ی طبیعی سگ شما این خواهد بود که خود را خشک کند. بنابراین برای آب پاشیدن آماده شوید.
*برخی از افراد ممکن است برای خشک کردن خز سگ خود از سشوار استفاده کنند. برای جلوگیری از سوختن سگ خود،حرارت را تنظیم کنید. هیچ وقت سشوار را به صورت سگ خود نکشید.

7) خز سگ خود را شانه کنید

اگر خز سگ شما بلند است میتوانید آن را در همان حالی که خیس است شانه کنید تا از بهم ریختگی آن جلوگیری شود.

8) به سگتان بعد از حمام جایزه بدهید

برای حفظ ارتباط مثبت با حمام،هر بار که سگتان را میشویید به او جایزه دهید. به این ترتیب سگتان یاد میگیرد که حمام نه تنها زمانی برای وحشت نیست بلکه یک ساعت سرگرم کننده است که در پی آن تشویق و جایزه است.

1)قبل از شستن سگ گوش هایش را تمیز کنید

گوش های حیوان را تمیز کنید و توپ های پنبه ای را از گوش سگتان خارج کنید. برای جلوگیری از سوزش و عفونت باید گوش های سگتان را از موم اضافی پاک کنید. میتوانید از شوینده های مخصوص گوش برای این کار استفاده کنید. همچنین میتوانید از پراکسید هیدروژن یا مخلوطی با نسبت مساوی از ترکیب سرکه سیب ارگانیک و آب خالص استفاده کنید.

*مقداری از محلول پاک کننده ی گوش را روی یک توپ پنبه ای بمالید. ازگوش پاک کن استفاده نکنید زیرا چنانچه گوش پاک کن را بیش از حد به درون گوش سگ خود فرو کنید امکان دارد به پرده ی گوش آن آسیب وارد نمایید.
*با یک توپ پنبه ای دور گوش سگتان را تمیز نمایید. هنگامیکه دیگر هیچ چیز مشاهده نشود گوش های سگ شما تمیز هستند. همچنین میتوانید ازیک توپ پنبه ای خیس برای تمیز کردن پشت گوش های سگ خود استفاده کنید.
*سعی کنید محلول را مستقیما داخل گوش سگ اسپری نکنید. بسیاری از سگ ها این را دوست ندارند وشما بایستی از هرگونه ارتباط منفی سگتان با حمام جلوگیری کنید.
*اگر سگتان کانال های گوشش در حال رشد است با دامپزشک مشورت کنید زیرا بعضی از نژاد ها میتوانند موهای گوش در هم و بر هم ایجاد کنند که میتواند منجر به عفونت گوش میشو. باید هنگام شستن سگ این موضوع را در نظر داشته باشید.

2)چشم های سگتان را از اشک تمیز کنید

بعضی از سگ ها بیماری به نام اپی فورا دارند که این حالت هنگامی رخ میدهد که اشک سگ شما روی صورت آن سرازیر شود. این امر در نژادهای براکی سفلک مانند بسیاری از ترورها و چیوهوها بسیار رایج است. این اشک اضافی را بشویید تا از تحریک یا عفونت باکتریایی جلوگیری شود.
*نقره کلوئیدی معمولا توصیه میشود زیرا استفاده از آن در اطراف چشم بی خطر است. نقره ی کلوئیدی به صورت اسپری یا قطره در دسترس است. نقره کلوئیدی را روی یک توپ پنبه ای بمالید و چشمان حیوان خانگی خود را پاک کنید.
*بسیاری از فروشگاه های عرضه کننده ی کالا های حیوانات خانگی، پاک کننده های اشک را میفروشند. اینها به راحتی میتوانند قابل استفاده باشند، فقط اطمینان حاصل کنید که این محصول دارای خاصیت ضد آلرژی بوده و حاوی ماده ی تیلوزین تارترات نیست. این آنتی بیوتیک برای استفاده در سگ یا گربه تایید نشده است.
*بعضی از نژاد ها مانند پودل ها و شیتزو ها وضعیتی دارند که مژه های آنها به جای اینکه به سمت بیرون رشد کنند به سمت داخل رشد میکنند که این میتواند باعث سوزش چشم و قرمزی شود. اگر متوجه شدید که سگ شما مکررا اشک میریزد با یک دامپزشک مشورت کنید.
*برای تمیز کردن چشمان سگتان از پراکسید هیدروژن، سرکه سیب، شیر منیزی ویا قطره ی چشم انسان استفاده نکنید.

1)از شستن بیش از حد سگ خود داری کنید

معمولا دلیلی برای استحمام سگ در یک بازه ی کمتر از یک ماهه وجود ندارد مگر اینکه بوی بدی بدهد یا اینکه درخارج از خانه خود را کثیف کرده باشد یا اینکه به عفونت پوستی مبتلا شده باشد. معمولا یکبار در ماه سگتان را حمام کنید تا احساس خوشایندی در آن بوجود آید.
اگر آن را بیش از این بشویید میتواند باعث سوزش پوست شود.
*شامپو جوی دو سر انتخاب مناسبی برای اکثر سگ هاست. اگر مطمئن نیستید از چه شامپویی استفاده کنید ابتدا از یک شامپوی بی خطر استفاده کنید.
*شامپوی درخت چای میتواند انتخاب مناسبی برای برخی از تحریکات پوستی هنگام شستن سگ باشد. مراقب باشید که شامپو به دهان سگ وارد نشود. با یک دامپزشک مشورت کنید تا مشخص کند که چه شامپویی با شرایط پوستی سگتان سازگارتر است.
*برخی از شامپو ها میتوانند به جلوگیری از رشد کک کمک کنند. به دنبال شامپو هایی حاوی پیرترین، پیریتروم یا روغن مرکبات باشید.
*کیسه های مقعد را تمیز نکنید مگر اینکه بدانید چگونه با خیال راحت آنها را تمیز کنید. سگ شما کیسه های کوچکی درانتهای پشت خود در لبه های مقعد دارد . اگر دامپزشک تایید کرده است ومیدانید چگونه با خیال راحت آن را تمیز کنید اشکالی ندارد و در غیر این صورت آن را رها کنید.
*اگر سگتان کیسه ی مقعدی ملتهبی دارد با یک دامپزشک مشورت کنید.

شستن سگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه