ax migmig 413 1

مراقبت از جوجه

آیا یک جوجه گنجشک یا پرنده کوچک را پیدا کرده اید اما نکات مراقبت از جوجه را نمیدانید؟

آیا پرنده شما یک جوجه به دنیا آورده و خودش مرده است و نمیدانید چطور از جوجه اش مراقبت کنید؟

پس ما را دنبال کنید تا در این مقاله به شما مراقبت از جوجه تازه از تخم بیرون آمده را بیاموزیم.

اولین قدم قبل از این که جوجه را بردارید، منطقه را کاملا با دقت مشاهده کنید. کاملا اطمینان حاصل کنید که این پرنده ی کوچک مادرش را از دست داده است. میزان مرگ و میر در بین پرندگان کوچکی که به صورت دستی پرورش یافته زیاد  می باشد، بنابراین بهترین حالت زندگی برای یک پرنده تازه از تخم زده بیرون، زندگی در لانه تحت مراقبت والدینش است!

مراقبت از جوجه هنگام برداشتن آن

اگر متوجه شدید که این پرنده تازه متولد شده و در یک لانه تنهاست، باز هم کاملا مشاهده کنید که پدر مادر ندارد سپس او را به آرامی از پایین به صورتی که می خواهید به صورت خود آب بزنید او را بلند و در دو دست خود قرار دهید و به صورت کاملا آرام و با دقت این کار انجام شود.

دقت کنید که اگر در لانه تنهاست و احتمالا یک شکارچی در حال نزدیک شدن به پرنده می باشد سریعا پرنده کوچک را از لانه خارج نمایید.

گنجشک هایی که در سطح شهر معمولا می بینید نژاد آن ها در ابتدا در اوراسیا ، شمال آفریقا و خاورمیانه به وجود آمده اند اما اکنون در سراسر جهان زندگی و ساکن هستند. از آنجا که تعداد زیادی گنجشک در سطح جهان وجود دارد ، آنها گونه ای محافظت نشده نیستند. این بدان معنی است که هیچ قانونی مبنی بر ممنوعیت نگهداری از آنها به عنوان حیوانات خانگی وجود ندارد.

مراقبت از سلامت خود هنگام دست زدن به حیوانات

هنگام برخورد با حیوانات وحشی (که در طبیعت زندگی می کنند) باید از سلامتی خود مراقبت کنید. اکیدا توصیه نمی شود برای زنان باردار یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند (مانند سالمندان، بیماران قلبی، بیماران تنفسی) نمی توانند از پرندگان تازه متولد شده مراقبت نمایند زیرا پرندگان ممکن است ناقل بیماری هایی مانند سالمونلا باشند که می تواند برای این افراد مضر باشد. درست است که انسان ها بیماری حیوانات را نمیگیرند اما برخی از بیماری ها هستند که بین انسان و حیوان مشترک میباشد.

برای آگاهی بیشتر شما عزیزان ما مقاله این به عنوان بیماری های مشترک بین انسان و حیوان منتشر کردیم که میتوانید آن را مطالعه کنید.

همیشه هنگام برخورد با پرنده، بهداشت را با دقت کامل رعایت نمایید. دستها را قبل و بعد از مراقبت از پرنده خود کاملاً بشویید.

چگونه از جوجه خانگی خود به خوبی مراقبت کنیم

کاری نکنید که پرنده بترسد

اگر پرنده را به صورت هیجانی بخواهید بگیرید این موضوع باعث ترسیدن پرنده، و در موارد شدیدتر موجب ریزش پرهای پرنده خواهد شد. همچنین از گرفتن قسمت گردن پرنده خودداری کنید.

اگر پرنده ارتباط زیادی با انسان ها داشته باشد، ممکن است فکر کند که شما صاحب آن هستید و از شما نترسد.

اگر قصد شما این است که پرنده را رها کنید که برود باید دقت کنید که هنگتم رها کردن آنقدر قوی شده باشد که بتواند بدون کمک به زندگی خود ادامه دهد.

از بلند کردن پرنده و دست زدن به آن ، به خصوص هنگام تغذیه خودداری کنید. شما  با این کار باعث خواهید شد آن پرنده  همچنان از شما بترسد.

تمام تلاش خود را بکنید و با  او صحبت کنید با و همچنین هنگام. غذا و مراقبت از او هدف شما این باشد که می خواهید یک پرنده سالم و باهوش تربیت کنید.

 

آب مناسب برای جوجه

نحوه آب دادن به جوجه

سعی کنید آبی که می خواهید به او بدهید کاملا تمیز و یک بار جوشانده و سرد شود و همچنین هر هشت ساعت و بطری آب را شش ماه، یک بار آب آشامیدن او عوض شود و حتما از آب خوری های مخصوص پرندگان یا جوجه خانگی با کیفیت مناسب استفاده نمایید.

لانه مناسب برای مراقبت از جوجه

انتخاب لانه مناسب برای مرافبت از جوجه

جایگاه و محل خواب پرنده کوچک خود را همیشه گرم نگه دارید و در یک لانه مناسب پرندگان بگذارید و یا این که یک نشمین گاه مخصوص جوجه پرنده تهیه و استفاده نمایید.

یک گزینه دیگر استفاده از یک کاسه کوچک است که با حوله های بسیار نازک یا آشیانه مخصوص پرنده پوشانده شود. می توانید کاسه را روی یک بطری آب گرم بگذارید، یا از یک چراغ گرم بالای سر او استفاده کنید  برای گرم نگه داشتن پرنده همچنین دمای ایده آل 85- 90 درجه فارنهایت(بین 28 تا 33 درجه سانتیگراد) است.

لانه مخصوص جوجه را در مکانی تاریک و ساکت قرار دهید که در آن توسط کودکان یا حیوانات خانگی دیگر مزاحمت ایجاد نکند.

بهداشت جوجه

چگونه از جوجه خانگی خود به خوبی مراقبت کنیم

منقار پرنده یا جوجه خانگی را همیشه تمیز نگه دارید. پس از تغذیه، منقار پرنده و صورت او را با یک دستمال مرطوب یکبار مصرف یا پشم پنبه آغشته به آب تمیز کنید. اگر ناحیه منقار آلوده باشد منجر به عفونت باکتریایی خواهد شد.

تغذیه مناسب برای جوجه

چگونه از جوجه خانگی خود به خوبی مراقبت کنیم

 

برای تغذیه دادن به جوجه کوچک خود، می توانید از تغذیه توله سگ  یا غذای گربه که تر باشد(مثلا کنسرو های تر گربه) شروع کنید. قبل از مخلوط کردن آن در مواد غذایی، یک قاشق Pronutro مخصوص پرنده کوچک را به آب اضافه کنید. غذای توله سگ یا غذای گربه  که کنسرو شده است مناسب تر است چون دارای پروتئین بالاتری می باشد و همچنین  از غذای سگ های بالغ با رژیم غذایی طبیعی  به هیچ وجه استفاده نکنید به عنوان غذای مخصوص جوجه.  و غذای تر را درون یک کاسه کم عمق کمی تفت دهید.

اگر پرنده به اندازه کافی بزرگ نیست که بتواند خودش تغذیه خود را بخورد ، و غذا را به قطعات کوچک  تبدیل نماید،  شما با دست خودتان تقریباً به اندازه نیمی از اندازه ناخن کوچک خود غذا را جدا کنید و با موچین آن را به پرنده کوچک خود بدهید.

 

چگونه از جوجه خانگی خود به خوبی مراقبت کنیم

 

تا حد امکان از غذای سگ یا گربه استفاده نکنید، که برای پرنده خطرناک است. بهترین نوع رژیم غذای طبیعی برای پرنده خانگی شما می باشد که شامل غذاهای خشک مانند جوانه و دانه واز مواد غذایی زنده مانند عنکبوت ، حلزون ، شته ، و سایربی مهرگان کوچک است. پرندگان جوان تمایل دارند بیشتر غذا از موجودات زنده بخورند و از آن  بهتر ازغذای خشک استفاده کنند

لطفا توجه داشته باشید، کرم های خاکی را به  جوجه خانگی ندهید. موادی در بدن کرمهای خاکی می باشد که سمی هم هست وجود دارد که باعث می شود پرندگان با سن پایین بمیرند. درعوض ، سعی کنید به آن ها بیشتر جیر جیرک های کوچک می توانید تهیه نمایید.شما همچنین می توانید از حشرات خشک شده برای تغذیه جوجه خانگی  در نظر بگیرید.

 

چگونه از جوجه خانگی خود به خوبی مراقبت کنیم

 

برای تغذیه جوجه خانگی خود باید حتما از ویتامین ها و مواد معدنی استفاده نمایید برای این کار باید از آب خوری مخصوص پرندگان که برای دارو و مواد معدنی مناسب می باشد، استفاده نمایید.

از مکمل پرندگان مانند Nutrobal که معمولا برای خزندگان می باشد می توانید برای پرندگان خود استفاده نمایید. یا یا خمیر کلسیم رژیمی کریکت (IZUG) استفاده کنید ، که در فروشگاه حیوانات خانگی میگ میگ پت  فروخته می شوند. در صورت کمبود غذای خود برای، برای تغذیه بهتر از این مکمل های غذایی مخصوص پرندگان نیز می توانید استفاده نمایید.

چگونه از جوجه خانگی خود به خوبی مراقبت کنیم

 

برای پرنده خود اغلب مواقع، غذای او را در دانخوری یا ظرف غذای مخصوص پرندگان استفاده نمایید. بسته به سن گنجشک دارد که در چه ظرفی به او بدهید، و یا غذا را در موچین به طور مستقیم به او بدهید، یا اگر پرنده پیر به اندازه کافی سن دارد و خودش می تواند برای خودش غذا را خورد کند، خوراک را در یک ظرف غذاخوری مخصوص پرندگان قرار دهید. مطلع باشید که حدود 2 هفته طول می کشد تا پرنده کودک به اندازه کافی برای خودش غذا رو خرد کند و با منقار خود بخورد.

 

چگونه از جوجه خانگی خود به خوبی مراقبت کنیم

 

آب را پیشنهاد می کنیم، در آب خوری های مخصوص پرندگان به او بدهید که بستگی به سن و نوع و نژاد پرنده که برای پرندگان با سن پایین آب خوری 80 سی سی با گیره بسیار مفید و قابل استفاده می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه