هویج و خرگوش 1

بهترین تغذیه خرگوش

در ذهن ما انسان‌ها این عقیده وجود دارد که هویج بهترین تغذیه خرگوش است ولی این عقیده بسیار خطرناک است و ممکن است منجر به مرگ خرگوش شود. غذای خرگوش، باید ترکیبی از سبزیجات، علف‌ها و یونجه به همراه غذاهای مکمل خرگوش باشد. به طور کلی خرگوش‌ها سبزیجات ریشه‌دار مانند هویج و شلغم را دوست ندارند، زیرا مصرف زیاد هویج، باعث خرابی دندان و چاقی آنها می‌شود و مشکلات گوارشی هم برای آنها ایجاد می‌کند. به همین منظور قصد داریم در این مقاله، به بررسی مزایا و معایب هویج به عنوان تغذیه خرگوش می‌پردازیم، تا اگر شما قصد خریداری خرگوش را دارید، یک برنامه غذایی مناسب و کامل برای خرگوش خود فراهم کنید.

     1-نقش سبزیجات تازه در تغذیه خرگوش

در برنامه غذایی خرگوش حتما از سبزیجات تازه استفاده کنید، زیرا مواد و ویتامین‌هایی در آنها وجود دارد که در پلیت‌ها و علف‌ها وجود ندارد، که به هضم راحت غذا و سیستم گوارشی خرگوش کمک می‌کند. بنابراین سبزیجاتی که خریداری می‌کنید سعی کنید پس از شست‌ و شو آنها را به خرگوش بدهید و تاجایی که امکان دارد از نگهداری آنها در یخچال خودداری کنید. توجه کنید استفاده از سبزیجات، به عنوان غذای خرگوش کافی نمی‌باشد و باید در کنار غذای خرگوش و به عنوان مکمل غذایی استفاده کنی البته می‌توانید از مکمل‌های غذایی که خود از سبزیجات تازه و با کیفیت تهیه شده‌اند، استفاده کنید.

تغذیه خرگوش

      2-مزایا و معایب هویج به عنوان تغذیه خرگوش

میوه و سبزیجات به خصوص هویج، سرشار از پتاسیم، کلسیم و فیبر هستند که برای تامین نیازهای ضروری بدن خرگوش بیار مفید هستند. ولی این مواد باید به عنوان بخشی از غذای روزانه استفاده شوند. بر اساس استانداردهای تغذیه‌ای خرگوش، در طول روز، از یک یا دوعدد هویج به همراه مقداری از سبزیجات استفاده کنید. هویج کالری بالایی دارد و استفاده بیش از حد آن، سبب چاق شدن خرگوش می‌شود. همچنین به دلیل مقادیر زیاد کلسیم و پتاسیم، ممکن است به سیستم گوارشی خرگوش صدمه وارد کند.

      3-دسته‌بندی سبزیجات

در این بخش قصد داریم، لیستی از سبزیجات مناسب و نامناسب خرگوش را برای شما بیان کنیم. این دسته‌بندی بر اساس پیشنهاد متخصصان تغذیه‌ای تهیه شده است، که شما با مطالعه آن می‌توانید به راحتی سبزیجات و میوه‌ها مناسب خرگوش را تشخیص دهید.

  • سبزیجات مناسب تغذیه خرگوش

1- برگ میوه‌هایی مانند هویج، شلغم و قاصدک

2- جعفری، گشنیز، کاهو و پوست نخود فرنگی

  • سبزیجات تشویق کننده خرگوش

از هویج، اسفناج و کرفس و کلم و خیار به مقدار مناسب استفاده کنید، یعنی بیشتر به عنوان غذای تشویقی از آنها استفاده کنید.

  • سبزیجات ممنوعه برای خرگوش

سبزیجاتی هستند که به دلیل پروتئین زیادی که دارند، ممکن است در اندام‌های خرگوش رسوب ایجاد کنند، به همین دلیل هرگز نباید از آنها در تغذیه خرگوش استفاده کنید این سبزیجات شامل سیر، پیاز، سیب زمینی و لوبیا می‌باشند.

تغذیه خرگوش

     4-زمان استفاده از سبزیجات در تغذیه خرگوش

خرگوش‌ها در ماه‌های ابتدایی تولدشان، توانایی هضم سبزیجات را ندارند و ممکن است باعث بروز اسهال در آن‌ها شود، به همین دلیل تا سه ماهگی، از دادن سبزی به خرگوش خودداری کنید و از سه ماهگی شروع کنید به مقدار کمی سبزی در اختیار خرگوش قرار دهید. این کار را تا شش ماهگی انجام دهید تا مقدار مصرفی به نصف فنجان در روز برسد. از این ماه به بعد، به ازای هر دو کیلوگرم وزن خرگوش، یک فنجان کامل از سبزیجات را در اختیار خرگوش قرار دهید.

     5-استفاده از غلات در برنامه غذایی خرگوش

غلات دارای مقادیر زیادی از کربوهیدرات می‌باشد و نباید بیش از حد در اختیار خرگوش قرار بگیرد. تا قبل از پنج ماهگی، به هیچ عنوان از غلات حتی به مقدار ناچیز استفاده نکنید. خرگوش‌های بالغ توانایی خوردن یک قاشق غذاخوری از غلات مانند جو و گندم را دارند.

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع سبزیجات مناسب خرگوش آشنا کنیم. اگر قصد خرید خرگوش دارید باید با مسئولیت‌های نگهداری خرگوش هم آشنا باشید. در واقع شما در قبال خرگوش وظیفه دارید و از این به بعد باید به چشم یک فرزند با او برخورد کنید. علاوه بر برنامه غذایی مناسب باید از اسباب‌بازی و لوازم بهداشتی هم استفاده کنید تا به طور صحیح و اصولی خرگوش خود را آموزش و تربیت کنید و در کنار یکدیگر زندگی شادی داشته باشید به همین منظور می‌توانید به فروشگاه اینترنتی پت شاپ آنلاین مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه