سگ گیاه خوار و میوه و سبزیجات مناسب سگ

دسته بندی میوه و سبزیجات مناسب سگ

عده‌ای تصور می‌کنند، سگ‌ها فقط غذاهای خشک و گوشتی مصرف می‌کنند ولی این باور بسیار اشتباه است، زیرا حیوانات خانگی به خصوص سگ، مانند ما انسان‌ها علاقه‌ زیادی به میوه‌ها دارند. میوه‌ها و سبزیجات، به مقدار زیادی فیبر دارند و برای کمک به سیستم گوارشی و هضم آسان غذا بسیار ضروری است ولی هر نوع میوه‌ای برای سگ مناسب نیست. به همین منظور قصد داریم یک دسته‌بندی جامع و کامل از میوه و سبزیجات مناسب سگ را برای شما بیان کنیم تا با خیال راحت میوه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

بعضی مواقع ممکن است، میوه یا سبزی، از لحاظ علمی برای سگ، ضرری نداشته باشد ولی سگ شما به آن میوه آلرژی داشته باشد. مثلا ممکن است سگ پس از خوردن میوه، به شکم درد دچار شود. به همین منظور باید قبل از خوراندن میوه یا سبزیجات به سگ، به منظور تست چند تکه میوه را به سگ بدهید و از بازخوردی که از سگ دریافت می‌کنید، تصمیم به قطع یا ادامه خوراندن میوه به سگ کنید.

لیست میوه‌ و سبزیجات مناسب سگ

از جمله میوه و سبزیجات مناسب سگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیب یک میوه مناسب برای سگ میباشد و می‌توانید هر روز از تکه‌های سیب استفاده کنید. سیب سرشار از ویتامین‌ بوده و به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی که دارد، برای پیشگیری از سرطان مناسب است. توجه کنید دانه‌های سیب را جدا کنید، زیرا به دلیل وجود سیانید در این دانه‌ها، ممکن است سگ را دچار خفگی کند.
  • موز حاوی مقادیر بسیار زیاد از فیبر، پتاسیم و ویتامین ث می‌باشد و برای هضم آسان و تقویت عضلات سگ بسیار مفید است. همچنین به دلیل پروتئین بالایی که دارد، می‌توانید از آن به عنوان یک وعده غذایی استفاده کنید.
  • سعی کنید از تمشک‌های شیرین برای سگ خود استفاده کنید و آن را تکه تکه کرده و به آنها بدهید. تمشک دارای خواص ضد باکتری می‌باشد و برای سلامت دهان و دندان بسیار مناسب است. تمشک منبع سرشاری از ویتامین ث، کا ومنگنز می‌باشد.
  • بلوبری یکی دیگر از میوه‌های مورد علاقه برای سگ‌ها می‌باشد. این میوه به علت قند کمی که دارد، برای حیواناتی که مبتلا به دیابت هستند بسیار مناسب است بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان است که برای جلوگیری از سرطان مفید است. سعی کنید روزانه 2 تا 3 عدد در برنامه غذایی سگ قرار دهید.
  • گرمکی به دلیل آب زیادی که دارد، بسیار مورد علاقه حیوانات خانگی به خصوص سگ‌ها می‌باشد. و به خاطر مقادیر زیاد بتاکارون که دارد برای تقویت سیستم بینایی و ایمنی سگ بسیار مفید است. مصرف بیش از حد گرمکی ممکن است، مشکلات گوارشی برای سگ به وجود آورد پس در استفاده از آن زیاده روی نکنید.

گرمک یه میوه مناسب برای تغذیهسگ

  • زردآلو هم یکی از مناسب ترین میوه برای حیوانات خانگی به خصوص سگ است. این میوه هم سرشار از آنتی اکسیدان است و برای تقویت سیستم ایمنی مناسب است. همچنین زردآلو به عنوان یک بمب ویتامینی شناخته می‌شود و بسیاری از مواد معدنی ضروری را تامین می‌کند.
  • از هندوانه هم می‌توانید استفاده کنید به خصوص در روزهای گرم سال که نیاز بدن به آب شدید است هندوانه میتواند یک میوه مناسب برای سگ جهت خنک کردن و تامین آب بدن باشد. فقط سعی کنید دانه‌های هندوانه را جدا کنید زیرا هضم این دانه‌ها برای سگ مشکل آفرین است و می‌تواند بیماری های گوارشی مانند سوءهاضمه برای سگ ایجاد کند.

 

هندوانه میوه ای مناسب برای سگ

لیست میوه و سبزیجات نامناسب سگ

ممکن است میوه‌ای مدنظر شما باشد ولی در لیست بالا، حضور نداشته باشد. بنابراین لازم است شما قبل از دادن میوه یا سبزیجات به سگ خود، به صورت آزمایشی مقداری از میوه یا سبزیجات را به سگ بدهید و واکنش سگ را مشاهده کنید، اگر نتیجه قابل قبولی گرفتید سعی کنید از میوه در نوبت‌های بعدی هم استفاده کنید. از جمله میوه و سبزیجات نامناسب سگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرکبات مانند لیمو و لیمو شیرین از جمله میوه های نامناسب برای سگ‌ها میباشد ناخوشایند است. این دسته از مرکبات به دلیل مقدار اسید بالایی که دارند، موجب مسمومیت سگ‌ها می‌شود همچنین ممکن است مشکلات معده‌ای مثل زخم معده برای سگ ایجاد کند.
  • انگور یا کشمش، ممکن است موجب مسمومیت سگ شود به خصوص حالت خشک شده آن، که در بعضی موارد حتی منجر به مرگ حیوان می‌شود.
  • سیر و پیاز برای حیوانات، کم‌خونی ایجاد می‌کند به همین دلیل مصرف این دسته از سبزیجات اصلا توصیه نمی‌شود.

 

مرکبات میوه هایی مضر برای سگ

روش‌های متعددی وجود که می‌توانید از آن‌ها برای تست یک میوه استفاده کنید. مثلا اسموتی میوه تهیه کنید و یا در کنار غذا و به عنوان دورچین از میوه استفاده کنید. همچنین در میان اسباب بازی سگ ، میوه را پنهان کنید و سگ را به پیداکردن آن تشویق کنید. در این مقاله شما را با انواع میوه‌ و سبزیجات مناسب سگ برای سگ آشنا کردیم. در صورت علاقه می‌توانید ویژگی غذای مناسب و روش تهیه غذای سگ را در مطالب آموزشی ما مشاهده کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه