معرفی ‏‎15‎‏ نژاد خرگوش خانگی محبوب و تفاوت آن ‌ها

انواع نژاد خرگوش

خرگوش‌ها حیوانات شگفت انگیز و باهوشی هستند؛ اما با وجود بیش از 60 نوع نژاد ما برای شما ۱۵ نژاد خرگوش محبوب را انتخاب کردیم به عنوان مثال: اگر شما به یک خرگوش غول پیکر گوش حلقه‌دار علاقه‌مند هستید باید درک اساسی از تفاوت نژادهای مختلف خرگوش را داشته باشید تا بهترین تصمیم را برای خریداری این نژاد انجام دهید به هر حال هر یک از نژادها از نظر اندازه، رفتار و شخصیت متفاوت اند پس به شما پیشنهاد می‌کنیم خصوصیات این نژاد خرگوش ها را مطالعه کنید.

 

۱- خرگوش آمریکایی

نژاد خرگوش آمریکایی

خرگوش استاندارد آمریکایی رسماً نژادی نادر از خرگوش است به همین دلیل آن‌ها نژادی هستند که بدست آوردنشان سخت می‌باشد.

آنها قبلاً وین آبی آلمان نامیده می‌شدند بعداً به آبی آمریکایی تغییر نام یافتند و اکنون با آخرین نام استاندارد آمریکایی هستند آن‌ها فقط در رنگ‌های سفید و آبی موجوداند و علاوه بر این این یک نژاد بزرگ و قوی است.

نژاد نادری هست که می‌توان آنرا یک انتخاب عالی دانست به دلیل اینکه آرامش و طبیعت شیرین برای صاحبانی که اولین بار خرگوش رو به عنوان حیوان خانگی پذیرفتند می‌باشد.

با این حال توصیه می‌شود که کودکان خردسال از آنها مراقبت نکنند زیرا آنها خجالتی هستند و اگر به آرامی با آنها برخورد نشود ممکن است گاز بگیرند. خرگوش آمریکایی با داشتن یک رژیم روزمره عالی و سالم، می تواند تا 12 سال عمر کند.

 

۲- خرگوش بلژیکی

خرگوش بلژیکی

ریشه های این نژاد خرگوش به قرن 18 برمی‌گردد، خرگوش بلژیکی یکی از قدیمی‌ترین نژاد خرگوش است و در فضای باز با مکانی بزرگ و یونجه می‌تواند بهترین رشد را داشته باشد.

خرگوش بلژیکی اگرچه یک خرگوش خانگی است؛ اما جسه آن بسیار شبیه خرگوش وحشی می‌باشد به همین دلیل این نژاد دارای یک بدن عضلانی بلند و کمر قوس‌دار هستند. این نژاد خرگوش دارای سر بلند، یک دم مستقیم که در راستای ستون فقرات است، گوش‌هایی بلند، کمی پهن و ایستاده دارند و همچنین دارای موی کوتاه و براق است که نگهداری کمی لازم دارد.

 خرگوش‌ها حیواناتی کاملاً تمیز هستند و هرگز نباید آنها را استحمام کرد؛ زیرا این امر استرس زیادی ایجاد می‌کند و می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

گاهی اوقات، موهای خرگوش بلژیکی خود را رو به پایین مالش دهید تا بدنش را از شر هرگونه موی مرده پاک کنید (نیازی به برس زدن نیست) و موهای آنها باید در شرایط خوبی باقی بماند.

 

۳- خرگوش بلان دو هوتوت

نژاد خرگوش بلان دوهوتوت

Blanc de Hotot نژاد خرگوشی است که از فرانسه سرچشمه می گیرد. خرگوش بلان دو هوتوت را می‌توانید با خط چشم سیاه و بدن سفیدی که دارد از دیگر خرگوش‌ها به راحتی تشخیصش دهید. این نژاد خرگوش دارای حس بینایی، بویایی و شنوایی خوبی است که به آن کمک می‌کند تا از شکارچیان در امان بماند.

این نژاد خرگوش قوی و طول عمر متوسط ​​آن حدود 5 تا 8 سال است؛ اما می‌تواند در اسارت طولانی مدت تا 10 سال زندگی کند و تا زمانی که در کنارتان بزرگ شوند با کودکان و سایر حیوانات خانگی رفتار خوبی دارند.

برای ارتباط برقرار کردن با این نژاد خرگوش باید زمان اختصاصی به جهت برس زدن موها و پیاده‌روی در بیرون قرار دهید که راه‌های شگفت انگیزی هستند.

 

۴- خرگوش کالیفرنیایی

خرگوش کالیفرنیایی

خرگوش کالیفرنیایی یک نژاد تجاری است که در درجه اول به دلیل حیوان خانگی و تولید گوشت شناخته می شود این خرگوش خوش اخلاق یک انتخاب شگفت انگیز برای مجردها، زوج ها، خانواده ها و سالخوردگان است که بدنبال حیوان خانگی می‌باشند که نگهداری کمتری بخواهد.

خرگوش کالیفرنیایی دارای رفتاری ملایم، مهربان و با انرژی کافی هست و می‌تواند همراه جالبی باشد زیرا آن‌ها پرورش داده شده اند تا به عنوان حیوانات خانگی نمایشی مورد استفاده قرار بگیرند.

این نژاد خرگوش با داشتن بدن سفید و رنگ آمیزی روی گوش، بینی، دم و پا به راحتی قابل تشخیص است و وزن این حیوان دست‌آموز معمولاً 10-12 کیلو می‌باشد همچنین آن‌ها مطیع و نژادی محبوب هستند.

موی نژاد خرگوش کالیفرنیا متراکم و درشت است و نرم نیست، بنابراین نوازش آنها احتمالاً برای خرگوش احساس خوشایندی دارد ولی برای صاحبش این احساس وجود ندارد.

این نژاد خاص هم در محوطه‌های داخلی و هم در محوطه‌های فضای باز زندگی می‌کند؛ زیرا پوشش آنها به اندازه کافی متراکم است که می‌تواند درجه حرارت سرد (حتی برف) را تحمل کند به شرطی که محفظه های بیرونی آن‌ها از عناصر (خورشید، باران، برف) محافظت شود.

محفظه‌های فضای باز باید از سه طرف پوشانده شود تا خرگوش‌ها را از هوای سرد در زمستان محافظت کند، همچنین در ماه‌های گرم به طور همزمان تهویه و سایه هم ایجاد کند. خرگوش کالیفرنیایی به دلیل خوی معتدل یک حیوان خانگی عالی هست.

 

۵- خرگوش غول پیکر شطرنجی

خرگوش غول پیکر شطرنجی یک حیوان خانگی ایدهآل برای زوج ها یا بزرگسالان است؛ زیرا حیوان خوش اخلاق با طبع نسبتاً آرام هست. این نژاد خرگوش‌ بسیار فعال و پرانرژی می‌باشد که بسیار بازیگوش بوده و به ورزش زیادی نیاز دارد.

 این نژاد نسبت به نژادهای دیگر استقلال بیشتری دارد و بسیارکنجکاو است. یک علامت شطرنجی با علامت پروانه مانند روی بینی دارد و تنها رنگ این خرگوش غول شطرنجی سفید و دارای علائم آبی یا مشکی میباشد.

ساختاری باریک و در عین حال عضلانی که دارای بدنی نیمه قوس با پاهای بلند و قدرتمند، سر پهن و گوش‌های پهن هستند که باید بیشتر اوقات به صورت قائم باشند.

این نژاد خاص خرگوش دارای موی نرم و کوتاه به متوسط ​​است که نگهداری از آن را راحت می‌کند.

این نژاد خرگوش ها بیشتر برای نمایش استفاده می‌شوند؛ اما به شرط داشتن محبت‌‌های انسانی و اوقات فراغت در فضای باز می‌توانند حیوانات خانگی خارق‌العاده‌ای باشند.

 

۶- خرگوش هلندی

خرگوش هلندی

 خرگوش هلندی یکی از قدیمی ترین نژادهای خرگوش می‌باشد و هنوز یکی از ده نژاد محبوب خرگوش در سراسر جهان است. خرگوش‌های هلندی در دهه 1830 در انگلستان توسعه یافتند و یکی از محبوب‌ترین نژادها هستند.

نژاد خرگوش هلندی با توجه به الگوی رنگ مشخص آن به راحتی قابل شناسایی است. اندازه خرگوشهای هلندی کوچک؛ اما نژاد کوتوله نیست، آن‌ها دارای بدنی جمع و جور با سر گرد با گوش‌‌های کوتاه و به صورت ایستاده هستند.

پاهای عقب آنها از پاهای جلو بلندتر بوده و پاهای پشتی آنها بسیار قدرتمنداند همچنین مو بدن آنها نرم و کوتاه است. خرگوش هلندی چهار نوع رنگ دارد که شامل: سیاه، آبی، شکلات، خاکستری می‌باشد و با سفید ترکیب می‌شوند ولی در رنگ‌های زرد، خاکستری قهوه ای، خاکستری استیل، خاکستری کم رنگ و غیره موجود هم هستند.

 معاشرت کلید اصلی این خرگوش پرانرژی است که اگر مدت زیادی در قفس خود باشدافسرده می‌شود. به لطف نگهداری آسان از این نژاد خرگوش کودکان از مراقبت این حیوان خانگی استقبال زیادی داشتند.

 

۷- خرگوش لوپ انگلیسی

خرگوش لوپ انگلیسی

یکی از نژادهای اصیل و اصلی خرگوش است که در دهه 1900 به منظور وجود در نمایشگاه ایجاد شد. اعتقاد بر این بوده که این اولین لوپ بود که به عمد توسط بشر ایجاد شده است.

نژادی فانتزی از خرگوشِ که در نگاه اول به راحتی قابل تشخیص بوده و یک نژاد بزرگِ و به دلیل گوش‌های بیش از حد بلند و لپ‌دار که طول آنها از نوک تا نوک به طور متوسط ​​21-32 سانتی‌متر است، مورد توجه قرار گرفته.

مو بدنش صاف، کوتاه، ابریشمی هست و وقتی از سمت عقب به جلو نوازش می‌شود مانند این است که به عقب پرواز می‌کند همچنین دارای مزاجی آرام، ملایم و دوستانه هستند و اغلب از او به عنوان خرگوش تنبل یاد می‌شود.

سعی کنید گوش‌ آن را مرتباً معاینه کنید و ناخن‌هایش باید برای جلوگیری از آسیب به گوش حتماً کوتاه باشد.

 

۸- خرگوش لکه یا نقطه انگلیسی

خرگوش نقطه انگلیسی

 قدمت نژاد خرگوش نقطه انگلیسی به اواسط قرن نوزدهم باز می‌گردد و هدف اصلی برای توسعه این نژاد خاص خرگوش به عنوان حیوان خانگی بوده است.

خرگوش انگلیسی لکه اندازه متوسطی دارد و دارای فرم بدنی کامل قوس، پاهای بلند و باریک هست که به موازات بدنشان است، همچنین باسن های گرد و گوش‌های عمودی دارند.

Spot Rabbit انگلیسی برای گذراندن وقت خود برای صرف غذا، خواب و بازی به محوطه مناسبی احتیاج دارد، محفظه‌های فضای باز باید بلند باشد و فضای کافی برای خرگوش داشته باشد تا بتواند پاهای خود را به راحتی به بیرون بکشد.

از نظر غذایی، رژیم غذایی این خرگوش باید شامل 70 درصد یونجه و بقیه رژیم غذایی آنها باید تعادل سبزیجات برگ‌دار و میوه باشد، برخی از سبزیجات خرگوش شامل رازیانه، کدو‌تنبل، مارچوبه، گل کلم، خیار و شاهی است. یونجه و آب شیرین همیشه باید به راحتی در دسترس خرگوش شما باشد.

 این نژاد خرگوش انگلیسی، خرگوش خوش اخلاقی که یک انتخاب شگفت انگیز برای مجردها، زوج ها، خانواده‌ها و سالخوردگانی است که بدنبال حیوان خانگی هستند که نگهداری از آن آسان باشد. رفتاری ملایم، مهربان و دارای انرژی کافی که بتوانند به عنوان همراهانی فوق العاده باشند.

خرگوش لکه پرورش داده شده تا به عنوان حیوانات خانگی نمایشی مورد استفاده قرار بگیرند، به طور کلی توسط انسان مورد نوازش و نگهداری قرار می‌گیرد که این باعث شده حیوانات خانگی عالی باشد.

 

۹- خرگوش غول پیکر فلاندی

خرگوش غول پیکر فلاندی

آنچه ما می‌دانیم این است که این نژاد از بلژیک و انگلیس در دهه 1890 به آمریکا آمد و تا اوایل دهه 1900 بود.

خرگوش غول پیکر فلاندی دو نام مستعار دارد یکی خرگوش جهانی به دلیل نژادی که در خدمت چهار هدف گوشت ، نمایش ، مو و حیوان خانگی بوده و غول ملایم؛ زیرا بسیار خوش اخلاق و مطیع است.

غول های فلاندی یکی از قدیمیترین، آرام ترین و بزرگترین نژاد خرگوش است و در 7 رنگ استاندارد می‌باشند‌. به دلیل شخصیت‌ آرامی که دارد نژاد مورد علاقه بسیاری از مردم به عنوان حیوان خانگی محسوب می‌شود همچنین در صحنه های نمایش محبوبیت دو چندانی دارند.

 موی بدنش براق، کوتاه و متراکم است که اصطلاحاً خز برگشت خورده به آن می‌گویند و به نظافت زیادی احتیاج ندارند. برس زدن منظم با برس نرم و صاف موهای او را براق و نرم نگه می‌دارد.

خرگوش ها در فصل بهار بیشتر از حد معمول ریزش مو دارند بنابراین مطمئن شوید که در این فصل تعداد دفعات نظافت را برای این نژاد خرگوش افزایش می‌دهید. کمک به حیوان خانگی برای خلاص شدن از شر موهای زائد مهم است، در غیر این صورت ممکنه موهای بیشتری ببلعند که منجر به مشکلات جدی در سلامتیشان می‌شود.

 

۱۰- خرگوش آنگورای فرانسوی

خرگوش آنگورای فرانسوی

خرگوش آنگورای فرانسوی برای تجارت استفاده می‌شود. این نژاد هیچ گونه پشمی در سر، صورت، گوش‌ها و یا جلوی پاهایش ندارد در حالی که بقیه بدن او با موهای درشت پوشیده شده و این نژاد خرگوش در اصل برای دو کاربرد گوشت و پشم پرورش داده شده است.

آنگورای فرانسوی از نظر غذاهای رژیمی از نگهداری کمی برخوردار است؛ اما در بخش مو بیشترین توجه را لازم دارد. به موی آنگورای فرانسوی پشم گفته می شود؛ زیرا می‌توان آن را برای تولید لباس استفاده کرد.

این نژاد خرگوش به دلیل خزهای ضخیم و متراکم بیشتر در معرض بلوک پشم(خوردن موی بدن) هستند. خرگوش ها تمایل دارند هر بار که خود را مرتب می‌کنند مقدار کمی مو ببلعند. پشم در داخل شکم او می‌ماند و باعث می‌شود احساس سیری یا عدم توانایی برای خوردن کند. علائم بلوک پشم از دست دادن اشتها، مدفوع کمتر و انرژی کمتر است.

آنگوراها به طور کلی خرگوشهای مهربان و شیرینی هستند که دوست دارند آزادانه چه در داخل خانه و چه در بیرون از خانه پرش کنند، هرچه بیشتر اوقاتشان را در خارج از محوطه خود به معاشرت بپردازند، دوستانه‌تر و شیرین‌تر می‌شوند.

اسباببازیهای مخصوص خرگوش را برای سرگرمی خرگوش خود انتخاب کنید؛ زیرا خرگوش‌ها از داشتن اسباب‌بازی‌ مانند هر حیوان دیگر لذت می‌برند.

 

۱۱- خرگوش Lionhead

 خرگوش لیون هد

منشأ خرگوش لیون هد زمانی از بلژیک آغاز شد که پرورش دهندگان تصمیم گرفتند خرگوش فاکس سوییس را با یک کوتوله هلندی جفت کنند در نتیجه یک خرگوش با جهش ژنتیکی و پشم در اطراف سر و پهلوها شد و به ژن یال معروف است.

خرگوش لیون هد نژادی است که خیلی زیاد محبوب بوده و می‌توان آن را یک خرگوش منحصر به فرد دانست؛ زیرا اطراف گردن او شبیه به یال شیر می‌باشد و دارای یک پایه سر بلند، بدن جمع و جور که گوش‌هایش بین 2-3 اینچ طول دارد. این حیوان دست آموز در عین جالب بودن در طیف گسترده ای از رنگ‌ها موجود است.

برای اینکه ظاهر زیبای همراه با موی لطیف داشته باشد این نژاد خرگوش باید حداقل هفتهای یک بار در فصل غیر ریزش مو، خز او را برس بزنید، هنگامی که فصل ریزش فرا رسید برای تمیز نگه داشتن پشمشان به برس زدن روزانه نیاز دارند.

خصوصیات این نژاد خرگوش؛ پرانرژی، مهربان و کاملاً دوست دارد بازی کند. خرگوش لیان‌هد حیوان خانگی شگفت‌انگیزی هست به طوری که دوست دارد هرچند وقت صاحبش او را نگه دارد و نوازشش کند همچنین از گشت گذار در قفس خرگوش خود همراه با اسباب بازی های جویدنی لذت می‌برد.

 

 ۱۲- خرگوش هارلکین

خرگوش هارلکین

فرانسه در دهه ۱۸۸۰ خرگوش هارلکین را برای اولین بار به نمایش گذاشت و در دهه 1920 توسط ایالات متحده معرفی شد. نام اصلی خرگوش هارلکین، خرگوش ژاپنی بود؛ اما این نام در خلال جنگ های جهانی تغییر کرد.

نژاد خرگوش هارلکین به دلیل رنگ و نژاد منحصر به فردش اغلب دلقک خرگوش ها نامیده می‌شود. هارلکین دارای مو کوتاه و مرتب هست که برای تمیز کردن آن‌ها به نگهداری زیادی احتیاج ندارد.

 این نژاد خرگوش موجوداتی فعالی می‌باشند که عاشق پرش در اطراف محل زندگی خود هستند و برای ارتباط برقرار کردن با صاحبش به زمان زیادی در فضای باز نیاز دارد.

 

۱۳- خرگوش هولاند لوپ

خرگوش هولاند لوپ

Holland Lop یک خرگوش کوتوله با وزن حدود ۲ کیلو است و پس از رشد کامل، بدنی پهن و در عین حال کوتاه اما زیبا با سرگرد و کرکی دارد. ژست آنها شبیه به گربه بوده و بیشتر روی پاهای عقب و فقط کمی روی دو پای جلوی خود قرار می‌گیرند.

خز بدن او صاف و براق بوده و برای حفظ وضعیت مناسب به آراستگی زیادی نیاز ندارد. بنابراین یک نژاد خرگوش با نگهداری کم قابل ستایش و دوست داشتنی است.

۱۴- خرگوش کوتوله هلند

خرگوش کوتوله هلند

خرگوش کوتوله هلند توسط هلند در سال 1940 درست شد و برای ایجاد این نژاد؛ خرگوش های هرملین کاملاً سفید را با خرگوش‌های بومی محلی و همچنین نژادهای خانگی کوچک و بزرگ دیگر پرورش دادند.

خرگوش های کوتوله هلند در مقایسه با بقیه خرگوش ها بدن جمع و جور، چشمان نسبتاً بزرگی دارد که باعث شده خرگوش نازی شود.

برای نگهداری از مو کوتوله هلند وقت زیادی احتیاج ندارید؛ زیرا طول کوتاه تا متوسط ​​و نرمی دارد و برای شکل دهی آن نیازی به آراستگی خاصی ندارد.

این نژاد خرگوش در معرض خطر ابتلا به بیماری مال اکلوژن قرار دارند. مال اکلوژن زمانی اتفاق می‌افتد که خرگوش رشد داشته باشد اما فک و فک پایین با همان سرعت رشد نکند در نتیجه دندان‌های شکاف پایین از دندان‌های بالایی بیرون می‌زنند به این معنی که آنها در هنگام جویدن با یکدیگر ارتباط برقرار نمی‌کنند و دندان‌ها به طور طبیعی ساییده نمی‌شوند.

از خصوصیات اخلاقی این نژاد خرگوش می‌توان گفت خجالتی و کمی ضعیف است پس این کوتوله خاص به زمان بیشتری برای برقراری ارتباط با شرایط نیاز دارد.

۱۵- خرگوش قهوه ای مایل به زرد

خرگوش قهوه ایی مایل به زرد

قهوه ای مایل به زرد برای اولین بار در سال 1880 در انگلستان یافت شد و محبوبیت آن بیش از یک قرن بعد به اوج خود رسید. نژاد تمام قوسی می‌باشد این بدان معناست که دارای یک قوس است که از پشت گردن شروع می‌شود و به راحتی از روی شانه‌ها و مچ پا عبور می‌کند.

این نژاد خرگوش دارای بدنی لاغر، متعادل و دارای گوش‌های بزرگی هست که روی سر آن بلند ایستاده و به طور طبیعی پرانرژی است؛ اما برای کودکان خردسال یا بزرگسالان توصیه نمی‌شود؛ زیرا خرگوش فعالی هست که زمان زیادی در خارج از قفس خود برای دویدن احتیاج دارد.

 

خرگوش‌ها عاشق بازی هستند، اما این مالک است که بفهمد دقیقاً با چه چیزی لذت می‌برد. یک اسباب‌بازی خاص از فروشگاه حیوانات خانگی می‌تواند به سادگی یک توپ باشد که او را سرگرم کند ولی هر خرگوش شخصیت خاص خود را دارد و از برخی اسباب‌بازی‌ها بیش از بقیه لذت خواهد برد.

 

 

بیشتر بخوانید:

شایع‌ ترین بیماری های خرگوش

راه کارهای تربیت خرگوش

انتخاب اسم برای خرگوش/ راهکارهای انتخاب اسم خرگوش

دانلود کتاب راهنمای نگهداری خرگوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه