علت مدفوع خواری خرگوش

خرگوش ها حیواناتی حساس، شیرین و لطیف هستند و همچنین حیواناتی تمیزی که نظافت رو رعایت می‌کنند زیرا در طول روز وقت زیادی را به تمیز کردن خود اختصاص می‌دهند اما ممکن است مدفوع خواریشان شما را شکه کند. اما دلیل مدفوع خواری خرگوش چیست؟

مدفوعی که خرگوش می خورد دقیقاً چیست؟

به دلیل نحوه عملکرد هضم، خرگوش دو نوع مدفوع تولید می کند که یکی مدفوع خشک (به شکل گلوله) و دومی مدفوع نرم و مرطوب است که بوی تندی دارد و این مدفوع حاوی مواد مغذی هست. این مدفوع نرم یک بار در روز و صبح یا اواخر شب تولید می‌شود.

سیستم گوارش خرگوش ها نمی توانند همه مواد مغذی را در اولین بار هضم از غذا استخراج کنند به همین دلیل مجبور به خوردن مدفوعشون هستند به خاطر همین که نمی‌توانند بار اول غذایشان را هضم کنند  ناگزیر به مدفوع خواری می‌شوند. در طی فرآیند هضم، گلوله‌های نرم به نام cecotropes تشکیل می‌شود. این مواد حاوی مواد مغذی ارزشمندی مانند پروتئین و فیبر هستند.خرگوش ها سكوتروپ‌های خود را می‌خورند تا با هضم برای بار دوم این مواد مغذی را جذب بدنشان کنند.

سكوتروپ مدفوع خرگوش

سكوتروپ (cecotropes) چیست؟

سكوتروپ كه به آن مدفوع شبانه گفته می شود نوع خاصی از مدفوع است كه با مدفوع خرگوش معمولی متفاوت است. سكوتروپ ها نرم تر و چسبنده تر هستند و معمولاً حتی توسط صاحب خرگوش دیده نمی شوند زیرا خرگوش آنها را تقریباً هنگام خارج شدن از بدن مصرف می كند.

 cecotropes در سکوم، بخشی از دستگاه روده خرگوش با تخمیر غذایی که خرگوش می خورد تولید شده و همچنین فقط در شب درست می‌شوند که سكوتروپ مملو از پروتئین و ویتامین های گروه B است، اما به طور قابل توجهی فیبر کمتری دارند.

تشخیص سكوتروپ طبیعی:

  • بسیار کوچک، معمولاً در خوشه های شبیه انگور بزرگتر
  • قهوه ای تیره با پوشش مخاطی براق
  • بافتی لزج و چسبناک. اگر خرگوش شما روی یکی از  آن ها قدم بگذارد، له شده و لکه ایجاد می کند
  • در صورت له شدن غشای نازک خارجی، بوی زیادی دارد

علت مدفوع خواری خرگوش چیست

 

دلیلی  مدفوع خواری خرگوش چیست؟

اصلاح خوردن مدفوع به کوپرفاژی معروف است. بعضی از پستانداران مانند سگ‌ها در موارد نادر مدفوع خود را می‌خورندکه می‌تواند نشانه‌ای از بیماری یا کمبود مواد مغذی باشد اما این مدفوع خواری خرگوش دلیلی دیگر دارد.

رژیم غذایی: خرگوش‌ها حیوانات گیاهخواری هستند و رژیم غذایی آن‌ها عمدتاً از یونجه است. یونجه نیز در درجه اول از فیبر ساخته می شود؛ فیبر یک ماده مغذی حیاتی در رژیم غذایی خرگوش است، اما یونجه سخت هضم می‌باشد. استخراج مواد مغذی مانند پروتئین از مواد گیاهی رشته ای آسان نیست.

 رژیم غذایی خرگوش‌ها هم بسیار غنی از فیبر و سلولز بوده که هضم آن‌ها برایشان دشوار می‌باشد اگر چه غذا به انتهای دستگاه گوارش می‌رسد اما همه مواد مغذی توسط بدن خرگوش جذب نمی‌شود. فیبر موجود در یونجه برای خرگوش‌ها باعث فعال شدن روده می‌شود اما از برخی جهات هم ناکارآمد می‌شود.

هضم غذا: محتوای قابل هضم، مسیر متفاوتی را از طریق سیستم هضم خرگوش طی می کند این ماده به مخفر خرگوش ارسال می‌شود و در آنجا توسط باکتری های مهمی که در آنجا زندگی می کنند تخمیر می شود و به صورت فضله سکوتروپ در می آید. خرگوش شما باید این فضله ها را بخورد تا تمام مواد مغذی موجود در رژیم غذایی خود را بدست آورد.

بدون توانایی در پردازش و هضم غذا خرگوش ها قادر به زنده ماندن با رژیم غذایی گیاهی و فیبر بالا نیستندو حتی خرگوش وحشی قادر به استخراج مواد مغذی مورد نیاز از مواد غذایی موجود در محیط اطراف خود نبودند.

ضرر یا نفع خوردن خوردن مدفوع خرگوش

ضرر یا نفع مدفوع خواری خرگوش

نه تنها وقتی خرگوش ها مدفوع خود را می خورند مسئله مهمی نیست در حقیقت برای سلامتی آن ها بسیار مهم است. اگر خرگوش ها نوع مشخصی از مدفوع تولیدی خود را که سکوتروپ نام دارد نخورند در این صورت خطر کمبود مواد مغذی وجود دارد. این نوع خاص از مدفوع باعث می شود خرگوش ها مواد مغذی را از رژیم غذایی روزانه خود جذب کنند.

رژیم غذایی خرگوش

برای رژيم غذایی خرگوش یک تغذیه سالم بسیار حیاتی است زیرا این غذایی که خرگوش مصرف می‌کند برای بدست آوردن مواد مغذی دو بار باید آن را هضم کند پس یک رژیم غذایی غنی شامل موارد زیر است:

  • آب شیرین
  • یونجه/ چمن
  • سبزیجات یا میوه‌های ریشه دار (به مقدار کم)
  • مقداری غذای پلت

 

شما می توانید غذاهای خشک مناسب خرگوش خود را در فروشگاه آنلاین میگ میگ پت خریداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه