علل و علائم مسمومیت گربه

به دلیل ماهیت کنجکاو بودن گربه­‌ها و این واقعیت که آنها هر ماده­ای را از روی بدن خود پاک می­کنند و آن را می­خورند، مسمومیت امری غیر معمول نیست. از آنجا كه گربه­‌ها ،گوشت­خوار هستند و  از آنزیم­‌های كبدی خاصی برخوردار نیستند، قادر به تجزیه برخی مواد شیمیایی نبوده. به همین دلیل است که مسمومیت گربه در مقایسه با مسمومیت سگ دردسر ساز تر است.

چگونگی مسمومیت گربه

گربه‌­ها می‌­توانند به روش‌­های مختلفی مسموم شوند:

  • مستقیماً با خوردن یک ماده سمی یا با خوردن طعمه مسموم یا بلعیدن سموم هنگام نظافت موی آلوده‌ بدنش.
  • جذب برخی از سموم از طریق پوست (به ویژه پنجه­ ها).
  • استنشاق سم

علائم مسمومیت گربه

مسمومیت گربه با مواد شیمیایی

علائم بالینی مسمومیت گربه بسیار متغیر است و به نوع سم بستگی دارد. بسیاری از سموم علائم گوارشی (استفراغ و اسهال) ایجاد می­کنند، برخی دیگر علائم عصبی (لرزش، عدم هماهنگی حرکات، تشنج، تحریک‌­پذیری، افسردگی یا کما)، علائم تنفسی (سرفه، عطسه، مشکل تنفس)، علائم پوستی (التهاب، تورم) ایجاد می‌کنند.

نارسایی (زردی، استفراغ) یا نارسایی کلیه (افزایش نوشیدن، مصرف کم و کاهش وزن). برخی از سموم بر روی بیش از یک قسمت سیستم از بدن تأثیر می­‌گذارند و بنابراین می‌­توانند هر ترکیبی از علائم فوق را ایجاد کنند.

اگر حیوان خانگی شما علائم زیر را نشان داد فوراً آنها را نزد دامپزشک ببرید:

اگر گمان می‌کنید گربه شما چیزی سمی خورده است موارد زیر را بررسی کنید، علائم مسمومیت گربه از خفیف تا شدید متغیر است.

  • افزایش ادرار
  • افزایش نوشیدن
  • استفراغ
  • افسردگی
  • بی حالی (خواب آلودگی غیر طبیعی) یا ضعف
  • افتادن ناگهانی
  • تشنج
  • لثه‌های کم‌رنگ
  • از دست دادن اشتها
  • عدم هماهنگی یا راه رفتن ناپایدار
  • لرزش
  • کما
  • ضربان قلب غیر طبیعی سریع
  • تنفس بسیار سریع و کم عمق
  • خون در مدفوع، استفراغ یا بزاق

بسیاری از این علائم همچنین می‌تواند ناشی از بیماری خفیف یا سایر بیماری‌های جدی باشد، بنابراین مهم است که حیوان خانگی خود را تحت نظر داشته باشید و در صورت ادامه، بدتر شدن علائم با دامپزشک تماس بگیرید.

هرچه درمان دامپزشکی زودتر انجام شود، شانس زنده ماندن آنها بیشتر است. در صورت عدم درمان امکان مرگ گربه بر اثر مسمومیت وجود دارد.

علل مسمومیت گربه

در بسیاری از موارد مسمومیت گربه­، سم‌ ناشناخته است. با این حال، مواد زیادی در خانه وجود دارد که برای گربه‌ها سمی هستند مانند:

محصولات خانگی

مسمومیت گربه

محصولات تمیزکننده و بهداشتی مانند سفیدکننده، مایعات و کرم‌­های تمیزکننده، خوشبوکننده‌ها، ضدعفونی ­کننده­‌ها (به ویژه ترکیبات فنلی{یکی از کاربردهای اینکه فنل شیمیایی برای از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌های مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک ماده ضد عفونی کننده است که در تولید دهانشویه ها و داروهای گلودرد استفاده می‌شود. مانند “Dettol” که در آب شیری می شوند)، کپسول لباسشویی و مایعات غلیظ و جلا دهنده‌های فلزی. درصورتیکه بدن گربه با مایعات یا پودرهای شستشوی غلیظ آغشته شود، می‌توانند پا و پوست را بسوزانند.

 داروهای انسانی

مسمومیت گربه با دارو

مانند ملین، آسپرین، پاراستامول و داروهای ضد­افسردگی. پاراستامول اغلب به اشتباه برای تسکین درد به گربه ها داده می­شود. این برای گربه‌­ها بسیار خطرناک است و فقط یک قرص برای ایجاد بیماری شدید یا مرگ کافی است. علائم مسمومیت شامل افسردگی، استفراغ ، تورم صورت و پنجه ها و تغییر رنگ پوست به آبی است. پادزهر موثری در دسترس است اما پس از مسمومیت گربه بلافاصله باید از قرص استفاده شود.

محصولات موتور مانند ضد یخ، روغن ترمز، بنزین و مایع لباسشویی.

مسمومیت گربه

ضدیخ غالباً حاوی اتیلن گلیکول یا متانول است که برای گربه‌ها سمی است. بسیاری از حیوانات مزه شیرین ضد یخ را دوست دارند و بلعیدن حتی کمترین مقدار آن می‌تواند منجر به نارسایی کلیه و مرگ بخصوص در گربه‌ها شود.

برای جلوگیری از مسمومیت‌های تصادفی همیشه ضد یخ را در ظروف کاملاً چسب خورده، محکم و مهر و موم شده، دور از حیوانات خانگی و محیط آنها نگه دارید. هرگونه نشت را هرچند کوچک بلافاصله تمیز کنید و اطمینان حاصل کنید که حیوانات خانگی تا زمانی که تمیز و ایمن نباشند نمی‌توانند به محل دسترسی پیدا کنند.

مسمومیت گربه با محصولات آرایشی

مانند رنگ مو ، لاک ناخن و پاک کننده و لوسیون ضد آفتاب می‌تواند سمی باشد یا باعث سوزش، تاول یا تحریک پوست و پا یا تحریک شدید دهان شود.

مسمومیت گربه با آفت کش‌ها

گربه مسموم

حشره‌کش‌ها (قاتل حشرات از جمله قاتلان مورچه و زنبورها) مانند ارگانوفسفرها و پیرتروئیدها(دسته‌ای از مواد شیمیایی فسفردار بوده که برای کنترل طیف وسیعی از آفات به‌کار برده می‌شوند).

قارچ کش‌ها (برای درمان عفونت‌های قارچی، به عنوان مثال: کپک زدگی، زنگ زدگی، لکه سیاه و گل سرخ) مانند تیوفاناژ، متیل و بنومیل

سم جوندگان؛ مانند بردیفاکوم، دیفناکوم، کلرفاسیون و کوماتترالیل. جوندگان کش متداول ترین سموم دفع آفات در مسمومیت گربه‌ها هستند.همیشه اطمینان حاصل کنید که این مواد دور از دسترس حیوان خانگی‌تان و در محلی دربسته باشند.

درمان مسمومیت در گربه‌ها

گربه خود را از منبع سم و همچنین از حیوانات دیگر جدا کنید. اگر سم روی بدن یا پنجه است، سعی کنید ‏جلوی تمیز کاری بیشتر گربه را گرفته.برای از بین بردن مواد شیمیایی از بدن بهتر است موهای آلوده را کوتاه کرده و سپس گربه را با آب گرم و صابون بشویید.

از بین بردن هر چه بیشتر آلودگی قبل از شستشو مهم است زیرا روند شستشو می­تواند باعث افزایش جذب برخی مواد شیمیایی شود. سپس گربه باید کاملاً خشک شود تا از لرزیدن آن جلوگیری شود. باید گربه را به نوشیدن تشویق کرد زیرا این امر به شستشوی سموم جذب شده کمک می­کند.

مطمئن شوید که ‏چه موقع، کجا و چگونه مسمومیت رخ داده است. در صورت امکان ماده مسموم را با خود به دامپزشك ببرید. ‏سعی نکنید گربه استفراغ کند، مگر اینکه دامپزشک به شما دستور دهد. اگر پوست یا موی آلوده است کاملاً ‏با شامپو و آب ملایم بشویید.

درمان مسمومیت در گربه‌ها به نوع سمی که گربه سانان در تماس قرار گرفته‌اند بستگی دارد. گزینه‌های درمانی احتمالی دامپزشک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تجویز اتانول (در موارد مسمومیت با ضد یخ)
  • مایع درمانی (برای کمک به دفع سم از بدن)
  • شل کننده‌های عضله (برای لرزش)
  • داروهای ضد تشنج
  • استفراغ ایجاد کنید
  • زغال فعال (عاملی که باعث می‌شود مانع جذب سم توسط بدن ‌شود)، در مسمومیت‌هایی که در صورت ایجاد استفراغ باعث خونریزی داخلی یا خون مردگی ‌شود، استفاده می‌شود.

14 دیدگاه برای “عوامل و علائم و درمان مسمومیت گربه”

    • سلام دوست عزیز
      سریعا با دامپزشکتان تماس بگیرید. شاید دامپزشکتون به شما توصیه کنه گربه را وادار به استفراغ کنید اگر قبل ازین بالا نیاورده است.
      اگر علائمی مبنی بر سختی تنفس و یا درگیری سیستم عصبی وجود داره نباید او را وادار به استفراغ کنید.
      شما میتوانید برای بالا آوردن با یک قطره چکان به او محلول 3 درصد پراکسید هیدروژن بدهید.
      پس از آن شما باید هرچه سریعتر گربه تان را به نزدیک ترین بیمارستان منتقل کنید.

  1. سلام خسته نباشین من گربه ام مسموم شده گردن بهش دادم خورده و دوسه روزه نفس تنگی دلره امروز بردمش دکتر ۶تا امپول زده ۳تا امپول دیگه هم داره واسه فردا و ادرارش خونیه و دکتر میگه میگع ویروس گرفته چجوری درمانش کنم کمکم میکنید میشه

  2. سلام من به گربه‌های حیاطمون چند روز مرغی که توی فریزر مونده بود دادم. حس می کنم خراب شده بود چون الان یکیشون بی حال شده و یکم آب از دهنش میاد و کم اشتها. می دونید چیکار باید بکنم؟

  3. سلام خسته نباشید. گربه من عاشق شکلاته. و من خودم یکم بهش شگلات دادم. اما شکلات کاکائویی نع. شکلات های شیری معمولی. میخواستم بدونم شکلات براش ضرر داره یا نع؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    • سلام روزتون بخیر
      شکلات شیری چون لاکتوز داره گربه نمیتونه هضمش کنه و براش مشکل سازمیشه .
      از دادن شکلات چه شیری و چه کاکائو به گربه کلا پرهیز کنید.

    • سلام روزتون بخیر
      شکلات شیری چون لاکتوز داره گربه نمیتونه هضمش کنه و براش مشکل سازمیشه .
      از دادن شکلات چه شیری و چه کاکائو به گربه کلا پرهیز کنید.

  4. سلام گربه من قرص الوپرازولام ۱ خورده کلینیک بردم سرم زدن ذغال فعال بهش دادن و یه شربت بررای نفخ معدش الان سه ساعت گذشته اما نه بهتر شده نه ادرار کرده چیکار کنم

  5. سلام گربه من الان از صبحه بی حال شده و اصلا اشتها نداره و به صورت مداوم زبونش رو بیرون میاره طرفش هم میریم ازمون دوری میکنه و عصبی میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه