استفاده از آجیل در رژیم غذایی طوطی
آجیل منبع سالم چربی است تا هم پوست و هم سلامت پرها حفظ شود. آجیل به عنوان یک ماده غذایی با کالری بالا، انرژی زیادی را برای فعالیت‌های روزانه پرندگان تأمین می‌کند. بسیاری از آجیل‌ها شامل عناصر غذایی و مواد معدنی کمیابی می باشند که مورد نیاز پرندگان بوده و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی مغذی محسوب می شود پس استفاده از آجیل در رژیم غذایی طوطی سانان امری ضروریست. برای پرندگان شکستن پوسته آجیل‌ها برای رسیدن به مغز آن، یک تفریح است. طوطی‌ها پرندگان شلوغی هستند که از این پروژه چالش برانگیز لذت می‌برند.آجیل‌ها سرشار از پروتئین و چربی هستند بنابراین تغذیه یک یا دو مغز خشک در روز برای اکثر گونه‌ها طوطی توصیه می‌شود.

 نکات استفاده از آجیل در رژیم غذایی طوطی

آجیل برای استفاده طوطی سانان بی خطر است آجیل‌ها انواع متداولی دارد که به راحتی در دسترس بوده و برای تغذیه طوطی شما بی‌خطر است و منبع خوبی از پروتئین به حساب می آید. آجیل ها شامل بادام، بادام زمینی، گردو و فندق می شود که همه آنها معمولاً در تمام طول سال وجود دارند.طوطی‌ها علاقه زیادی به آجیل دارند و به عنوان خوراکی‌ و یا یک میان وعده کوچک بسیار عالی هستند. آجیل‌هایی که با آن طوطی خود را تغذیه میکنید باید بدون نمک باشد. مقدار کمی نمک خوب است، اما انتخاب آجیل‌های بدون نمک این اطمینان را به شما می‌دهد که پرنده شما بیش از حد نمک دریافت نمی‌کند. به دنبال آجیل‌های طبیعی باشید. ار آجیل هایی استفاده کنید که برای مصرف انسانی تهیه شده  باشد زیرا آجیل‌های حیوانات کیفیت پایین‌تری داشته و در آن ها خطر کپک زدگی و وجود حشره در آجیل وجود دارد.  بهتر است آجیل‌ها را با پوسته به طوطی‌های بزرگتر داد، زیرا این امر فعالیت جستجوی غذا را در آن ها تشویق می‌کند اما باید به این مسئله توجه داشته باشیم که پوسته آنها با مواد شیمیایی آلوده نشده است. اگرچه  استفاده از آجیل در رژیم غذایی طوطی شما بی‌خطر است، اما دامپزشکان هشدار می‌دهد که  استفاده از آجیل در رژیم غذایی طوطی نیز مثل هر نوع غذا یا نوشیدنی رعایت اعتدال ضروری است. طوطی سانان  بسته به اندازه هر هفته فقط چند دانه آجیل باید مصرف کنند. اضافه وزن در یک طوطی خطرناک است. بیشتر طوطی‌ها به دلیل زندگی در قفس مانند همتایان وحشی خود نمی‌توانند کالری بسوزانند و در نتیجه نیازی به مصرف زیاد غذا ندارند.

از چه آجیل هایی میتوان در رژیم غذایی طوطی استفاده کرد؟

طوطی در حال خوردن آجیل از دست این سوال یکی از رایج‌ترین سوالات مردم است. ما می‌دانیم که طوطی‌ها آجیل را دوست دارند، همچنین پاداش دادن به آن‌ها با آجیل برای انجام کار موردنظر وسوسه انگیز است اما مانند بسیاری از چیزهای خوب زندگی، یک نقطه ضعف هم وجود دارد و اگر بخواهیم سلامت طوطی‌ها حفظ شود، باید در مورد آجیل‌های خوشمزه مقدار زیادی اعتدال و احتیاط نمود. بیشتر کالری موجود در آجیل‌ها از چربی‌های مختلف تشکیل شده است و بدیهی است انواع مختلف آجیل‌ها حاوی سطوح مختلف چربی هستند. جدول زیر چربی کل را به گرم در اونس از هر آجیل که میتواند در رژیم غذایی پرندگان جای داد را نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که انواع میوه‌ها، آجیل خام، آجیل تفت داده نشده، بلانچ و بدون نمک، تنها نوعی که باید به طوطی‌ها داده شود، نیستند بلکه باید رژیم غذایی شامل انواع چربی‌ها مانند چربی های اشباع شده، تک اشباع نشده و پلی اشباع نشده باشد.

                      نوع آجیل       چربی کل (گرم) در هر اونس

گردو               18.5

فندق             17.2

بادام              14.0

اسپند            20.4

برزیلی            18.8

بادام هندی       12.4

ماکادامیا          21.5

پسته             12.9

همانطور که می‌بینید، آجیلی که بیشترین نسبت چربی را دارد، ماکادامیا است و کمترین چربی آن بادام هندی و پسته است. یکی از موارد مهم برای صاحبان طوطی، خطر چاقی و مشکلات جدی مرتبط با سلامت پرندگانشان است که به ویژه در صورت داشتن پرنده‌ای با اضافه وزن، باید توجه بیشتری داشته باشند. سایر جنبه‌های تغذیه‌ای که باید در مورد مغزها در نظر گرفته شود: شامل محتوای پروتئین، کربوهیدرات‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم است. از میان آجیل‌های ذکر شده در قسمت بالا، مغزی که بیشترین میزان منیزیم را داشته باشد، مغز برزیل است. پسته بالاترین سطح پتاسیم را دارد در حالی که بادام غنی‌ترین کلسیم و فیبر غذایی است. همچنین بادام غنی‌ترین پروتئین دارترین مغز است که از این نظر کمی جلوتر از پسته است. Macadamia ) بالاترین مغز چربی) کمترین میزان پروتئین را در بین تمام مغزهای ذکر شده دارد. عناصر معدنی کمیاب روی و مس به مقدار کمی در تمام مغزها یافت می‌شوند که در این زمینه بادام هندی دارای بالاترین سطح است. این لیست آجیل، شامل تمام مواردی است که برای طوطی ها بی‌خطر است.
 بادام‌ها تصویر بیشترین مقدار پروتئین، کلسیم و فیبر غذایی می توان جوانه زد جوانه زدن: به مدت 8-12 ساعت خیس بخورد، در 12 ساعت جوانه می‌زند
آجیل برزیلی بیشترین میزان منیزیم
بادام هندی می توان آن را خشک یا خیس کرد (به مدت 5/۲ ساعت خیس کنید) کمترین نسبت چربی‌ها  بیشترین مقدار مواد معدنی کمیاب روی و مس
فندوق سرشار از پروتئین است سرشار از مواد مغذی مانند منگنز، مس منیزیم ، ویتامین E
آجیل ماکادمیا بیشترین نسبت چربی و کمترین نسبت پروتئین استفاده از پوست شده آن توصیه می‌شود، زیرا پوسته‌های ماکادمیاها حاوی مواد سمی هستند.
آجیل اسپند می توان آن را خشک یا خیس کرد (به مدت 4-6 ساعت خیس کنید)
آجیل کاج  آجیل کاج با پوسته
آجیل‌ کاج  آجیل‌های کاج بدون پوسته
پسته کمترین نسبت چربی‌ها  در یخچال نگهداری کنید یا در یک کابینت خشک و خنک نگهداری شود. پسته اگر در شرایط گرم و مرطوب نگهداری شود، خراب می‌شود
گردو می‌توان آن را خشک یا خیس کرد (به مدت 4 ساعت خیس کنید) توصیه می‌شود پوسته گردو شکسته شود و از نظر کپک زدن بررسی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه