شایع‌ ترین بیماری های خرگوش

 

قبل از شناختن شایع‌ ترین بیماری های خرگوش بهتر است بدانید خرگوش هایی که از رژیم غذایی مناسبی استفاده می‌کنند و در یک ‏محیط سالم نگهداری می‌شوند می‌توانند ۱۰ تا ۱۲ سال عمر کنند. شایع‌ ترین بیماری های خرگوش شامل: دندان‌های بزگ، وجود گلوله ‏های مو در دستگاه گوارش، تومورهای رحم، میسکوماتوز می‌باشد پس یکی از راه هایی که می‌توانید به خوبی از خرگوش خود ‏محافظت کنید شناخت شایع‌ ترین بیماری های خرگوش است‎.‎

بیماری دندان های بزرگ خرگوش

۱- دندان های بزرگ یکی از شایع ترین بیماری های خرگوش

اولین و شایع‌ ترین بیماری های خرگوش بزرگ شدن دندان های خرگوش است. در طول زندگی خرگوش دندان هایش به طور مداوم در حال رشد هستند و اگر خرگوش کمبود فیبر در رژیم غذایی خود داشته باشد دندان های پشتی (دندان‌های مولر) آن‌ به صورت خوشه های تیز رشد می‌کند که به گونه ها و زبانشان آسیب می‌رساند و این درد دندان سبب عدم تمایل و یا ناتوانی در خوردن غذا می‌شود.

دندان‌های جلویی خرگوش در موارد شدید کمبود فیبر می‌توانند به صورت حلقه ای رشد کنند به طوری که خرگوش ها نمی توانند دهان خود را ببندند و یا به طور کامل غذا بخورند و این نخوردن غذا علت از کار افتادن دستگاه گوارش می‌شود که یکی از شایع‌ ترین بیماری های خرگوش است.

پیشگیری:

رژیم غذایی خرگوش80-90٪ آن باید شامل فیبر به شکل یونجه باشد و بقیه رژیم غذایی باید از سبزیجات برگ دار، گلوله ها و سایر خوراکی ها استفاده شوند.

درمان:

بیهوشی عمومی و کوتاه کردن دندان ها تنها درمانی است که می تواند دندان های بزرگ شده را درمان کند.

 

۲- پاستورلا مولتوسيدا در خرگوش Pasteurella multocida

یکی دیگر از شایع‌ ترین بیماری های خرگوش پاستورلا هست که این بیماری به عنوان بیماری تنفسی در خرگوش ها شناخته می شود و انتقال این بیماری عمدتاً از طریق تماس مستقیم با ترشحات بینی از خرگوش‌های آلوده صورت می‌گیرد حتی این باکتری می‌تواند روزها در ترشحات مرطوب یا آب زنده بماند. پاستورلا در وهله اول از طریق جراحات به مجاری تنفسی وارد می شود و پس از ایجاد عفونت ممکن است بر روی چشم ها (ترشح ، قرمزی ، چشمی) و یا بینی (عطسه، ترشح) تأثیر بگذارد، پاستورلا در سایر مناطق بدن خرگوش از جمله: گوش‌ها (منجر به کج شدن سر)، آبسه ها (به صورت توده‌هایی در بدن دیده می شود) و رحم دیده می‌شود.

 پیشگیری :

 خرگوش های جدید باید در ماه اول دور از حیوانات خانگی نگهداری شوند و دور کردن شرایط استرس زا مانند: معرفی حیوان خانگی جدید، رژیم غذایی جدید یا ازدحام بیش از حد روش های خوبی برای جلوگیری از ورود بیماری یا بازگشت مجدد علائم است.

درمان :

درمان پاستورلا مولتوسيدا در خرگوش شامل یک دوره طولانی مصرف آنتی بیوتیک است و در صورت تشکیل آبسه شاید نیاز به جراحی باشد.

انسداد روده خرگوش توسط مو های بلعیده شده

۳- گلوله های مو (Trichobezoars)

یکی از شایع‌ ترین بیماری های خرگوش گلوله های مو در معده خرگوش می‌باشد؛ زیرا خرگوش ها تقریباً به طور مداوم در حال تمیز کردن خود هستند بنابراین معده آن‌ها اغلب حاوی مو است. معمولاً از دستگاه گوارش این موها رد شده و از طریق مدفوع حیوان خارج می شوند، در صورتی که این موها ایجاد تجمع در معده و ایجاد انسداد در روده کنند به مشكل تبدیل می شوند. اگر این تجمع اتفاق بیافتد خرگوش اشتهای خود را از دست می دهد، وزن کم می کند و در عرض 3 تا 4 هفته می‌میرد. تشخیص انسداد روده قبل از مرگ خرگوش می‌تواند دشوار باشد وگلوله های مو به ندرت در تصاویر اشعه ایکس قابل مشاهده است.

پیشگیری:

جویدن مو معمولاً ناشی از رژیم کم فیبر است و با افزایش فیبر در رژیم غذایی یا تغذیه یونجه بهمراه گلوله اصلاح می شود. افزودن اکسید منیزیم به رژیم غذایی با میزان 0.25٪ نیز ممکن است مفید باشد و در بعضی موارد جویدن مو نتیجه بی حوصلگی خرگوش است پس تهیه اسباب بازی ها و وسایلی که باعث فعالیت خرگوش شود می‌تواند این رفتار غیر عادی را متوقف کند.

درمان:

گلوله های مو موجود در روده خرگوش که باعث انسداد روده شده را می‌توان با دادن مایعات و مسکن ها درمان کرد. مکمل های پروبیوتیک ممکن است برای برقراری تعادل طبیعی میکروارگانیسم ها در سیستم هضم حیوانات توسط دامپزشک توصیه شود. گاهی اوقات اگر بیماری خیلی پیشرفت کرد باشد جراحی تنها روش درمان است.

عواقب عقیم سازی خرگوش ماده

۴- میکسوماتوز

میکسوماتوز نوعی بیماری ویروسی است که جزء شایع‌ ترین بیماری های خرگوش بوده که دیگر از توسط حشرات (عمدتاْ کک و پشه) یا تماس مستقیم با خرگوش‌های مبتلا منتشر می‌شود. علائم بالینی معمول شامل تب، تورم لب‌ها، پلک‌ها، گوش‌ها و دستگاه تناسلی است. چشم ها اغلب با ترشحات مخاطی متورم می‌شوند.

پیشگیری:

برای جلوگیری یکی دیگر از شایع‌ ترین بیماری های خرگوش که میکسوماتوز نام دارد باید خرگوش‌های وحشی را از خرگوش‌های خانگی دور نگه دارید تا از  انتقال کک‌ها جلوگیری کنید. خرگوش خود را داخل منزل نگه دارید به ویژه صبح زود و عصر که حشرات بیشتر فعال هستند و برای کنترل کک بر روی خرگوش از اسپری های ضد کک استفاده کنید ولی بهترین راه برای پیشگیری از شایع‌ ترین بیماری های خرگوش کنترل است.

درمان:

برای بیماری میکسوماتوز هیچ درمانی وجود ندارد و این بیماری تقریباً همیشه کشنده است.

 

۵- تومورهای رحمی

مورد دیگر از شایع ترین بیماری های خرگوش تومورهای رحمی است. تومور در خرگوش آدنوکارسینومای رحم (تومور بدخیم در رحم) می‌باشد و احتمال ابتلا به این سرطان مربوط به نژاد است. این بیماری ممکن است به صورت تومورهای رحمی متعدد باشد که اغلب به کبد، ریه ها و سایر اندام ها انتقال می یابد. این سرطان دلیل اصلی عقیم سازی (از بین بردن تخمدان ها و رحم) هر خرگوش ماده هست.

علائم:

کل خرگوش های ماده می توانند به سرطانی به نام آدنوکارسینومای رحم مبتلا شوند و برخی از علائم بالینی شایع شامل: ترشحات واژن آغشته به خون، رفتار تهاجمی، کیست غده پستانی و بی حالی است.

درمان:

با نظارت دقیق بر پیشرفت سرطان باید تومور از طرق جراحی برداشته شود.

 

 

لوازم جانبی جوندگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه