روش ها و راهکار های دستی کردن قناری

قناری‌ها عمدتا پرندگان پر جنب‌ و جوش و باهوشی هستند که به آواز خواندن و همراهی صاحبان خود معروف هستند. بسیاری از صاحبان قناری،دوست دارند قناری روی دست و شانه آن‌ها بنشیند و یا در اتاق خود پرواز کنند که به این کار اصطلاحا دستی کردن قناری میگویند. به عبارت دیگر به دنبال دستی کردن قناری خود هستند. مهم‌ترین عامل موفقیت شما در این راه، صبر شما می‌باشد و همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که آموزش قناری جوان‌تر به مراتب آسان‌تر از قناری‌های مسن است ولی با صبر کافی از جانب شما، به راحتی همه قناری‌ها را دستی کنید. به همین منظور سعی داریم در این مقاله شما را با انواع روش‌های دستی کردن قناری آشنا کنیم.

 

روش‌های دستی کردن قناری

عادت کردن به محیط آموزش

بگذارید قناری شما به محیط اطراف، عادت کند. به همین منظور سعی کنید برای دستی کردن قناری، یک مکان و یک قفس پرنده را در مدت زمان مشخص انتخاب کنید و به آموزش پرنده بپردازید. قناری‌ها از شکارشدن بسیار هراسان و عصبانی می‌شوند به همین دلیل صبور باشید و اجازه دهید قناری با محیط، آشنا شود. و از انجام حرکت‌های ناگهانی و صداهای بلند پرهیز کنید. به همین منظور در چند روز اول، سعی کنید هنگام ورود به اتاق، آرام سوت بزنید و این کار را تکرار کنید تا پرنده به صدای شما عادت کند و آن را نشانه حضور شما تلقی کند.

دستی کردن قفس با انتخاب ارتفاع مناسب قفس

قناری‌ها از آن دسته پرندگانی هستند که اگر سر خود را زیاد به حرکت در آورند دچار استرس می‌شوند. به همین دلیل سعی کنید ارتفاع قفس به گونه‌ای باشد که سطح چشم شما و پرنده در یک سطح قرار گیرد. شب‌ها روی قفس پرنده یک پارچه بندازید تا بفهمد وقت خواب فرارسیده است و صبح‌ها پارچه را بردارید تا بفهمد زمان فعالیت و کار است.

دستی کردن قناری از طریق قرار دادن قفس در ارتفاع مناسب

دستی کردن قناری از طریق صحبت کردن با پرنده

روزانه به مدت 10 الی 15 دقیقه با طوطی خود صحبت کنید این کار به شما کمک می‌کند تا در طی یک دوره زمانی با شما آشنا شود و رابطه خوبی با شما برقرار کند. به همین منظور نزدیک قفس قناری بشینید و برای او سوت بزنید و با لحنی آرام با او صحبت کنید تا صدای شما را به عنوان یک دوست تشخیص دهد. همانطور که قبلا هم گفتیم، استرس می‌تواند عامل مرگ قناری شود. بنابراین تا می‌توانید یک محیط آرام برای پرنده خود ایجاد کنید.

بخش دوم: استفاده از قفس برای دستی کردن قناری

دستی کردن قناری با استفاده از اسباب‌بازی پرنده

سعی کنید از اسباب‌بازی پرنده استفاده کنید ولی به این نکته توجه کنید که فضای مورد نیاز پرنده را نگیرید، زیرا پرنده نیاز دارد آزادانه در قفس خود حرکت کند. برای اینکه برای پرنده جذابیت ایجاد کنید، تنوع در اسباب بازی ایجاد کنید و ببینیند کدام یک از اسباب بازی‌ها بیشتر مورد علاقه پرنده است. همچنین می‌توانید از یک ظرف کم عمق برای حمام پرنده استفاده کنید و بعد از چند بار حمام، آب درون آن را تعویض کنید.

دستی کردن قناری با غذا دادن

شاید در ابتدا برای شما تعجب‌آور باشد که اگر با دست به قناری غذا بدهید، چه تاثیری در روابط شما دارد؟ ولی این کار برای کسانی که دوست دارند پرنده بر روی دستان آن‌ها بنشیند بسیار تاثیر گذار است. این کار را پس از چند روز آشنایی با پرنده انجام دهید تا پرنده به دستان شما عادت کند. سعی کنید از دستورات زیر برای دادن غذا استفاده کنید.

  • سبزیجات و میوه‌ها را خرد کنید و در بین انگشت دستتان قرار دهید، زیرا علاوه بر خواص درمانی فراوانی که دارند، برای آشنایی شما و پرنده هم مفید واقع میشوند.
  • اگر در هنگام وارد کردن دست خود در قفس پرنده، علائم استرسی در پرنده مشاهده کردید، سریعا دست خود را از قفس بیرون بیاورید و پس از اینکه پرنده آرام شد دوباره این کار را انجام دهید. هرچه‌قدر هم لازم است این کار را انجام دهید و مجدد می‌گوییم، صبر کلید موفقیت شما در دستی کردن قناری است.

دستی کردن قناری داخل قفس از طریق غذا دادن با دست

نشانه این که پرنده به حضور شما عادت کرده باشد این است که سر و گردن خود را در هنگام مشاهده شما خم می‌کند یا بعضی از قناری‌ها هستند که پای خود را بر روی انگشت خود می‌گذارند و از این طریق به شما ابراز ارادت می‌کنند.

اگر پرنده به دست شما نوک بزند، این می‌تواند نشانه یک شروع خوب باشد، که پرنده آمادگی این را دارد که با شما رابطه دوستی برقرار کند. ولی اگر نوک زدن به گونه‌ای باشد که موجب زخم شدن دستتان شود، دست خود را از قفس بیرون بیاورید و دوباره این کار را انجام دهید.

 خارج کردن قناری از قفس

ممکن است پس از گذشت 5 یا 6 هفته پرنده به طور کامل با شما خو گرفته باشد و حالا وقت آن رسیده است که پرنده را از قفس بیرون بیاورید زیرا آموزش قناری هنگامی که از قفس خارج است، راحت‌تر است. و دیگر او احساس خطر نمی‌کند. نحوه خارج کردن قناری بدین صورت است که، ابتدا قناری را در کف دست خود قرار دهید و سپس دوانگشت خود را به دور گردن پرنده قرار دهید فقط نکات ایمنی را رعایت کنید و به قناری فشار نیاورید زیرا ممکن است قناری دچار خفگی شود.

نحوه خارج کردن قناری از قفس

برای اینکه پرنده را به نشستن روی دستتان ترغیب کنید از غذاهای تشویقی استفاده کنید و پس از گذشت چند وقت که پرنده به این کار عادت کرد، کم‌کم غذاهای تشویقی را از قناری دور کنید. برای اینکه قناری پس از بازی با شما به قفس خود بازگردد، هیچ اجباری به خرج ندهید و اجازه دهید تا خود پرنده به قفس بازگردد، زیرا اجبار شما ممکن است تمامی آموزش‌هایی که به قناری دادید را از بین ببرد به همین دلیل از میوه و غذای تشویقی در قفس پرنده استفاده کنید تا با میل خود وارد قفس شود.

در این مقاله سعی کردیم شما را با روش های اصولی دستی کردن قناری آشنا کردیم. امیدواریم با استفاده از نکات بالا و صبر شما بتوانید به راحتی قناری خود را آموزش دهید. برای مشاهده سایر مطالب آموزشی برای کلیه حیوانات خانگی به خصوص پرندگان، به فروشگاه اینترنتی میگ میگ پت مراجعه کنید تا ضمن مشاوره، کلیه محصولات جانبی پرندگان را با بهترین کیفیت و کمترین قیمت خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه