diyabet cat 1

انواع مختلف دیابت گربه وجود دارد. نوع یک دیابت در سگ‌ها بیشتر رایج است و در گربه ها بسیار نادر و نوع دیابتی که در گربه‌ها بیشتر هست (دیابت نوع II  ) نام دارد که به آن دیابت ملیتوس (DM) یا دیابت شیرین گفته می شود. اگر گربه شما دیابت دارد دامپزشک راهنمایی می‌کند که نوع دیابت گربه شما چیست و چگونه درمان می‌شود.

دیابت گربه چیست

دیابت شیرین گربه (DM)  چیست؟

دیابت شیرین یا دیابت نوع II   بیماری است که گربه شما در استفاده از قند به عنوان منبع انرژی مشکل دارد و نحوه استفاده از انرژی عضلات آن‌ها را تغییر می دهد و در صورت عدم درمان دیابت می تواند منجر به تغییر وزن و بیماری بیشتر ‌شود.

به طور معمول بعد از اینکه گربه شما غذا خورد سیستم گوارش باید مواد غذایی را به انواع مختلفی که از آن ساخته شده تجزیه کند؛ یکی از این اجزا قند است (در اصطلاح دیگر گلوکز نام دارد) بعد از خوردن غذا و استخراج گلوکز از آن بدن گربه شما باید گلوکز را جذب کند. از سیستم گوارشی آنها به جریان خون منتقل می شود، سپس گلوکز به اندام‌های مختلف بدن گربه شما می‌رسد به عنوان مثال قلب و سایر عضلات و به عنوان انرژی به کار می رود.

قبل از اینکه بدن گربه شما بتواند از گلوکز به عنوان سوخت استفاده کند به انسولین، هورمونی که توسط لوزالمعده تولید می شود نیاز دارد. اگر به هر دلیلی لوزالمعده گربه شما انسولین کافی تولید نمی‌کند یا نمی‌تواند از انسولین به درستی استفاده کند آن گلوکز از خون گربه شما به اندام های بدن منتقل نمی‌شود.

وقتی این اتفاق می افتد گلوکز ثابت می ماند، بنابراین مقدار زیادی قند در خون گربه شما وجود دارد که ما آن را به عنوان دیابت در گربه ها شناخته می‌شوند. هنگامی که گربه شما به دیابت مبتلا است، اعضای بدن او گلوکز کافی برای استفاده به عنوان انرژی دریافت نمی کنند، بنابراین از چربی و پروتئین برای تأمین انرژی استفاده می‌کنند. به همین دلیل آن‌ها وزن و حتی توده عضلانی خود را از دست می دهند و وزن آن‌ها کاهش می‌یابد.

دیابت نوع I یا نوع II در گربه ها

  • نوع (I) وابسته به انسولین: بدن گربه دیگر نمی تواند انسولین کافی در بدن تولید یا آزاد کند این نوع دیابت گربه نسبتاً نادر است.
  • نوع (II) وابسته به انسولین نیست: با این شکل از دیابت، بدن گربه انسولین کافی تولید می‌کند، اما بافت‌ها یا اندام‌ها به انسولین واکنش مناسب نشان نمی‌دهند و به انسولین مقاوم هستند این نوع دیابت در گربه های نر که دارای اضافه وزن و سن بیش از 8 سال دارند و گربه‌هایی که رژیم غذایی پر کربوهیدرات دارند شایع است.

علائم دیابت گربه

کدام گربه ها بیشتر در معرض خطر دیابت هستند؟

گربه های مسن یا چاق بیشتر از گربه ها دیگر مستعد ابتلا به دیابت‌اند.

غذا و مکمل گربه

علائم و نشانه های دیابت گربه

از آنجا که بدن یک گربه‌ایی که دیابت دارد به جای استفاده از گلوکز، پروتئین و چربی را تجزیه می‌کند باعث می‌شود گربه هایی که اشتهای خوب یا حتی آن‌هایی که اشتهای زیادی ندارند وزن کم کنند. دیابت درمان نشده در گربه‌ها می‌تواند منجر به سایر عوارض و علائم سلامتی شود مانند:

  • افزایش ادرار
  • افزایش اشتها
  • بی حالی یا ضعف
  • کمبود آب بدن
  • تشنگی بیشتر
  • اسهال یا استفراغ
  • کاهش وزن، علی رغم خوردن بیش از حد معمول غذا
  • مو و پوست ظاهر خوبی نداشته باشند
  • صاف راه رفتن روی پشت پاهای عقب (از آسیب عصب)

اگر گربه شما مبتلا به دیابت باشد ادرارش قند بیشتری نسبت به حد معمول دارد که ممکن است باعث عفونت مجاری ادراری شود.

درمان دیابت گربه

درمان دیابت گربه

اگر بعد از آزمایشات لازم جهت تشخیص دیابت گربه مشخص شد مقدار زیادی گلوکز وجود دارد، دامپزشک سعی می‌کند سطح گلوکز خون گربه شما را ثابت نگه دارد، سپس مدیریت روزانه وضعیت با تزریق انسولین (که دامپزشک به شما آموزش می‌دهد تا در خانه انجام دهید) نیاز خواهد داشت.

دامپزشک همچنین توصیه می‌کند که در رژیم غذایی گربه خود تغییراتی ایجاد کنید تا مطمئن شود که آنها ترکیب مناسبی از پروتئین، کربوهیدرات و فیبر را دریافت می‌کنند این تغییرات می‌تواند کم کردن غذای مرطوب و افزایش آب روزانه باشد. در بعضی موارد دامپزشک ممکن است برای کمک به کنترل دیابت گربه شما یک رژیم غذای مخصوص با دارو تجویز کند.

مراجعه مرتب به دامپزشک سبب می‌شود که دیابت گربه شما کنترل، در صورت لزوم تغییر در رژیم غذایی، دریافت انسولین یا تغییر در میزان دریافتی سطح انسولین شود. اگر گربه شما مبتلا به دیابت است مراجعه منظم به دامپزشک برای انجام آزمایش قند خون ضروری است. اگرچه درمان دیابت گربه به زمان و تعهد شما احتیاج دارد، اما معمولاً در طولانی مدت با موفقیت قابل درمان است.

 

بیشتر بخوانید:

عوامل و علائم و درمان مسمومیت گربه

چگونه میزان کالری غذای گربه را محاسبه کنیم؟

دستورالعمل های دارو دادن به گربه

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه