حرف زدن با طوطی 1

شاید مهم‌ترین دلیلی که بعضی از افراد طوطی خریداری می‌کنند به خاطر حرف زدن طوطی است و دوست دارند طوطی با آموزش‌های شخصی، سخن بگوید. در بین طوطی‌ها نیز چنین حسی وجود دارد و تقلید صدای صاحبان خود را بسیار دوست دارند. سخن گفتن با طوطی ممکن است مدتی طول بکشد و مهم‌ترین پارامتر در این راه صبر شما می‌باشد سعی کنید در ابتدای کار از عبارات ساده استفاده کنید و با تشویق کردن طوطی، او را هم به سخن گفتن ترغیب کنید.ما قصد داریم در این مقاله شما را با روش‌های ساده و کاربردی برای حرف زدن با طوطی آشنا کنیم سعی کنید مراحل را به ترتیب انجام دهید تا به طور اصولی سخن گفتن را به طوطی آموزش دهید.

  بخش اول: آموزش حرف زدن طوطی

در این بخش شما را با انواع ترفندهای ساده و مهم برای آموزش حرف زدن طوطی آشنا می‌کنیم سعی کنید ابتدا این مراحل را به دقت مطالعه کنید و به مرور پیاده سازی کنید

     1-قرار دادن قفس طوطی در مرکز خانه

طوطی‌ها با شما و هرکس در خانه رفت و آمد داشته باشد ارتباط برقرار می‌کند به همین دلیل باید در جایی که رفت و آمد زیاد است قرار داشته باشند تا هم کلمات بیشتری یاد بگیرند و هم اجتماعی تر شوند. فقط توجه کنید قفس را درون آشپزخانه قرار ندهید زیرا دمای مناسبی ندارد و هم ممکن است گازهای سمی در هوا پخش شده باشد و این برای سلامتی  طوطی خطرناک است.

     2-نحوه حرف زدن با طوطی

مانند یک کودک 3 ساله با طوطی خود صحبت کنید به دلیل هوش زیاد و اجتماعی بودن طوطی‌ها هنگامی که قصد ندارید حرفی به طوطی بیاموزید سعی کنید از طوطی دور باشید حتی اگر هم به صورت آرام با خود سخن می‌گویید ممکن است طوطی یاد بگیرد و ممکن است بعدا برای شما ناخوشایند باشد.

    3-استفاده از کلمات متداول و ساده

در ابتدای کار از کلمات ساده استفاده کنید به عنوان مثال از سلام و خداحافظ، هنگامی که به خانه وارد و خارج می‌شوید استفاده کنید تا علاوه بر یادگیری سخن، زمان گفتن کلمات را هم درک کند.

 

حرف زدن طوطی

 

   4- تکرار کلمات

تا می‌توانید کلمات مورد نظر خود را تکرار کنید این کار برای طوطی شما بسیار اهمیت دارد زیرا هرچه بیشتر با طوطی در مورد کلمه خاص صحبت کنید، طوطی کلمه را با شما تکرار می‌کند برای مثال هنگام ورود به خانه مکرر سلام کنید تا طوطی یاد بگیرد هنگامی که شما وارد می‌شوید به شما سلام کند توجه کنید میزان لحن صدای شما در هر بار تکرار به یک صورت باشد تا طوطی به تن صدای شما عادت داشته باشد و با همان میزان، کلمات شما را تکرار کند

 

تکرار کلمات

 

   5- استفاده از جملات تشویقی

طوطی‌ها مانند سایر حیوانات خانگی علاقه زیادی به تشویق شدن دارند بنابراین سعی کنید هنگام آموزش دادن با لحنی شاد و دل‌گرم کننده با طوطی سخن بگویید مثلا از عباراتی مانند پرنده خوب یا پسر خوب استفاده کنید تا به طوطی دل‌گرمی بدهید و او را برای آموزش کلمات بیشتر آماده کنید و در آخر اینکه ابتدا روی چند کلمه تاکید داشته باشید و سپس به سراغ کلمات دیگر بروید.

   بخش دوم: رفتار درمانی به منظور حرف زدن طوطی

همانطور که قبلا گفتیم، مهم‌ترین قدم برای آموزش حرف زدن به طوطی، صبر شما می‌باشد به همین منظور سعی کنید اگر مراحل بالا را انجام دادید ولی هنوز بازخوردی از طرف طوطی دریافت نکرده‌اید به رفتار درمانی طوطی پناه بیارید. لذا سعی کردیم در این بخش مهم‌ترین نکات رفتار درمانی را برای شما بیان کنیم.

  • قبل از اینکه چیزی به طوطی بدهید، چند مرتبه اسم آن را تکرار کنید و سپس به طوطی بدهید. مثلا اگر قرار است موزی به طوطی بدهید ابتدا چند مرتبه خود کلمه موز را تکرار کنید و سپس درون دهان طوطی قرار بدهید.
  • منتظر دریافت پاسخی از طرف طوطی باشید به عنوان نمونه اگر قرار است به طوطی موز بدهید پس از تکرار کلمه موز، منتظر باشید تا طوطی به خود موز نگاه کند و واکنش نشان دهد تا در دفعات دیگر، هنگامی که طوطی موز را دید، آن را صدا بزند

رفتار درمانی طوطی

 

  • اگر پس از تکرار یک کلمه طوطی به شما نگاه می‌کند، به طوطی فرصت بدهید تا کلمه را برای خود تکرار کند و هرگز با طوطی برخورد نکنید
  • به جای اینکه کلمات متعدد به طوطی آموزش دهید روی تلفظ صحیح کلمات کار کنید که این کار زمان می‌خواهد و باید در این امر صبور باشید.
  • تا می‌توانید از طرح‌های تشویقی استفاده کنید مثلا ابتدا خود کلمه را تکرار کنید و پس از تکرار طوطی به عنوان جایزه، غذا یا چیزی که موردعلاقه طوطی است را به او بدهید.
  • برای آموزش عبارات بزرگ‌تر، از عبارات وزن دار استفاده کنید و سعی کنید کلمات مانند آهنگ شوند و در دفعه‌های بعدی همین لحن آهنگ را حفظ کنید.
  • کلمات جدید را به مرور و با یک فاصله زمانی منظم به طوطی یاد بدهید تا در آموزش طوطی به مشکل نخورید چون اگر کلمات را بدون وقفه یاد دهید خود طوطی به مشکل می‌خورد و ممکن است به طور کلی هرچه را آموخته باشد را فراموش کند.

اهنگ داشتن کلمات

 

در این مقاله سعی کردیم تا جایی که اطلاع داشتیم، شما را با انواع روش‌های آموزش حرف زدن به طوطی آشنا کنیم تا بتوانید با طوطی خود به عنوان یکی از اعضای خانواده تعامل داشته باشید برای خرید و مشاوره محصولات حیوانات خانگی به خصوص لوازم جانبی پرندگان به فروشگاه اینترنتی ما سر بزنید و از خدمات بی‌نظیری که برای شما عزیزان در نظر گرفته‌ایم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه