همسترها 1

حیوانات خانگی مانند انسان‌ها، تا به اصطلاح پا به سن می‌گذارند، انواع بیماری‌ها به سراغ آن‌ها می‌آید. همسترها هم از این قائله مستثنی نیستند به خصوص اینکه عمر کوتاهی دارند و عموما بعد از یک سالگی به بیماری‌های رایج دچار می‌شوند. شایع‌ترین بیماری‌ همستر مربوط به اندام‌های قلبی، کلیه و پوست میباشد. آمیلوئیدوز که به تجمع پروتئین در اندام داخلی و ترومبوز قلبی که به لخته شدن خون در قلب معروف هستند، رایج‌ترین بیماری در همسترها هستند. به همین منظور قصد داریم شما را با علائم این بیماری آشنا کنیم تا پس از مشاهده آن‌ها به یک دامپزشک متخصص مراجعه کنید.

علائم آمیلوئیدوز

1- همسترهایی که از بیماری آمیلوئیدوز رنج می‌برند، در اندام‌های داخلی خود دچار تورم می‌شوند، به خصوص در ناحیه شکم آن‌ها، این تورم بیشتر مشاهده می‌گردد. البته ممکن است همستر به علت گوناگون دچار تورم در ناحیه شکم شود ولی اگر همستر بیش از یک سال داشته باشد و تورم پس از چند روز باقی مانده باشد، احتمال مبتلاء شدن همستر به این بیماری قوت می‌گیرد. این بیماری شروع به تولید و رسوب پروتئین در کبد و کلیه می‌شود و اگر به بیماری رسیدگی نکنید، منجر به مرگ همستر می‌شود.

بیماری همستر

 

2- به دنبال نارسایی‌های کلیه و کبد در همستر باشید، زیرا عملکرد آنها پس از متورم شدن، متوقف می‌شود. علائم این نارسایی را در بی‌اختیاری ادرار، ادرار بیش از حد و یا کم آبی بدن می‌توانید مشاهده کنید که در صورت ادامه این بیماری، ممکن است به طور کلی آب‌خوردن و ادرار کردن را فراموش کند.

3- ممکن است همستر پس از ابتلاء به این بیماری، کاهش شدیدی در میل به خوردن غذا داشته باشند. و اگر به طور کامل غذا نخورد، حتما به یک دامپزشک مراجعه کنید.

4- خز و پوست همستر را بررسی کنید. اگر علائمی مانند، ریزش شدید مو و زبر شدن پوست را مشاهده کردید، می‌تواند نشانه مریضی همستر باشد.

علائم بیماری داخلی همستر

  • بسیاری از بیماری‌های داخلی، به علت علائم مشابهی که دارند، تشخیص آن‌ها سخت می‌شود و همین امر داشتن یک دامپزشک برای تشخیص بیماری را ضروری می‌کند. اگر هرگونه علائم بیماری، بیش از یک هفته در همستر وجود داشته باشد، حتما به دامپزشک مراجعه کنید.
  • ترومبوز قلبی هم یکی از بیماری رایج در همسترها می‌باشد. این بیماری ناشی از لخته شدن خون در جریان خون همستر می‌باشد و در نهایت به قلب همستر می‌رسد و معمولا در قسمت چپ قلب همستر این لختگی رخ می‌دهد. بی‌حالی یکی از علائم شایع این بیماری است.
  • ترشحات خونی، نشان دهنده رشد تومور داخلی است که از بیماری‌های شایع و غیرمعمول است به این دلیل می‌گوییم غیر معمول چون تشخیص این بیماری به دلیل کوچک بودن همستر دشوار است.در بین همسترهای مسن، تومورهای رحم شایع است.

بیماری داخلی همستر

علائم بیماری خارجی همستر

علاوه بر نشانه‌هایی که ذکر کردیم، نشانه‌های دیگری هم هستند که نشانه مریضی همستر هستند، که در این قسمت قصد داریم شما را با آن‌ها آشنا کنیم.

1-ورم مفاصل یکی از بیماری‌های است که همسترها از یک سالگی به آن‌ها دچار می‌شوند. نشانه این بیماری، آهستگی در حرکات است. یکی دیگر از بیماری‌های مفاصل، آرتروز است. در صورت مبتلاء شدن همستر به آرتروز اسباب‌بازی های مربوط به کوهنوردی را از قفس همستر خارج کنید و از پیاده‌روی با همستر در مسیرهای کوهستانی پرهیز کنید.

2-به بررسی دندان و دهان همستر بپردازید، با مسن‌تر شدن همستر و به دلیل ساییدگی دندان، مشکلات دهان و دندان در این دوره زمانی بسیار شایع است که ممکن است است به شل شدن و یا افتادن دندان منجر شود. بعضی مواقع ممکن است، رشد بیش از حد دندان، هنگام خوردن غذا برای همستر مشکل آفرین باشد. در صورت مشاهده چنین چیزی، به دامپزشک مراجعه کنید تا مقدار اضافی دندان را برش دهد.

3-به دنبال یک پوشش شیری در چشمان همستر خود باشید، که نشانه آب مروارید است. این بیماری که اغلب در پیری به سراغ حیوانات می‌آید، در نهایت منجر به کوری چشم می‌شود. به همین منظور پس از مشاهده این علائم سریعا به یک دامپزشک مراجعه کنید.

اب مروارید چشم

 

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع بیماری‌های رایج همستر آشنا کنیم. به همین منظور سعی کنید پس از مشاهده غیرمعمولی هر کدام از نشانه‌ها به یک دامپزشک متخصص مراجعه کنید و به درمان بیماری بپردازید. درمان همستر از این حیث اهمیت دارد که طول عمر این حیوانات جذاب و بازیگوش معمولا کم است. در طی درمان بیماری سعی کنید از مکمل‌های همستر و غذای مناسب استفاده کنید تا به درمان شما کمک کند

2 دیدگاه برای “بیماری‌های شایع در همسترها”

  1. با سلام خوکچه هندی دارم حدودا سه سال نیم شده میخواستم بدنم یه چشمش آب مروارید اورده این درمان داره؟اگه داره به شکل جراحی انجام میشه یا دارو؟

    • سلام حمید جان حتما جراحی نیازه برای رفع آب مروارید و اگر اصفهان هستید بفرمایید تا یک جراح خوب به شما معرفی کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه