بهترین غذای سگ پیر

هر سگ نیازهای غذایی مختلفی دارد و سگ های سالخورده نیز از این قاعده مستثنی نیستند. نیازهای اساسی تغذیه ای سگ شما با افزایش سن تغییر نمی کند؛ اما ممکن است بدن او تغییر کند. استفاده از یک رژیم غذایی مخصوص می تواند به او کمک کند تا وزن بدن خود را با استخوان ها و مفاصل قوی حفظ کند تا بتواند در سال های پیری خود نهایت لذت را ببرد.

اغلب صاحبان حیوان خانگی با سؤالات زیادی روبرو می‌شوند: آیا استفاده از غذای مخصوص سگ مسن لازم است؟ بهترین غذای سگ پیر در بازار کدام است؟ اگر سگ من پیر شود و از خوردن غذا امتناع ورزد چه کنم؟

در این مطلب آنچه شما باید در مورد انتخاب بهترین غذای سگ پیر بدانید آورده شده است.

تشخیص سن سگ مسن

در چه سنی سگ پیر یا سالمندی محسوب می شود؟

فرد متزگر، دیپلمات ABVP می گوید: تشخیص سن سگ پیر واقعاً به نژاد و وزن بدن بستگی دارد فقط بدانید نژادهای بزرگ و غول پیکر سریعتر از سگ های کوچکتر پیر می شوند.

متزگر که صاحب بیمارستان حیوانات متزگر در کالج ایالتی پنسیلوانیا است و استاد کمکی در دانشگاه ایالتی پن است به وب ام دی می گوید که سگ های دارای اضافه وزن سریعتر از سگ های لاغر پیر می شوند.

به طور کلی سگ‌های کوچک حدود 15 تا 20 سال و سگ‌های بزرگتر حدود 12 تا 15 سال زندگی می‌کنند. سگ‌های بالغ در حدود شش سالگی بزرگ در نظر گرفته می شوند و سگ‌های کوچکتر در حدود هشت سالگی پیر می شوند.


علائم پیری در سگ ها شامل موارد زیر است:

  • مشکلات بینایی
  • برآمدگی و سایر مشکلات پوستی
  • کاهش وزن یا افزایش وزن
  • بوی بد دهان، ریزش بیش از حد دندان یا سایر علائم دندانی

تفاوت بین “پیری” و “سالمندی” مهم است، منظور از سگ‌های سالمند سگ هایی هست که در اواخر عمر هستند بسیاری از آن‌ها برخی علائم پیری و شاید چند علائم شدیدتر داشته باشند مانند:

  • از دست دادن حافظه
  • تغییر رفتار (گیجی، تحریک پذیری یا سایر تغییرات شخصیتی)
  • نداشتن خواب طبیعی
  • از دست دادن توده عضلانی
  • افزایش ادرار (که می تواند نشان دهنده بیماری کلیه باشد) یا بی اختیاری ادرار.
  • آرتروز
  • اختلال در تحرک.

تغذیه سگ مسن

آیا سگ ‌های مسن نیازهای غذایی خاصی دارند؟

به طور کلی سگ‌ های مسن به رژیم های کم کالری برای جلوگیری از چاقی و رژیم های حاوی فیبر بالاتر جهت بهبود سلامت دستگاه گوارش نیاز دارند. مهمترین مورد برای یک سگ سالمند این است که انرژی آن‌ها کمتر شود البته همراه با سرعت متابولیسم پایین تر زیرا سگ های مسن بیشتر دچار اضافه وزن یا چاقی می شوند.

غذای سگ پیر شامل چه چیزهایی است؟

  • میوه و سبزیجات: همه سگ ها بخصوص آن‌هایی که یبوست دارند و در سن بالایی هستند باید مقدار کمی میوه و سبزیجات مصرف کنند. می‌توانید فیبر را به صورت سبوس گندم، لوبیای سبز تازه بخارپز یا لوبیای سبز کنسرو شده یا کدو تنبل کنسروی ساده به رژیم غذایی سگ خود اضافه کنید.
  • مواد مغذی: آنتی اکسیدان‌هایی مانند: ویتامین E و بتاکاروتن، اسیدهای چرب امگا 6 مثل گاما لینولنیک اسید (GLA) و فروکتولیگوساکاریدها (FOS) می توانند به تقویت سیستم ایمنی سگ مسن و پوست کمک کنند. بسیاری از این مواد مغذی در غذاهای با کیفیت هستندو بسیاری از مردم از مکمل های غذایی در کنار غذای سگ خود استفاده می‌کنند. سگ ها اغلب با افزایش سن دچار آرتروز می شوند، دامپزشکان پیشنهاد می کنند روزانه یک مکمل گلوکوزامین – کندرویتین به رژیم غذایی سگ اضافه شود.
  • سگ های مسن تمایل به فعالیت کمتری دارند در نتیجه برای جلوگیری از افزایش وزن ناسالم به کاهش کالری ‏دریافتی روزانه نیاز خواهند داشت.‎
  • پروتئین: پروتئین برای سگ پیر به اندازه‌ای مهمه که او را در حفظ توده عضلانی بدون چربی کمک کند. سگ های مسن در مقایسه با سگ های جوان حدود 50 درصد پروتئین بیشتری برای حفظ توده عضلانی نیاز دارند؛ اما رژیم های غذایی تهیه شده برای رژیم های نگهدارنده بزرگسالان غالباً پروتئین کافی برای تأمین این نیازها ندارند. دامپزشک ارنی وارد بنیانگذار انجمن پیشگیری از چاقی حیوانات خانگی می‌گوید: 28 تا 32 درصد پروتئین را به صورت ماده خشک برای سگ های مسن سالم توصیه می‌شود به ویژه در مواردی که به کاهش وزن سگ نیاز است.
  • اگر سگ پیر شما دچار فشار خون بالا، بیماری قلبی یا بیماری کلیوی شود دامپزشک ممکن است رژیم کم سدیم را ‏توصیه کند.
  • سگ های مسن ممکن است بیشتر در معرض کمبود آب بدن باشند شما می‌توانید با تعویض مواد غذایی کنسرو شده با غذایی که کیفیت عالی دارد به ‏هیدراتاسیون بدن سگتان کمک کنید که جویدن و هضم آن را راحت تر می‌کند.
  • در مورد نیازهای غذایی خاص با دامپزشک مشورت کنید. به عنوان مثال سگ هایی که بیماری کلیوی دارند باید رژیم های کم پروتئین مصرف کنند. دامپزشک می تواند یک غذای مناسب یا یک رژیم غذایی برای سگ مسن شما تجویز کند.
  • سگ‌های پیر با توجه به شرایطی که دارند نیاز غذایی را باید آماده کنید. اگر مشکل توده عضلانی داشته باشد رژیم غذایی با پروتئین بالا ‏بسیار حیاتی است و اگر به دلایلی لاغر باشد دامپزشک رژیم غذایی با چربی بیشتری توصیه می‌کند. ‏
  • بعضی از سگ‌های سالخورده ممکن است به فیبر کم یا زیادی احتیاج داشته باشند. فیبر به دو دسته تقسیم می‌شود محلول: که به ‏عنوان غذا برای تخمیر باکتری‌ها عمل می‌کند و نامحلول: مقدار زیادی به مدفوع اضافه می‌کند که باکتری‌ها نمی‌توانند تجزیه شوند. برای ‏آن دسته از سگهای سالخورده که با مشکل یبوست روبرو هستند رژیم غذایی با فیبر بیشتر به آنها کمک می کند تا به طور منظم دستگاه گوارش کار کند.
  • ‎ ‎تراکم کالری مناسب (کالری در هر فنجان) به نیاز یا کاهش وزن سگ شما بستگی دارد‎. ‎برخی از دستورالعمل های کلی‎:‎
  1. برای افزایش وزن: بیش از 450 کالری در هر فنجان یا یک رژیم غذایی با چربی بالاتر با بیش از 50 گرم چربی در هر 1000 کالری‎.‎
  2. برای کاهش وزن: کمتر از 350 کالری در هر فنجان یا رژیم غذایی مشخص شده از طرف دامپزشک.‏
  • MCTs ، DHA و آنتی اکسیدان ها در غذای سگ: سگ‌ها با افزایش سنشان تغییراتی در توانایی یادگیریشان اتفاق می‌افتد. چندین مطالعه نشان می دهد که تغذیه و مواد مغذی زیر ممکن است به کاهش برخی از اثرات این تغییرات کمک کند:
  1. تری گلیسیرید با زنجیره متوسط ​​یا MCT نوعی چربی و استفاده از روغن نارگیل یا روغن نخل.
  2. آنتی اکسیدان هایی مانند آنهایی که در برخی از سبزیجات وجود دارد مانند کاروتنوئیدها (بتاکاروتن یک نمونه است) و سایر عناصر گیاهی. یکی از مزایای رژیم غذایی تازه که حداقل در مقایسه با رژیم غذایی کنسرو حفظ می شود این است که آنتی اکسیدان هایی را ارائه می‌دهد که به دلیل پردازش و ذخیره سازی تخریب نشده اند.
  3. DHA ، یک اسید چرب امگا 3 که با غلظت زیاد در روغن ماهی و جلبک ظاهر می شود یا مانند MCTs، می توانید DHA را به عنوان مکمل رژیم غذایی سگ خود اضافه کنید. مقدار شروع مناسب 0.5 گرم DHA به ازای هر 1000 کالری است.

غذای مغذی برای سگ پیر

بهترین تغذیه برای نگهداری از سگ پیر چیست؟

بهترین  غذای سگ مسن وجود ندارد مهم این است که سگ خود را قبل از تغییر رژیم غذایی او را ارزیابی کنید زیرا هر سگ (به خصوص یک سگ پیر) به یک استراتژی تغذیه ای متفاوت نیاز دارد صرف این که سگ شما سالمند است به این معنی نیست که به غذای سالخوردگان احتیاج دارد.

همینطور به یاد داشته باشید تغذیه با کیفیت عالی در طول زندگی سگ شما ضروری است زیرا در سن بالا دستگاه گوارش سالم، سیستم ایمنی قوی، وزن متعادل، تحرک مفصلی و موارد دیگر ضامن سلامتی سگ پیر شما خواهد بود. اگر نگران نگه داشتن سگ خود در سال های سالمندی او هستید به دنبال رژیم غذایی با کیفیت بالا برای سگتان باشید.

بیشتر بخوانید:

نارسایی کلیه سگ: علائم،پیشگیری و درمان

کم خونی سگ ها: علت، علائم و درمان

رنگ طبیعی لثه های سگ چه رنگی است؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه