علت پرکنی پرنده و پیشگیری و درمان پرکنی پرنده

اغلب اولین چیزی که در مورد پرندگان می‌بینیم و متوجه می‌شویم پرهای آن‌ها است اما؛ در مورد این موجودات چیزی بیش از زیبایی و عظمت وجود دارد. حالت پرهای آن‌ها می‌تواند چیزهای زیادی در مورد سلامتیشان بگوید اگرچه؛ برخی از پرها در روند طبیعی شستشو  می‌ریزند، اما پرنده ای که مدام پرکنی دارد ممکن است برای شما سوال شود که چرا این کار را می‌کند؟

عواملی که در پر کنی پرنده نقش دارد

علت پرکنی پرنده

پرندگان به طور طبیعی پرکنی دارند تا درجه حرارت خود را تنظیم کنند همچنین برای محافظت و جذب جفت این کار را هم انجام می‌دهند. رفتار استاندارد پرکنی پرنده شامل: کندن چند پر برای نظافت یا آراستن است. پرکنی مخرب شامل پرنده ای است که تقریباً همزمان بخش های زیادی از پرهای خود را می کند و پرکنی پرنده وقتی به یک اختلال رفتاری جدی تبدیل می شود که پرنده نسبتاً بیش از حد این کار را انجام دهد و یا حتی خودزنی کند.

پرنده‌ایی که بدون علت پرکنی دارد می تواند به خود آسیب جسمی، از جمله؛ عفونت در زخم های باز وارد کند در حالی که به نظر می‌رسد برخی از پرندگان از جمله: کوکتل، کاکاتو، طوطی های خاکستری آفریقایی، ماکائو و کانور بیش از سایرین مستعد پرکنی هستند اما؛ همه پرندگان در معرض این رفتار قرار دارند. عوامل مختلفی می تواند در پرکنی پرنده نقش داشته باشد بنابراین با آگاهی از علت این کار می‌‌توانید از پرکنی پرنده خود جلوگیری کنید.

رفتار پرنده ایی که پرکنی می‌کند

عواملی که در پرکنی پرنده نقش دارد عبارتند از:

  1. سلامتی دلیل اساسی:علت مستقیم پرکنی پرنده استرس است. پرنده ای که احساس خوبی ندارد ممکن است شروع به کندن پرهای خود به عنوان نوعی مراقبت از خود یا تسکین دهنده خود کند یا به دلیل یک بیماری زمینه ای امکان دارد این کار را انجام دهد. اگر این رفتار را در پرنده خانگی خود مشاهده کردید به دامپزشک مراجعه کنید تا مواردی مانند عفونت (باکتریایی، ویروسی و انگلی)، آلرژی (به عنوان مثال گرده، کپک و غذاهای خاص)، کم کاری تیروئید و اضطراب را بررسی کند.
  2. فاکتورهای محیطی: گرما، رطوبت، قدرت طلبی، سر و صدا و استرس می تواند باعث پرکنی پرنده شود، همچنین دسترسی بیش از حد یا کم به نور طبیعی خورشید.
  3. عوامل سبک زندگی:بعضی از پرندگان به دلیل شرایط زندگی مانند بی حوصلگی، کمبود ورزش یا فعالیت، انزوا یا کمبود وقت بازی خودش به پرکنی پرنده مشغول می‌شوند.
  4. رژیم غذایی: سوء تغذیه هم می‌تواند منجر به پرکنی پرنده شود. یکی از رایج ترین دلایل پرکنی پرنده رژیم غذایی است که تأثیرات چشمگیری بر سلامتی او دارد. ‎
  5. درد: هنگامی که پرندگان احساس درد دارند اغلب با پرکنی یا جویدن ناحیه ای که درد را احساس کرده به ‏صورت نادرست با آن مقابله می کنند. ‎این درد می تواند نتیجه تقریباً هر چیزی باشد از بیماری گرفته تا آسیب ‏دیدن قسمتی از بدن باشد.
  6. رفتاری: بی حوصلگی، تنهایی یا کم توجهی اغلب منجر به پرکنی پرنده می شود. ‎اگر پرنده شما به تنهایی در قفس خود ‏زندگی کند به احتمال زیاد این امر می تواند یک دلیل باشد‎.‎
  7. آلرژی: ‎درست مثل انسان‌ها، برخی پرندگان هم از آلرژی رنج می‌برند که منجر به خشکی پوست و کنده شدن پرها می‏‌شود. ‎بعضی از غذاهایی که پرندگان اغلب به آن‌ها حساسیت دارند گندم ، ذرت و برنج است.
  8. سموم: ‎محیط خانه انبوهی از مواد خارجی بوده که احتمال دارد پرنده شما در طبیعت در معرض آن قرار ‏نگیرد مانند؛ ‎جویدن مواد مختلف که منجر به مسمومیت با فلزات سنگین می شود و همچنین پرنده شما می تواند از پختن ‏بخارات و دود سیگار هم مسموم شود.

بیشتر بخوانید:

10 خوراکی که باعث مسمومیت غذایی پرنده میشود

پیشگیری از پرکنی پرندگان:

پرکنی پرنده اگر به موقع درمان نشود می تواند به یک عادت تبدیل شود معمولاً بیش از یک دلیل اساسی برای پرکنی پرنده وجود دارد و شما باید همه آنها را به دامپزشک مطرح و آن‌ها را درمان کنید همچنین مهم است که پرنده خود را با اسباب بازی ها، با استفاده از تکنیک های رفتار درمانی یا تغییر محیط برای کاهش انزوا مشغول کنید. اسیدهای چرب امگا هنگامی که به رژیم غذایی اضافه می‌شوند در کاهش پرکنی پرنده نیز موفق عمل کرده اند.

اسباب بازی ها می توانند پرنده شما را از پرکنی دور کنند اسباب بازی ها با داشتن اشکال هندسی، پرنده را جذب خود کرده و سبب می‌شود که از بروز تنش های روانی جلوگیری کند. اسباب بازی ها به دلیل اینکه از چوب و با روکش رنگ های خوراکی ساخته می‌شوند باعث مسمومست پرنده نخواهند شد. تنوع رنگ و مدل جذابیت زیادی برای پرنده دارد و او را مشغول فعالیت و ورزش می‌کند. اسباب بازی های مخصوص پرنده یکی از الزمات قفس پرنده می‌باشد که حس آزادی در طبیعت را به آن‌ها می‌دهد.

اسباب بازی های پت شاپ آنلاین میگ میگ پت برای جلوگیری از بیماری پرکنی پرندگان:

شما می توانید با مشاهده از پت شاپ آنلاین میگ میگ پت از دیگر اسباب بازی‌ های پرنده که تولید شده میگ میگ پت است دیدن فرمائید و اوقات خوشی را برای پرنده خود فراهم کنید.

 

بیشتر بخوانید:

چگونه اسباب بازی پرنده انتخاب کنیم؟

 

درمان پرکنی پرنده

درمان پرکنی پرنده:

یک روش درمانی به تنهایی قادر به درمان پرکنی پرنده نیست، بلکه باید ترکیبی از روشه ای درمانی مختلف باشد همچنین درمان های که دامپزشک آن را توصیه کرده بخصوص رفتار درمانی و انجام نشود اغلب منجر به این می شود که پرنده شما یک بار دیگر پرکنی کند.

برای درمان پرکنی پرنده، ابتدا باید آنچه را که فکر می‌کنید علت این رفتار مخرب است را شناسایی کنید. قرار دادن قلاده بر روی پرنده تنها پرکنی را متوقف می کند و علل اصلی را درمان نمی کند و می تواند استرس یا بیماری را بدتر کند. مشاوره با دامپزشک به شما کمک می کند تا دلایل احتمالی را کاهش دهید. در اینجا چند ایده برای درمان وجود دارد البته با مشخصاتی که از پرنده خود بدست آوردید درمان را آغاز کنید.

  • بیماری و درد: دامپزشک شما علت را مشخص کرده و بهتر می داند پس دستورالعمل های او را دنبال کنید و امید به بهبودی سریع داشته باشید.
  • رفتاری: اگر شک دارید که پرنده شما خسته یا تنها شده است سعی کنید به او اسباب بازی های جدید بدهید تا با آنها بازی کند یا زمان بیشتری را با او سپری کنید. وقتی به او غذا می دهید، سعی کنید نحوه دادن غذا را تغییر دهید تا چالش انگیز شود.
  • زیستگاه: سعی کنید قفس پرنده خود را به منطقه ای با نور زیاد منتقل کنید و استفاده از یک دستگاه رطوبت ساز را برای افزایش رطوبت در نظر بگیرید. همچنین باید به فکر انتقال پرنده خود به قفس بزرگتر باشید.
  • رژیم غذایی: سعی کنید رژیم پرنده خود را با دادن دانه کمتر و سبزیجات یا غذاهای دیگر تغییر دهید.
  • آلرژی و سموم: علت آلرژی یا سموم را شناسایی کرده و آن را از بین ببرید اطمینان داشته باشید که رژیم غذایی پرنده شما بدون آلرژن است و قفس او نزدیک آشپزخانه یا دود سیگار و قلیان نیست. اگر فکر می کنید پرنده شما مسمومیت با فلزات سنگین دارد، سعی کنید او را به قفسی با میله های غیر سمی منتقل کنید و هیچ اسباب بازی فلزی به او ندهید.

 بیشتر بخوانید:

3 راه تشخیص بیماری پرنده خانگی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه