بیماری کبوتر

کبوتر مستعد ابتلا به تعدادی بیماری شایع است و این بیماری‌ها با طیف گسترده‌‌ایی از علائم همراه‌اند که با درمان نادرست منجر به مرگ پرنده می‌شود. اگر بیماری کبوتر با عفونت کند تبدیل به یک بیماری همه گیر شود بیش از ده پرنده را از بین می‌برد. همه بیماری کبوتر قابل درمان نیست، برای اینکه ممکن است پرنده شما با بیماری‌هایی روبرو شود که باید علائم این بیماری‌های خاص را بدانید.

با مطالعه‌ي این مقاله در مورد شایع‌ترین بیماری‌ کبوتر و آنچه می‌توانید برای پیشگیری و درمان آن‌ها انجام دهید اطلاعات لازم را کسب می‌کنید.

شایع ترین بیماری کبوتر

کوکسیدیوز

یک بیماری بسیار عفونی که برای کبوترها بسیار خطرناک است. این بیماری کبوتر بر دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد که سبب می‌شود پرنده تمایلی به خوردن، آشامیدن و حرکت نداشته باشد و اغلب چشم‌هایش را می‌بندد که موجب می‌شود با نخوردن غذا کمبود مواد معدنی در بدن کبوتر رخ دهد که مهم‌ترین دلیل آن آلوده بودن مواد غذایی است.

بنابراین مطمئن باشید که همیشه غذای سالم در اختیار پرنده خود قرار می‌دهید زیرا عفونت از طریق آب آلوده و یا تماس خوراک با مدفوع مرطوب آلوده اتفاق می‌افتد. محل استقرار کبوتر را تمیز و خشک نگه داشته و لانه و آبخوری را از مابقی کبوترها جدا کنید.

علائم: اولین علامت بیماری کبوتر کوکسیدیوز اسهال بوده که در موارد شدید ممکن است خونی باشد.

درمان: یک پودر محلول در آب به نام سولفاکلوزاین است که به مدت 3 روز متوالی 2 روز استراحت و دوباره 3 روز متوالی مصرف می‌شود پس از آن دوباره نمونه‌گیری شده تا درمان تأیید شود.

تریکومونیازیس 

شایع ترین بیماری کبوتر تریکومونیازیس که نام دیگر آن شانکر بوده یک بیماری انگلی است و توسط انگل تریکومونیس گالینا ایجاد می‌شود. این بیماری کبوتر معمولاً از طریق آب آشامیدنی و والدین آلوده منتقل شده و در دهان و گلو یا دستگاه گوارش یافت می‌شود.

علائم: مرگ ناگهانی، کم اشتهایی، کاهش وزن یا کاهش فعالیت، افزایش مصرف آب، اسهال، رسوبات مایل به زرد پنیری در دهان و گلو

درمان: با دستور دامپزشک مصرف رونیدازول ۱۰٪ است. با مصرف این دارو علاوه بر جذب ویتامین‌ها و موادمعدنی لازم برای قوی و سالم نگه داشتن کبوتر، درمان تریکومونیازیس را هم انجام داده‌اید.

انگل کبوتر

کرم‌ها

کرم‌ها تعداد زیادی از کبوترها را می‌توانند آلوده کنند که مهم ترین و متداول ترین آن‌ها انگل‌های داخلی کرم گرد، کرم مو، کرم نواری، کرم های‌ دیواره معده، کرم‌های شکاری، استروگلیلیدها  هستند. کرم‌ها انگل‌های اصلی و جدی هستند که باید کاملاً ریشه کن شوند و عدم انجام این کار، سلامت پرنده را به خطر می اندازد و آسیب پذیری آن در برابر بیماری های ثانویه را افزایش می‌دهد.

علل بوجود آمدن این کرم‌ها، ناشی از غذای آلوده، مدفوع آلوده سایر حیوانات و خوردن حشرات است.کرم مو و کرم گرد در دستگاه گوارش زندگی می‌کند و تخمک‌هایی را آزاد کرده که با مدفوع پرنده به هرجا منتقل می‌شود.

علائم:اسهال، کاهش وزن، کاهش فعالیت و ظاهر ناسالم و ضعیف.

درمان: یک قرص است که دامپزشک دستور آن را می‌دهد و روش جایگزین قرص؛ تخمه کدو تنبل و تخمه آفتابگردان است که به تمیز شدن معده کمک می‌کند. دم کرده بابونه و گل قاصدک (نوع دارویی) برای پاک سازی دستگاه گوارش مفید هستند.

اورنیتوز و مایکوپلاسموز

این بیماری‌ها در گروه باکتری‌های عفونی قرار دارند که بر سیستم تنفسی پرنده تأثیر گذاشته و یک میکروارگانیسم مضر به نام کلامیدیا باعث این بیماری‌های کبوتر می‌شود. اغلب پرندگان آلوده هرگز به طور کامل بهبود نمی‌یابند و علائم خارجی بیماری کبوتر اورنیتوز ممکن است با درمان از بین برود ولی می‌تواند باز هم ناقل باشد. برای پیشگیری از این بیماری‌های کبوتر باید تهویه مناسب، پایین نگه داشتن سطح گرد و غبار و آمونیاک (جلوگیری از جمع شدن مدفوع) و کنترل رطوبت انجام شود.

علائم: اورنیتوز و مایکوپلاسموز بیماری‌های عفونی هستند که کبوترها در آن دچار خس خس سینه، مخاط در گلو، باز بودن منقار و تنفس سنگین، مدفوع شل مایل به سبز، کاهش وزن، آبریزش بینی، عدم تمایل به پرواز، آب ریزش چشم و بدون اشتها می‌شوند.

درمان: آنتی بیوتیک برای درمان استفاده می‌شود و علاوه بر درمان پزشکی باید محل زندگی کبوترها ضد عفونی شود.

سالمونلوز

سالمونلوزیس یا به اصطلاح پاراتیفوئید یک بیماری کبوتر که از نوع بد عفونت باکتریایی است. پاراتیفوئید خطرناک است زیرا پس از برقراری ارتباط با پرندگان دیگر و حتی با انسان‌ها می‌تواند منتقل شود. باکتری سالمونلوز در آب و غذا زندگی می‌کند، انسان و پرنده هنگام تماس با مدفوع آلوده کبوتر بیمار می‌شوند، بنابراین اگر استانداردهای بهداشتی رعایت نشود خطر ابتلا به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

انواع پاراتیفوئید:

باکتری سالمونلوز به روده‌ی کبوتر حمله کرده و دستگاه گوارش را مختل می‌کند در نتیجه باعث اسهال و در مواقع شدید اسهال خونین می‌شود. با پیشرفت بیماری برخی از مفاصل (بال یا پاها) از کار می افتند و در نتیجه فلج جزئی رخ می‌دهد.

با پاراتیفوی عصبی، سیستم عصبی تحت تأثیر قرار می گیرد. مرکز بینایی بیشترین آسیب را می بیند در نتیجه کبوتر هماهنگی اعضای بدن را از دست می‌دهد.

علائم: سالمونلوز در کبوترها می‌تواند منجر به بروز خواب آلودگی، کاهش فعالیت، کم اشتهایی، سوء هاضمه، کاهش وزن شود.

پیشگیری و درمان: اولین اقدام جدا سازی پرندگان آلوده از دیگر پرندگان است. بهبود این بیماری کاملاً دشوار است، بنابراین باید درمان به محض دیدن اولین علائم آغاز شود. بهترین اقدام پیشگیرانه رعایت استانداردهای بهداشتی است و همچنین باید کیفیت غذایی را کنترل کنید.

کنه و شپش کبوتر

کنه، شپش و مگس کبوتر

شایع‌ترین انگل‌های خارجی که روی پرندگان تأثیر می‌گذارد شپش، کنه قرمز و مگس کبوتر است. شپش‌ها سوراخ‌هایی روی بال پرنده با جویدن بال ایجاد می‌کنند که این عمل می‌تواند باعث از دور خارج شدن کبوتر مسابقه‌ایی شما شود. کنه‌ها معمولاً شبها برای تغذیه از خون پرنده بیرون می‌آیند و این کار اجازه نمی‌دهد پرنده به راحتی استراحت کند.

و اما مگس کبوتر که احتمالاً خطرناک ترین انگلی است که می‌تواند به پرنده حمله کند و اغلب پرنده را گاز می‌گیرد و علاوه بر ایجاد ناراحتی می‌تواند دلیل اصلی مالاریای کبوتر باشد.

درمان: با توجه به نوع انگل از اسپری‌های دارویی استفاده می‌شود.

سرماخوردگی

ممکن است کبوترها دچار سرماخوردگی شوند که علائم آن آبریزش بینی یا سرفه هست و برای درمان این بیماری کبوتر از دارو استفاده می‌شود.

گاهی اوقات سرماخوردگی نشان دهنده ضعف ایمنی بدن و کمبود ویتامین در بدن پرندگان است. در این حالت علاوه بر درمان بیماری کبوتر، باید رژیم غذایی کبوترها را با ویتامین‌های پرنده و مواد معدنی تکمیل کنید. اما قبل از شروع درمان باید علت بروز این بیماری کبوتر را مشخص کنید و از بین ببرید و برای پیشگیری کبوتر بیمار را از کبوترهای سالم جدا کنید، زیرا سرماخوردگی توسط قطرات موجود در هوا منتقل می شود.

نتیجه گیری:

برخی از بیماری‌ها قابل درمان نیستند و از طریق قطرات موجود در هوا و ظرف مشترک آب و غذا منتقل می‌شوند پس اولین کاری که باید قبل از تشخیص بیماری کبوتر انجام شود جدا کردن کبوتر بیمار و بعد اقدامات لازم جهت درمان کبوتر است.

بیشتر بخوانید:

3 راه تشخیص بیماری پرنده خانگی

5 اقدام اساسی در مراقبت از پرنده بیمار و آسیب دیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه