غذای خرگوش 1

خرگوش‌ها به دلیل ویژگی ژنتیکی و نحوه هضمشان، غذاهای خاص خود را دارند. به همین دلیل اگر غذای آن‌ها نامناسب باشد ممکن است پس از مدتی دچار بیماری و در مواقع حادتر منجر به مرگ آن‌ها شود به همین منظور اگر می‌خواهید یک خرگوش شاداب و سالم داشته باشید می‌بایست، غذای خرگوش شما متناسب با نیازهای ضروری خرگوش تهیه شده باشد در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی‌های یک غذای خوب و لذیذ برای خرگوش آشنا کنیم.

بخش اول: تهیه برنامه غذایی مناسب خرگوش

     1-تنوع غذای خرگوش

برنامه غذایی خرگوش باید از مقدار مناسب فیبر به همراه رطوبت تشکیل شده باشد، تا عملکرد دستگاه گوارش بهینه شود. از غذاهای زیر برای تامین این مواد استفاده کنید:

  • یونجه چمن با کیفیت
  • سبزیجات دارای برگ سبز
  • پلیت
  • آب
  • سبزیجات نشاسته دار مانند هویج

 

غذای خرگوش

 

    2-استفاده از یونجه تمیز

همواره یونجه را در اختیار خرگوش قرار دهید زیرا علاوه بر اینکه همواره به خرگوش چیزی برای جویدن می‌دهد، برای سلامت روده و حفظ سلامت خرگوش هم مناسب است. توجه کنید یونجه شبدر را تنها برای درمان استفاده کنید زیرا بیش از حد مجاز کلسیم و پروتئین دارند.

 

    3-دسترسی به چمن تازه

چمن تازه به علت فیبر بالایی که دارد، بسیار برای خرگوش مناسب است. برای این کار می‌توانید قلمرو خرگوش را وسیع‌تر کنید تا دسترسی به چمن را داشته باشد و یا با استفاده از دستگاه چمن زن، چمن را بتراشید و به او بدهید. فقط قبل از این کار مطمئن شوید چمن دارای مواد شیمیایی مضر مانند کود شیمیایی یا علف کش نباشد.

 

    4-استفاده از پلیت در غذای خرگوش

بسته به اندازه خرگوش، روزانه از پلیت استفاده کنید. خرگوش‌های بزرگسال روزانه تا نصف لیوان، نیاز به پلیت دارند. فقط در نظر داشته باشید از این مقدار بیش‌تر نشود زیرا ممکن است، دچار چاقی مفرط شوند. در هنگام استفاده از پلیت توجه کنید که دانه‌های پلیت فاسد و گلوله شده را جدا کنید.

    5-استفاده از سبزیجات سبز رنگ

سبزیجات سبز رنگ مانند برگ‌های سالاد، کلم بروکلی و برگ‌های هویج از نظر فیبر غذایی، به عنوان یک منبع عالی شناخته می‌شوند نکته مهم در این موضوع، معرفی تدریجی سبزیجات به خرگوش است چون ممکن است به اسهال مبتلا شود.

 

سبزیجات تازه

پس از اینکه، غذای خرگوش مناسب را شناسایی کردید، سعی کنید از آن‌ها در برنامه غذایی استفاده کنید. زیرا مهم‌ترین و شایع‌ترین در میان خرگوش‌‌ها، گرفتگی دستگاه گوارش است که عمده علت این بیماری مربوط به کمبود فیبر است. نشانه‌های این بیماری، کاهش مدفوع، بی علاقه بودن به غذا و بی‌حالی است که در صورت مشاهده علائم، به دامپزشک مراجعه کنید.

 

بخش دوم: آگاهی از عملکرد دستگاه گوارش

اطلاع در مورد اینکه سیستم گوارشی خرگوش چگونه عمل می‌کند، در انتخاب غذای خرگوش بسیار اهمیت دارد. مثلا سیستم گوارش خرگوش این قابلیت را داردکه غذاهای پر فیبر که معده انسان قادر به هضم آن‌ها نیست را به راحتی هضم می‌کند. همچنین خرگوش ها عمدتا در موقع طلوع و غروب آفتاب غذا می‌خورند به همین دلیل، غذاها ساعت‌ها در بدن خرگوش ذخیره می‌شوند. بنابراین باید تمام مواد لازم و ضروری خرگوش را داشته باشد.

عملکرد سیستم گوارش

 

عملکرد گوارش خرگوش به این گونه است که ابتدا غذا در معده خرگوش با اسیدها و آنزیم‌ها مخلوط می‌شود و سپس به روده کوچک و بزرگ منتقل می‌شود. عمده دریافت مواد مقوی و ضروری در هنگام عبور از روده کوچک جذب می‌شود. روده بزرگ به همراه سکوم روی جذب بیشتر فیبر غذاها کار می‌کنند در واقع سکوم نقشی مانند آپاندیس را در بدن انسان اجرا می‌کند.

به خرگوش خود اجازه دهید مدفوع شبانه خود را بخورد. زیرا مدفوع خروجی از مقعد سرشار از باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌هایی است که برای جذب فیبر غذا بسیار مفید هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه