حمام کردن پرنده

حمام کردن پرنده محبوبترین کار بین پرندگان آزاد و وحشی است و از آن بسیار لذت می برند، اما آیا پرندگان درون قفس هم به حمام نیاز دارند؟

پرندگان  اغلب بال و پرهای رنگارنگ دارند و اکثر آنها به تمیزی خود اهمیت می‌دهند، اما بعضی اوقات ممکن است متوجه شوید که بال و پر آنها کدر شده است در این زمان لازم است پرنده خود را حمام کنید. می‌توانید با ملایمت و به آرامی پرنده خود را بشویید و تمیز کنید و لوازم مورد نیاز برای حمام پرنده را فراهم کنید.

بیشتر پرندگان از یک حمام ساده لذت می برند و این می تواند تجربه خوبی برای ایجاد ارتباط بین و شما و پرنده خانگی شما باشد، حتی اگر پرنده همه کارها را انجام دهد.

اهمیت حمام برای پرنده زینتی

حمام کردن مرغ عشق زرد و سبز در کاسه سفالی

قفس پرنده شما با جمع شدن مدفوع، بقایای مواد غذایی، پوسته دانه و پرهای ریخته شده، به سرعت می تواند به مکانی کثیف تبدیل شود. ملافه دور قفس ممکن است خیس شود و بو بگیرد، اسباب بازی ها خرد شده و گرد و غبار به داخل قفس نفوذ کرده باشد. هنگامی که پرنده حیوان خانگی شما کثیف است، بیشتر در معرض بیماری و باکتری است، که می تواند منجر پرز پرز شدن، عفونت ها و بی حالی و ناراحتی پرنده شما شود.

پرهای پرنده یک عنصر حیاتی برای پرنده میباشد زیر پرها عایق گرمایی و ضد آب هستند و البته قدرت پرواز را برای پرنده فراهم می کنند پس باید به خوبی از آن ها مراقبت کرد تا حیوان از هرگونه بیماری مصون بماند.

هنگامی که یک پرنده کثیف است، استرس و اضطراب بیشتری دارد و این امر می تواند منجر به مشکلات رفتاری شود. خوشبختانه حمام کردن پرنده می تواند کیفیت زندگی پرنده را کاملا بهبود ببخشد.

حمام کردن پرنده مزیت های بسیاری دارد، نه تنها به تمیز نگه داشتن و در وضعیت مطلوب نگه داشتن پرهای پرنده کمک می کند، بلکه به مرطوب سازی پوست آن ها نیز کمک می کند. زیرا پرندگان در محیط های داخلی در معرض خشکی پوست و خارش هستند.

حمام کردن به دو صورت صورت میگیرد یکی شست و شو توسط صاحب پرنده و یکی استحمام توسط خود پرنده که در ادامه مقاله قصد داریم در مورد این دو روش و همچنین روش صحیح خشک کردن پرنده صحبت کنیم

استحمام پرنده

حمام کردن قناری زرد در کاسه آب

برخی از پرندگان عاشق بازی در آب هستند و از وقت خود در حمام لذت می‌برند. پرندگان نیاز به کمک برای حمام کردن دارند اما پرندگان بالغ به طور غریزی با دیدن آب خودشان شروع به حمام، بازی و پرآرایی می‌کنند.

بسیاری از پرندگان بدون نیاز به کمک انسان ها خود را می‌شویند و تنها کمک شما برای حمام کردن پرنده یک ظرف آب در قفس پرنده و یا مکانی که او آزادانه پرسه می زند قرار دهید و به او اجازه دهید آبتنی کند. ظرف حمامی را که برای پرنده در نظر گرفته اید را با 1.5 تا 2.5 سانتی متر آب پر کنید تا پرنده شما هر طور که دوست دارد به این طرف و آن طرف برود.

انواع مختلف از حمام ها مانند دوش، اسپری، سینک آشپزخانه یا تشت حمام پرنده را می‌توان در نظر گرفت. برخی پرندگان نیز با مالیدن بال و پرهایشان به شاخه ای مرطوب خود را تمیز می‌کنند. در ادامه با بهترین روش ها برای حمام کردن پرنده و خشک کردن پرنده شمارا آشنا خواهیم کرد.

شست و شوی پرنده توسط صاحب پرنده

برای حمام کردن پرنده خود از آب ولرم با دمای اتاق استفاده کنید تا سردش نشود.از اجبار پرنده به حمام پرهیز کنید.

نیازی نیست هنگام حمام کردن پرنده مثل انسان ، از لیف، صابون و شامپو برای چرک‌زدایی استفاده کرد. با توجه به میزان کثیفی پرنده خود، حتی ممکن است شستن با آب خالی کافی باشد و پرنده کاملا تمیز شود. به طور کلی آب مناسب ترین انتخاب برای حمام کردن پرنده شماست. کافیست به آرامی با آب پاش و با فشار کم، آب را به طور غیر مستقیم بر روی پرنده خود اسپری کنید.

استفاده از صابون برای شست و شو پرنده

پرنده در انتهای دنبالچه خود غدد چربی دارد که در طول روز  و هنگام پرآرایی با نوک خود از آن ناحیه روغن گرفته تمام سطح پوست، پر و بال خود را ضدآب، درخشان و چرب می‌کنند.

در طول روز آلودگی، چرک، گرد و غبار به این چربی ها می چسبد. بعد از خشک شدن این چربی‌ها پرنده با تکاندن خود این آلودگی ها را به صورت ذرات ریز از بدن خود جدا می‌کند.

در حمام پرندگان از صابون، شامپو، نرم کننده و سایر مواد شیمیایی استفاده نکنید، دوش آب با صابون و شامپو این چربی‌های طبیعی از بین می‌رود و باعث می‌شود بال و پرهای پرنده حالتی خشک و غیرطبیعی پیدا کند.

اگر چه شرکت‌های عرضه لوازم حیوانات خانگی “شامپوهای پرنده” را به بازار عرضه می‌کنند. اما بهترین و مطمئن ترین راه برای استحمام پرنده با آبِ ساده است.

در موارد خاص و در صورتیکه وارد روغن یا ماده دیگری شده باشد، می‌توانید پرنده خود را با صابون ملایم بشویید و پرنده خود را تمیز کنید.

اگر چیزی مثل آدامس که از بین بردن آن مشکل است به بال و پر پرنده شما چسبید قبل از حمام کردن پرنده با مواد شوینده مختلف، به دامپزشک مراجعه کنید.

روش صحیح خشک کردن پرنده

روش صحیح خشک کردن پرنده بعد از حمام

اگر پرنده خود را می شویید یا اگر اجازه می‌دهید خودش حمام کند، مطمئن شوید که او در فضای گرم قرار دارد. این موضوع می‌تواند سلامتی او را حفظ کند و به او اجازه می‌دهد تا به طور مناسب حمام کند و خشک شود.

پس از حمام کردن پرنده، آن را در فضای گرم نگه دارید و اجازه دهید پرنده شما در هوای آزاد خشک شود.

برای خشک کردن پرنده خود بگذارید خودش این کار را بکند! او یک پرنده است نه یک انسان! او به لوازم ساخته شده توسط بشر نیازی ندارد، فقط مطمئن شوید هنگام حمام پرنده مستقیماً در دمای فوق العاده سرد نیست. پرندگان ترجیح می‌دهند در دمای گرم حمام کنند.

سیخ شدن پرهای قفسه سینه به معنای این نیست که پرنده احساس سرما می‌کند. باز شدن پرهای قفسه سینه یک عمل طبیعی برای تولید گرما و خشک شدن سریع‌تر پرهایش است.

اگر پرنده این اجازه را به شما می‌دهد که به او دست بزنید یا او را در دست بگیرید، می‌توانید با نوازش پرهایش به خشک شدن او کمک کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که خشک کردن پرنده با حوله نرم در صورت ضرورت آسیبی به پرنده نمی‌زند، فقط در صورت تکرار و مداومت ممکن است باعث پرریزی پرنده شود.

از سشوار برای خشک کردن پرنده به صورت مستقیم پرهیز کنید، فقط در صورتی ک فصل سرما هستید و امکان بیمار شدن پرنده هست، به صورت غیر مستقیم و با حرارت ملایم از سشوار استفاده کنید.

زمانبندی مناسب برای حمام کردن پرنده

اینکه هر چند وقت یک بار پرنده نیاز به استحمام درارد، متفاوت خواهد بود. بعضی از پرندگان ممکن است فقط در هفته 1-2 بار حمام راضی باشند ، در حالی که پرندگان دیگر ممکن است از حمام روزانه لذت ببرند.

با پرنده خود آهسته شروع کنید و به تدریج دفعات حمام کردن پرنده را با توجه به موارد دلخواه آن ها افزایش دهید. اگر پرهای آنها به شدت با ماده چسبنده یا غلیظی آلوده شده است ، با یك حمام ساده از بین نمی رود. برای راهنمایی و نكات بیشتر در مورد تمیز كردن پرنده حیوان خانگی خود با دامپزشك پرندگان مشورت كنید.

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه