خانگی کردن گربه 1

خانگی کردن گربه ممکن است ساده به نظر برسد اما برای کودکان و یا افرادی که مدت زمان زیادی را با گربه ها سپری نکرده اند و یا اطلاعات کمی از گربه ها دارند مهم است. این اطلاعات از این جهت مهم است که از انجام دادن یا ندادن یک سری کارها و نکات درباره ی نزدیک شدن یا لمس کردن یک گربه مطلع شوند.

دست زدن به نقطه ی اشتباه یا فشار دادن یا سرعت زیاد میتواند برخی از گربه ها را تحریک کند وباعث گزیده شدن یا خراشیده شدن بدن شما شود. کارشناسان توصیه میکنند اجازه دهید این عمل مطابق میل گربه اتفاق بیفتد. به دنبال اجازه ی گربه برای لمس کردن باشید واجازه دهید لمس کردن به انتخاب گربه اتفاق بیفتد. چند نقطه در بدن گربه وجود دارد که اگر به اشتباه و به طرز نامناسب لمس کنید گربه واکنش نشان خواهد داد. مثلا مناطقی که غدد بویایی گربه قرار دارد از جمله ی این مناطق است.

 

 

ضمنا پخش شدن بوی خود گربه در یک خانه به نوبه ی خود باعث میشود که گربه به محیط بهتر عادت کند. دانستن جایی که باید لمس شود و یا چه زمانی باید از لمس کردن دوری کرد میتوانید باعث ایجاد یک رابطه ی لذت بخش بین شما وگربه تان شود.

 

1)با ماساژ آرام چانه ی گربه شروع کنید

با نوک انگشتان یا ناخن های انگشت چانه ی گربه را به آرامی مالش دهید، به خصوص در قسمتی که استخوان فک به جمجمه متصل میشود. این امکان وجود دارد که گربه با سر یا چانه به دست شما فشار بیاورد.

خانگی کردن گربه

2)روی ناحیه ی بین گوش ها یا پشت گوش متمرکز شوید

از نوک انگشتان خود برای یک فشار ملایم استفاده کنید و پایه ی گوش های گربه را که یکی از نقاط حساس است را ماساژ دهید.

نکته: اگر گربه خودش سرش را به شما نزدیک کند یا به دست شما فشار دهد یا اینکه سرش را در برابرتان تکان دهد در واقع شما را به عنوان یک فرد بی خطر، دوست ویا صاحب خود پذیرفته و در ذهن خود نشانه گذاری کرده است.

خانگی کردن گربه

3)گونه های گربه را از جلو به سمت گوش ها نوازش کنید

اگر گربه این حرکت را دوست داشته باشد واز آن لذت ببرد ممکن است گوش های خود را به سمت جلو بچرخانند که این برای درخواست تکرار این حرکت است.

 

4)با پشت دست خود دور صورت گربه را نوازش کنید

پس از آرام شدن گربه و لذت کافی بردن از این عمل میتوانید خود برای نوازش لب فوقانی گربه ( در ناحیه ی سبیل ) های آن را نوازش کنید ویا صورت گربه را با نوک انگشت شست نوازش کنید با انجام این قبیل کارها این احساس به گربه دست میدهد که مال شماست و شما صاحب آن هستید. و در نتیجه یکی از مراحل خانگی کردن گربه را طی کرده اید.

چگونه گربه خود را خانگی کنیم؟

5)گربه را از پیشانی به سمت دم نوازش کنید

دستتان را روی پیشانی گربه قرار دهید و سپس تا پایه ی دم بکشید ولی حواستان باشد عکس این عمل را انجام ندهید زیرا بعضی از گربه ها ماساژ از دم به سمت سر را دوست ندارند. عضلات گردن را با فشار دادن ملایم ماساژ دهید. فشار ملایمی اعمال کنید وآن را به یک حرکت مداوم و آهسته تبدیل کنید.

*دم گربه را لمس نکنید و در حین این نوع ماساژ دست های خود را به طرفین حرکت ندهید.

 

*اگر گربه این حرکت شما را دوست داشته باشد قوز میکند تا فشار بیشتری از دست شما به ناحیه ی کمر آن وارد شود. هنگامیکه دست خود را به جایی که شروع کرده اید برگردانید، گربه ممکن است پیشانی خود را محکم به دست شما مالش دهد تا شما را ترغیب کند که دوباره این کار را انجام دهید.

خانگی کردن گربه

هشدار: چنانچه گربه گوش های خود را به عقب برگرداند یا از دست شما دور شود و یا شروع به راه رفتن کند دست از ماساژ دادن آن بکشید.

*شما میتوانید به آرامی گربه را نوازش کنید ولی گربه را در امتداد پیشانی به سمت دم نوازش کنید و در یک متوقف نشوید به عبارتی دست خود را در امتداد یک خط روی بدن گربه از بالا به پایین بکشید نه اینکه روی یک نقطه فقط ماساژ را اعمال کنید.

*در نزدیکی ناحیه ی دم میتوانید ماساژ را با فشار بیشتری ( به صورت کنترل شده ) اعمال کنید. این ناحیه یکی دیگر از مناطقی است که گربه از ماساژ آن لذت میبرد. وقتی که گربه اندازه کافی از آن لذت برد شروع به لیس زدن پنجه های خود میکند.

قسمت 2 از 3

1)اجازه دهید گربه به سمت شما بیاید

زمانی میتوان گفت گربه خانگی شده که با شما احساس راحتی کند و احساس خوشایندی نسبت به شما داشته باشد. برای تست این کار یک دست خود را دراز کنید و به گربه اجازه دهید تا بینی خود را به سمت دست شما نزدیک کند ( ممکن است این کار را نکند )

*اگر گربه هیچ علاقه ای به دست شما نشان نداد و یا به طور مشکوک به آن خیره شد،  در زمان دیگری که ممکن است گربه روحیه دیگری داشته باشد سعی کنید دوباره آن را ماساژ دهید وبه آن نزدیک شوید و سپس خانگی شدن آن را تست کنید.

نکته : اگر گربه به آرامی با دندان روی دستان شما میکشد ویا چانه ی خود را به دست شما میکشد یا سر خود را به شما نزدیک میکند در واقع درخواست نوازش از شما میکند.

خانگی کردن گربه

2) توجه به خواسته گربه

چنانچه گربه سر خود را به سمت شما بیاورد این یک درخواست است که میخواهد شما به آن توجه کنید و آن را نوازش کنید. اگر در حال کار کردن هستید و فرصت کافی ندارید حداقل یک یا دو بار آن را نوازش کنید تا به گربه اطلاع دهید که آن را نادیده نمیگیرید.

خانگی کردن گربه

3)اگر گربه به دامان شما یا بغلتان پرید به یکباره آن را گربه ی خانگی تلقی نکنید

ممکن است گربه این کار را کند تنها به این دلیل که فقط بخواهد آنجا دراز بکشد و استراحت کند زیرا گرمای بدن انسان منبع خوبی برای گرم شدن آن است و گربه از این گرمای ملایم لذت میبرد. اگر مطمئن نیستید که این گربه خانگی شده است یا نه با احتیاط ستون فقرات یا نقاطی که در قسمت 2 گفته شد را ماساژ دهید و نوازش کنید.

خانگی کردن گربه

4)تا زمانیکه در کنار گربه ی خود هستید آن را نوازش کنید

گربه ها دوست دارند مورد نوازش قرار بگیرند. واضح است که وقتی آنها به پشت خوابیده

( روی شکم ) و نزدیک شما هستند مایلند که ستون فقرات آنها را نوازش کنید که این کار به یک لذت دو طرفه منجر شود.

*از ماساژ ناحیه ی شکم ( در ناحیه ی معده، روده و… ) اجتناب کنید.

خانگی کردن گربه

5)سعی کنید بفهمید که گربه چگونه با شما ارتباط بهتری برقرار میکند

گربه گاهی صدا هایی آرام به صورت خرخر کردن ایجاد میکند و ا زاین طریق علامت میدهد که احساس اجتماعی بودن میکند و توجه میخواهد. هنگامیکه این صدا ها همراه با برآمدگی لگن و یا نزدیک کردن سر به دست یا پای شماست این سیگنال را ارسال میکند که الان آماده است که آن را تبدیل به یک گربه ی خانگی کنید و یا اینکه همینک یک گربه ی خانگی است.

گاهی یک توجه کوتاه مثل دست تکان دادن برای گربه ی خود یا صدا کردن آن به جای در آغوش کشیدن طولانی و خفه کننده کارآمد تر است .

*صدای خرخر کردن گربه هر چه بیشتر باشد نشان میدهد که گربه در آن زمان یا شادتر است و یا اینکه نیاز بیشتری به توجه دارد و یا اینکه بهتر در فرآیند اجتماعی شدن پیش روی کرده است. البته این فرآیند بعضی اوقات میتواند به آزار و اذیت تبدیل شود.

خانی کردن گربه

6)مراقب علائمی باشید که نشان  می دهد به خانگی کردن گربه تمایلی ندارد.

گاهی نوازش هایی که قبلا به گربه احساس خوبی میداد حالا باعث تحریک و عصبی شدن آن میشود خصوصا اگر این حرکات تکراری باشند که در پی این تحریک شدن، گربه یک سری علائم را بروز میدهد.

اگر توجهی به این علائم نکنید ممکن است گربه توقف فرآیند خانگی بودن را به شما به صورت چنگ زدن یا گاز گرفتن نشان دهد.

اگر این علائم را دیدید و متوجه رفتار هایی از این دست شدید لطفا از ادامه ی فرآیند خانگی کردن دست بکشید.

*صاف کردن گوش ها در مقابل سر

* پیچاندن دم پشت سر

*بی قراری

*سر وصدای بیش از حد و نامعمول

یادگیری نکاتی که باید از انجام این کارها اجتناب کنید.

جهت نوازش

1)جهت نوازش و ماساژ 

ماساژ خود را از سمت سر به سمت دم انجام دهید. بعضی از گربه ها نوازش از دم به سر را دوست ندارند.

خانگی کردن گربه

2)اگر شناختی نسبت به علایق گربه ی خود ندارید از نوازش سر گربه در ناحیه ی بین دو گوش اجتناب کنید

زیرا این کار را بعضی از گربه ها دوست ندارند.

خانگی کردن گربه

3)از نوازش شکم برای خانگی کردن گربه خود داری کنید.

هنگامیکه گربه ها آرام یا خسته میشوند امکان دارد که روی کمر خود یعنی به پشت بخوابند که این همیشه به این معنی نیست که گربه درخواستی برای ماساژ شکم میکند. دلیل این امر این است که گربه ها به طور غریزی از خود میخواهند محافظت کنند و شکم گربه ناحیه ی آسیب پذیر آنهاست که تمام اندام های حیاتی گربه در این ناحیه قرار دارد پس طبیعی است که گربه ها از این ناحیه بخواهند محافظت کنند و واکنش نشان دهند.

خانگی کردن گربه

*بعضی از گربه ها ماساژ شکم را دوست دارند ولی بعضی دیگر دست زدن به شکمشان را یک حرکت خشن ویا حمله تعبیر میکنند.

*اگر گربه دست یا پای شما را بین پنجه هایش گرفت دست یا پای خود را از میان پنجه هایش لازم نیست بکشید. معمولا گربه ها تا قصد حمله نداشته باشند چنگ نخواهند زد.

بازی با دست های گربه را زمانی شروع کنید که از قبل آن را نوازش داده باشید و معمولا این کار را با یک انگشت انجام دهید.

*بسیاری از گربه ها به هیچ وجه بازی با پاهایشان را دوست ندارند مگر اینکه خیلی آرام با پاهایشان بازی شود و همچنین جایزه ای مانند غذای تشویقی در پی آن باشد.

نکته : اگر گربه اعتراض نکرد، به راحتی انگشت خود را در جهت رویش خز آن از مچ به سمت پنجه ی پا بکشید.

چنانچه مشاهده کردید گربه پای خود را به سمت عقب میکشد یا گوش هایش را صاف میکند یا برخاسته و شروع به راه رفتن میکند این عمل را متوقف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه